آموزش بوکس به ربات انسان‌نما با فناوری واقعیت مجازی!

ربات انسان‌نمای «نادیا»(Nadia) که در گذشته مهارت مشت‌زنی خود را به نمایش گذاشته بود، حالا می‌تواند با استفاده از فناوری واقعیت مجازی از مربی انسان خود برای تکمیل مهارت‌هایش بهره ببرد.

به گزارش ایسنا، ویدئوی جدیدی از ربات انسان‌نمای نادیا که توسط موسسه شناخت انسان و ماشین(IHMC) ساخته شده است، این ربات را در حال تمرین بوکس با بهره‌گیری از تجهیزات واقعیت مجازی(VR) در حال مشت‌زنی به یک کیسه بوکس نشان می‌دهد.

در این ویدیو نادیا در حال مشت‌زنی و تمرین بوکس است که توسط یکی از مهندسان سازنده آن با عینک واقعیت مجازی هدایت می‌شود تا حرکاتش را به صورت یکپارچه و روان انجام دهد.

این ویدئو نشان می‌دهد که چگونه سیستم‌های پیچیده عملیات از راه دور می‌توانند به ربات‌ها در انجام کارهای دشوار کمک کنند.

در این تمرین، ربات توسط یک مهندس که عینک واقعیت مجازی پوشیده است، تمرین داده می‌شود. بدین ترتیب این مهندس به بازوها و پاهای نادیا فرمان می‌دهد.

به گفته سازندگان نادیا، این راهکار کاربردهای زیادی دارد و می‌تواند به ویژه در اطفاء حریق، واکنش به بلایا و فجایع طبیعی و سناریوهای دیگری که ممکن است برای انسان خطرناک باشند، مانند خنثی کردن مهمات انفجاری مفید باشد.

همکاری انسان و ربات

سازندگان نادیا معتقدند که عملکرد کلی ربات‌ها را می‌توان با ترکیب نیروی انسان و ربات در سیستمی که از مهارت‌های مکمل آنها بهره می‌برد، بهبود بخشید.

ربات‌ها ممکن است در تصمیم‌گیری سریع مانند تعیین بهترین مسیر از میان موانع با مشکل مواجه شوند، اما انسان‌ها در یک ایستگاه نظارت از راه دور که دنیا را از چشم‌های ربات می‌بینند، می‌توانند ربات را در یافتن بهترین مسیر یاری کنند.

از آن سو، در حالی که انسان فقط می‌تواند اندازه‌گیری‌های تقریبی را ارائه دهد، یک ربات می‌تواند با استفاده از تجهیزات اسکن دقیق خود، اندازه‌گیری‌های دقیق را انجام دهد.

موسسه شناخت انسان و ماشین(IHMC) می‌گوید برای تحقق این امر، توسعه رابط‌های کارآمد انسان و ماشین برای همکاری لازم است. این شرکت در حال بررسی رویکردهای پیشرفته‌تر و جدیدتری است که با فناوری واقعیت مجازی امکان‌پذیر شده است.

هدف نادیا مدیریت مستقل وظایف و در عین حال اجازه دادن به اپراتورهای انسانی برای مداخله در عملیات‌های پیچیده است. این رویکرد یک راه حل عملی برای استقرار ربات‌ها در محیط‌های بدون ساختار ارائه می‌دهد.

هدف نادیا انجام وظایف اکتشاف و عملیات‌های شهری با سرعت انسان است که در صورت لزوم قابلیت کنترل از راه دور را نیز فراهم می‌کند.

اکنون این ویدئو ربات نادیا را در حال تمرین مشت‌زنی نشان می‌دهد که یک مهندس با عینک واقعیت مجازی، اقدامات نادیا را هدایت می‌کند و حرکات این مهندس به طور یکپارچه از طریق سیم‌های متصل به دست‌ها و پاهای نادیا منتقل می‌شود.

به گفته سازندگان، ربات‌های انسان‌نمایی مانند نادیا با قابلیت‌های مناسب می‌توانند به عنوان یک هم‌تیمی انسانی عمل کنند و حضور انسان را گسترش دهند و در عین حال انسان‌ها را از خطر دور نگه دارند.

نسل جدید تحرک رباتیک

نادیا یک ربات انسان‌نمای نسل جدید است که موسسه شناخت انسان و ماشین(IHMC) و شرکت بردواک روبوتیکس(Boardwalk Robotics) در حال توسعه آن هستند.

مکانیسم‌های جدید و مواد کامپوزیتی آن برای ارائه نسبت توان به وزن بالا و دامنه حرکتی وسیع در نظر گرفته شده است.

به گفته این تیم، استفاده از مواد کامپوزیتی پیشرفته و سیستم‌های جدید این امر را امکان‌پذیر می‌کند.

گفتنی است که این ربات به افتخار یک ژیمناستیک مشهور به نام «نادیا کومانچی»(Nadia Comăneci) نام‌گذاری شده است که منعکس کننده هدف بلندپروازانه آن برای بازتاب دامنه حرکتی یک انسان است.

همچنین چندین سازمان از جمله مرکز فضایی جانسون ناسا، آزمایشگاه تحقیقات ارتش آمریکا(ARL) و دفتر تحقیقات دریایی آمریکا(ONR) از توسعه نادیا حمایت می‌کنند.

به گفته IHMC، این حمایت مالی گسترده و متنوع نشان دهنده علاقه و اذعان گسترده به استفاده‌های بالقوه نادیا در حوزه‌های نظامی، اکتشافات فضایی و تحقیقات فناوری است.

نادیا از یک سیستم قدرت ترکیبی استفاده می‌کند که محرک‌های الکتریکی و هیدرولیکی را ترکیب می‌کند و محرک‌های هوشمند یکپارچه در آن نقش اصلی را ایفا می‌کنند. این طرح دارای موتورهای الکتریکی سفارشی در لگن و موتورهای تجاری در بازوها برای کارایی بهینه است.

به گفته سازندگان، نادیا از بسیاری از ربات‌های انسان‌نمای موجود در بازار امروز انعطاف‌پذیرتر است، زیرا دامنه حرکتی گسترده‌ای در ۲۹ مفصل خود دارد. سازگاری استثنایی نادیا به او توانایی دستیابی به مناطقی را می‌دهد که عموماً برای ربات‌های سنتی غیرقابل دسترس است و میزان تحرک بی‌نظیری را ارائه می‌دهد.

نادیا در حال حاضر علاوه بر توانایی‌های فیزیکی خود در ایجاد رفتارهای خودمختار و نیمه خودمختار نیز نقش دارد. این رفتارها به ربات اجازه می‌دهند تا در محیط‌های شهری و ساختمان‌های پیچیده به خوبی حرکت کند و عملکرد خوبی داشته باشد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403070302267
  • خبرنگار : 71589