هشدار اسلواکی نسبت به تبعات عضویت اوکراین در ناتو و وقوع درگیری‌های جدید

وزیر امور خارجه اسلواکی روز چهارشنبه هشدار داد که پذیرش احتمالی اوکراین در ناتو ممکن است منجر به درگیری‌های بیشتر شود.

به گزارش ایسنا، «یوراج بلانار» وزیر امور خارجه اسلواکی پس از میزبانی از «آندری سیبیها» وزیر امور خارجه اوکراین در براتیسلاوا به خبرنگاران گفت: «ما دیدگاه متفاوتی درباره عضویت [اوکراین] در ناتو داریم. ما فکر می‌کنیم که عضویت در ناتو باعث ایجاد درگیری‌های بیشتر و بیشتر می‌شود، اما به حق اوکراین برای انتخاب مسیر خود احترام می‌گذاریم. هر کشوری حق دارد این کار را انجام دهد.»

پیشتر هم «رابرت فیتسو» نخست‌وزیر اسلواکی در ماه ژوئیه گفت که پیوستن اوکراین به ناتو می‌تواند باعث درگیری مستقیم بین روسیه و ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا شود.

فیتسو گفت که برخی از متحدان برای انعکاس تعهد به پذیرش اوکراین که برای اسلواکی غیر قابل قبول بود، بر قطعنامه اجلاس ناتو در سال ۲۰۲۴ فشار آوردند. در بیانیه پایانی آمده بود که اوکراین تنها در صورتی می‌تواند به ناتو بپیوندد که همه شرایط رعایت شود و همه اعضا موافقت کنند.

به گزارش اسپوتنیک، اعضای ناتو در ژوئیه بیانیه نشست واشنگتن را منتشر کردند که در آن تلاش‌های خود برای منزوی کردن روسیه، تقویت حضور ائتلاف در جناح شرقی و افزایش کمک‌های امنیتی به اوکراین تشریح شد. در این بیانیه آمده است که اوکراین در مسیری غیر قابل بازگشت برای عضویت در ناتو قرار دارد.

همچنین «کنستانتین گاوریلوف» رئیس هیئت روسی در مذاکرات وین در مورد کنترل تسلیحات، به اسپوتنیک گفت که ناتو از اوکراین به عنوان یک «ابزار قابل مصرف» در رویارویی با روسیه استفاده می‌کند. او استدلال کرد که منطقی‌ترین اروپایی‌ها به خطرات افزایش مشارکت ناتو در درگیری اوکراین و عضویت بالقوه کی‌یف در این اتحاد پی برده‌اند.

از سوی دیگر رسانه اوکراینی گزارش داد که «آندری سیبیها» وزیر امور خارجه اوکراین به اسلواکی پیشنهاد کرده است که یک توافقنامه امنیتی دوجانبه با اوکراین امضا کند.

به گزارش Ukrinform، او این را در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از مذاکرات با همتای اسلواکی خود و نخست‌وزیر اسلواکی در براتیسلاوا در روز چهارشنبه بیان کرد. سیبیها گفت که امروز طرفین در مورد فرمول صلح مدنظر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین «به‌عنوان تنها راه دستیابی به صلحی جامع، عادلانه و پایدار و همچنین سهم اسلواکی در اجرای آن گفت‌وگو کردند.»

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403062918833
  • خبرنگار : 71402