مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان خبر داد

ثبت ۱۲۰ وقف جدید در خراسان رضوی

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از ثبت ۱۲۰ وقف جدید خبر داد و گفت: این وقف‌ها با نیات مختلف فرهنگی، اجتماعی، درمانی و ... به ثبت رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد احمدزاده امروز ۲۸ شهریورماه، در نشست با اصحاب رسانه در محل این اداره کل اظهار کرد: امسال به عنوان دومین سال هفته وقف از ۱۶ ربیع الاول آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه دارد.

وی گفت: ۳۰ شهریور تا ۵ مهر به عنوان بزرگداشت وقف و امور خیریه، ذکر آثار و برکات وقف و تجلیل از خیرین و واقفین و خیراندیشان انجام و به عنوان یک سرمایه اجتماعی که از مردم توسط مردم و برای مردم است از این اقدام خیر یاد می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: از برنامه‌های محوری و اساسی در این هفته بزرگداشت واقفین و خیرین است که تحت عنوان همایش یاوران وقف در ۱۲ شهرستان و برنامه محوری آن در استان در مرکز استان و به صورت ملی برگزار خواهد شد.

 وی تصریح کرد: فعالیت‌های عمرانی در حوزه سرمایه‌گذاری و احیای موقوفات انجام شده که نتیجه آن نیز به هم استانی‌ها اعلام خواهد شد. حدود ۱۹ پروژه سرمایه‌گذاری و عمرانی در موقوفات و ۱۱ پروژه عمرانی در بقاع متبرکه به بهره‌برداری می‌رسد و افتتاح خواهد شد.

احمدزاده از کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی ۱۰ پروژه احیاء و سرمایه‌گذاری در موقوفات و بقاع متبرکه در هفته وقف خبر داد.

وی افزود: بخشی از موقوفات درآمدزایی ندارند و به صورت رایگان در خدمت وقف قرار گرفته‌اند که شامل مدرسه، بیمارستان، مسجد، حسینیه، درمانگاه و ... می‌شود که درآمد ریالی ندارند. البته در این میان بخشی از موقوفات دارای درآمد ریالی باید در جهت نیت واقف هزینه شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اضافه کرد: ۳۰۰ میلیارد تومان طی یک سال گذشته برای اجرای نیت خیر واقفین و خیرین در حوزه‌های مختلف مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و امور خیریه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: توزیع بیش از ۲۲۰۰ بسته لوازم‌التحریر در آستانه سال تحصیلی جدید از برنامه‌های در دست انجام است. طرح «شمیم حسینی» دوازدهم هر ماه اجرا می‌شود. حمایت از ۳۰۰ هیئت و مسجد برای اجرای برنامه‌های ماه محرم صفر انجام شد. همچنین طرح «پیوند آسمانی» برای کمک به تامین جهیزیه بیش از ۴۰۰ زوج تازه ازدواج کرده صورت گرفت، علاوه بر این نیز طرح «مهر تندرستی» با هدف کمک به تامین هزینه‌های دارو درمان بیش از ۵۰ هزار بیمار طی سال انجام شد.

احمدزاده اظهار کرد: ۱۲۰ وقف جدید از ابتدای هفته وقف سال گذشته تاکنون ثبت شده است، برگزاری بیش از ۸۰ نشست علمی و صنفی با اقشار مختلف به منظور تبیین موضوع دستاوردهای وقف انجام شد، همچنین ۲۰۰ برنامه اعم از همایش، برپایی ایستگاه مشاوره وقف، ویژه برنامه‌های همایش یاوران وقف، تجلیل از خیرین و واقفین در هفته وقف انجام خواهد شد.

وی افزود: این ۲۰۰ برنامه در شهرستان‌های مختلف استان پیش‌بینی شده و در بخشی دیگر نیز فعالیت‌های حوزه امور خیریه مورد توجه است که توسط ستاد هماهنگی امور استان که در اداره کل اوقاف تشکیل شده انجام و فعالیت‌ها، تعامل و ارتباط با نهادها، دستگاه‌ها و موسسات خیریه در جهت هماهنگی، توسعه و هم‌افزایی فعالیت‌های مرتبط صورت گرفته است.

احمدزاده اضافه کرد: تشکیل ۳۱ شورای هماهنگی در شهرستان‌های مختلف، تشکیل کارگاه تولید چادر و ملزومات حجاب تحت نظر ستاد هماهنگی خیریه از دیگر اقدامات طی یک سال گذشته بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی  گفت: آزادی ۳۷ زندانی جرائم مالی غیرعمد به همت ستاد هماهنگی امور خیریه، برگزاری جشن ازدواج برای ۱۵۰ زوج تحت پوشش موسسه خیریه در سال گذشته و برگزاری بیش از۳۷۰۰ مراسم مذهبی و انقلابی در بقاع متبرکه از محل اجرای نیات واقفین و خیرین در مناسبت‌های طول سال و اجرای طرح‌های فرهنگی مانند شمیم، آرامش بهاری، ضیافت الهی، سوگواره حسینی و ... اجرای طرح های امور خیریه مانند قرار دوازدهم با محوریت تهیه و توزیع کمک معیشتی از دیگر اقدامات در سال گذشته بوده که البته این فعالیت‌ها تداوم دارد.

وی افزود: برگزاری طرح‌هایی برای اشتغال‌زایی، اجرای کلاس‌های سبک زندگی اسلامی در بقاع متبرکه، طرح نشاط معنوی در راستای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان در بقاع متبرکه نیز از جمله برنامه‌های اوقاف و امور خیریه است.

احمدزاده با اشاره به روزشمار هفته وقف گفت: جمعه ۳۰ شهریور اولین روز وقف به عنوان «وقف جبهه مقاومت ترویج فرهنگ وقف»، شنبه ۳۱ شهریور که روز میلاد با برکت نبی مکرم اسلام است به عنوان «وقف، قرآن و سنت نبوی سیره معصومین»، یکشنبه اول مهر به نام «اقتصاد پایدار رشد تولید»، دوشنبه دوم مهرماه با عنوان «اخلاق و معنویت تکریم خیرین»، سه شنبه سوم مهر ماه با عنوان «حمایت از خانواده، اشتغال زایی و ترویج سبک زندگی اسلامی»، چهارشنبه چهارم مهر ماه با عنوان «سلامت جامعه، حمایت از دانش‌بنیان‌ها» و پنج شنبه که آخرین روز هفته وقف است با عنوان «امامزادگان، گردشگری مذهبی و ترویج فرهنگ زیارت» نامگذاری شده است.

وی عنوان کرد: با توجه به نامگذاری هر روز هفته وقف، موقوفات در راستای اجرای نیات واقفین خیراندیش ماموریت‌هایی را دنبال می‌کنند و هر روز به یکی از موضوعات پرداخته خواهد شد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403062818606
  • خبرنگار : 50549