دکتر مسعود صادقی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به در پیش بودن انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ابتدا اشارهای به جایگاه مجلس داشت و از آن به عنوان اتاق فکر دائمی هر ساختار سیاسی از جمله ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران یاد کرد که نقش مهم قانونگذاری، برنامهریزی و پایش را بر عهده دارد.
وی با بیان اینکه شأن اصلی مجلس شورای اسلامی قانونگذاری، اما با وجهه برنامهریزی است، افزود: قوانینی که مجلس شورای اسلامی تصویب میکند، در واقع برنامهریزی برای آینده کشور است.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: وجهه برنامهریزی مجلس در دو قانون بودجه سالیانه کشور و قانون برنامه توسعه متبلور میشود، بگونهای که قانون بودجه برنامه کاری، مالی و عملیاتی یکسال کشور را ترسیم میکند و برنامه توسعه نیز چراغ راه آینده کشور برای مدت دست کم پنج سال است.
به گفته صادقی، مجلس در کنار این دو برنامهریزی بزرگ، انواع قوانین متعدد در حوزههای خاص و تخصصی را نیز تصویب میکند که برنامه راهبردی برای بخشهای مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... در کشور است.
وی از نقش پایشی مجلس نیز به عنوان دومین نقش مهم یاد کرد که متاسفانه گاهی مورد غفلت قرار میگیرد و یادآور شد: قوه مجریه درگیر اجرای قوانین است و قوه قضاییه نیز عمدتا به مسائلی که جنبه حقوقی و مجرمانه دارد ورود میکند، از همین رو مجلس تنها نهادی در کشور است که پایش امور را بر عهده دارد.
عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و اعتدال ایران اسلامی از ابزارهای مختلفی که مجلس برای نظارت در اختیار دارد نیز یاد کرد و کمیسیون اصل ۹۰ را یکی از مهمترین این ابزارها برشمرد که در قالب آن هر فرد حقیقی میتواند از همه اشخاص حقیقی و حقوقی در همه حیطهها، بجز مواردی که مستقیم زیر نظر مقام معظم رهبری است طرح شکایت کرده و این کمیسیون به موضوع ورود کند.
صادقی یکی دیگر از ابزارهای مهم نظارتی که در اختیار مجلس است را رای اعتماد هم به دولت به صورت کلی و هم به تک تک وزرا دانست و اظهار کرد: همچنین مجلس میتواند هر زمان احساس کرد وزرا دیگر از اعتماد مجلس برخوردار نیستند، در قالب استیضاح رای اعتماد به آنها را سلب کند.
وی با بیان اینکه در کشور ما جایگاه و قدرت مجلس شورای اسلامی به اندازهای است که اگر تعداد وزرایی که سلب اعتماد میشوند از حد نصاب بیشتر باشد دوباره کل دولت را به رای اعتماد بگذارد، خاطرنشان کرد: این در حالیست که در برخی نظامهای سیاسی دیگر کشورها از جمله آمریکا که ساختار ریاستی حاکم است، مجلس حق استیضاح رئیس جمهور و وزرا را ندارد و نمیتواند وزرا را به صورت مستقیم عزل کند.
موضوع دیگری که این عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و اعتدال ایران اسلامی به آن اشاره کرد و بعد دیگری از اهمیت جایگاه مجلس را نشان میدهد ارتباط مجلس با بدنه جامعه بود و عنوان کرد: بر اساس نص قانون نمایندگان مجلس اگرچه نماینده اختصاصی حوزه انتخابیه خود هستند و باید پیگیر مطابات مردم این حوزه باشند، اما در کنار آن هر نماینده، نماینده کل ملت نیز بوده و آزاد است درباره همه مسائل کلان کشور اظهار نظر کند.
وی با بیان اینکه این موضوع هم میتواند مثبت و هم گاهی منشاء آسیب باشد، افزود: گاهی ورود به ریزترین مسائل حوزه انتخابیه میتواند نمایندگان را از وظایف اصلی آنها که تدوین برنامه برای توسعه کشور است دور کند، اما از سوی دیگر ساختار تک مجلسی در کشور باعث میشود وظایف نمایندگان خطیرتر باشد.
وی اظهار کرد: در شرایط فعلی نیز نمایندگان مجلس میتوانند به جهت آنکه هم وظیفه قانون گذاری و نظارت خود را به درستی رعایت کنند و هم بتوانند ریزترین مشکلات مردم را از طریق وزرا پیگیری کنند، توصیه میشود نمایندگان دفاتر خود را با حضور مشاوران خبره تجهیز کنند تا بتوانند هر دو بخش مهم حوزه کاری خرد و کلان خود را پوشش دهند.
مجلس باید حالت رنگین کمانی خود را حفظ کند
این استاد دانشگاه سپس به اهمیت حضور نمایندگانی از همه طیفهای سیاسی، سلایق و تخصصها در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: قطعا مجلسی متشکل از افراد تک بعدی و با نگاه تک ساحتی موفق نخواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه مجلس باید حالت رنگین کمانی خود را حفظ کند، یادآور شد: تعادل سیاسی، جنسیتی، قومیتی، مذهبی و... در مجلس ضروری است.
صادقی از اهمیت حضور نمایندگانی با تخصصهای مختلف در مجلس نیز یاد کرد و ادامه داد: چون مجلس در حوزههای مختلف تخصصی تصمیم گیری میکند و کمیسیون تخصصی هم دارد، بنابراین به همه تخصص ها در مجلس نیاز داریم. در مجلس کشور وجود پزشک، اساتید دانشگاه و اعضای هیات علمی، معلمان و فرهنگیان، خبرگان کشاورزی، حقوقدانان، چهرههای امنیتی، روحانیون، اقتصادانان و ... به یک اندازه ضروری است.
وی بخش مهمی از بار حضور طیف های گوناگون در مجلس را بر عهده احزاب دانست که در لیستهایی که ارائه میدهند حتما به ترکیب حضور همه این افراد توجه کنند و افزود: مردم نیز خصوصا در حوزههای انتخابیهای که چند نماینده دارد، باید تنوع در رای دادن را مد نظر داشته باشند.
دخالت نماینده در عزل و نصبها اداره کشور را مختل میکند
این فعال سیاسی یکی از موارد مهمی که یک آفت بوده و میتواند جایگاه مجلس را تحت تاثیر قرار دهد را دخالت نمایندگان در امور اجرایی و خصوصا عزل و نصبها دانست که نهی صریح و هوشمندانه مقام معظم رهبری را نیز در این خصوص داریم و گفت: اگر تفکیک کار قوا نادیده گرفته شود، نه تنها شیوه حکمرانی کشور دچار اختلال جدی خواهد شد، بلکه نمایندگان نیز از وظیفه اصلی خود دور میشوند.
صادقی با بیان اینکه اینگه گاهی شاهد آن هستیم که نمایندگان در انتخاب یک بخشدار، معاون یک مدیر و حتی مدیر یک مدرسه دخالت میکنند، این کار را خلاف قانون دانست و تاکید کرد: اگرچه مشورت مدیران با نمایندگان برای انتخاب افراد اصلح و کارآمد ممنوع نیست، اما نمایندگان تنها باید به عنوان یک منبع فکری مشورت دهند، نه آنکه مستقیم در عزل و نصبها دخالت کنند.
وی از پیامدهای این آفت یاد کرد و گفت: وقتی که نماینده ای یک وزیر، استاندار و یا مدیر را تحت فشار بگذارد که فردی را در زیر مجموعه خود منصوب کند، دیگر این افراد چون شخص مورد نظر خود را در آن جایگاه نگذاشته اند، مسئولیت کم کاری و کوتاهی هایی که صورت بگیرد را نیز نخواهند پذیرفت و اگر کسی به فعالیت زیر مجموعه آنها خرده وارد کند، پاسخ می دهند که چون تحت فشار قرار داشتند این افراد را منصوب کردند.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه مدیری که تحت فشار نمایندگان منصوب شده نیز خود را بیشتر موظف به پاسخگویی به نماینده میداند تا پاسخگویی به مردم و دستگاه مربوطه، افزود: چنین مدیری چون احساس میکند وام دار یک نماینده است، پیگیری مطالبات آن نماینده را به مطالبات مردم ترجیح می دهد.
چرا باید رای بدهیم؟
صادقی در ادامه از اهمیت رای دادن در انتخابات پیش رو نیز یاد کرد و رای دادن را مصداق توان افزایی کشور، افزایش قدرت ایران در مذاکرات بینالمللی، غرور ملی و انسجام کشور دانست.
وی رای دادن را زمینه ساز کاهش فشارهای خارجی بر کشور اعلام کرد و ادامه داد: برگزاری یک انتخابات گسترده و پرشور در کشور باعث میشود کشورهای متخاصم در تصمیمات سخت علیه ایران تجدید نظر کرده و مذاکره را بر تحریم ترجیح دهند و بدانند که با یک کشور قدرتمند مواجه هستند، نه کشوری که خدای ناکرده در آستانه فروپاشی است.
عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و اعتدال ایران اسلامی تاکید کرد: از سوی دیگر رای دادن از لحاظ اخلاقی، حقوقی و شرعی نیز وظیفه ما است.
صادقی با بیان اینکه ممکن است گاهی احساس کنیم در انتخابات مجلس فرد مطلوب و چهره آرمانی مد نظر ما بین نامزدها حضور ندارد، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی به هیچ عنوان نباید از رای دادن منصرف شد، بلکه باید بین گزینههای موجود بهترین گزینه را انتخاب کنیم، حتی اگر فاصله زیادی با مطلوب ما داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه صرف رای دادن از ما رفع تکلیف نخواهد کرد، از اهمیت کیفیت رای دادن هم یاد کرد و افزود: بسیار مهم است که چه کسی با انتخاب ما راهی مجلس میشود، چون هم نزد خود، هم نزد خدا و هم آیندگان مسئول خواهیم بود.
انتتهای پیام