به نقل از فیز، تحقیقات قبلی پیش از این، پیوندی بین توانایی شناختی و رفاه مالی برقرار کرده بودند، با این فرض کلی در این زمینه که ماهیت ریاضی این رابطه یک رابطه خطی ساده است با این حال، گلادستون و بارت خاطرنشان کردند که محققان ممکن است نقش توانایی شناختی را در رفاه مالی افراد دست کم بگیرند.
برای آزمایش این فرض، گلادستون و بارت دادههای مربوط به ۵۸۵۸ نفر را که از سال ۱۹۷۰ در مطالعه گروهی بریتانیا شرکت کردهاند، تجزیه و تحلیل کردند.
آنان رابطه بین تواناییهای شناختی شرکتکنندگان را در سن ۱۰ سالگی ارزیابی کردند و چندین معیار از رفاه مالی آنان در بزرگسالی، مانند نسبت بدهی به درآمد، سطح پسانداز و مالکیت حساب سرمایهگذاری را بررسی کردند. محققان از نظر آماری اثرات وضعیت اجتماعی-اقتصادی دوران کودکی و درآمد امروزی را بر امور مالی محاسبه کردند.
تجزیه و تحلیل نشان داد که ماهیت ریاضی رابطه بین توانایی شناختی دوران کودکی و رفاه مالی بزرگسالی بین معیارهای مالی مختلف متفاوت است. توانایی شناختی بالاتر با نمرات بهتر در معیارهای ثروت، مانند سطح پسانداز و مالکیت حساب سرمایهگذاری همراه بود. در رسم روی نمودار، این روابط برای اکثر مردم خطی بود اما برای افرادی که توانایی شناختی فوقالعاده بالا یا پایین داشتند غیرخطی بود. محققان همچنین یک رابطه خطی بین توانایی شناختی و احساس استرس در مورد مسائل مالی پیدا کردند.
با این حال، هنگامی که روی یک نمودار ترسیم شد، رابطه بین توانایی شناختی و بدهی به شکل U معکوس بود، بهطوری که افراد با تواناییهای شناختی پایین یا بالا کمترین بدهی و افراد با توانایی شناختی متوسط بیشترین بدهی را داشتند.
تحقیقات بیشتری برای تعیین مکانیسمهای نهفته در روابط ریاضی کشف شده در این تحقیق مورد نیاز خواهد بود. چنین دانشی میتواند از تلاش برای افزایش رفاه مالی افراد خبر دهد.
محققان افزودند: تحقیق ما روابط پیچیده و متنوعی را بین توانایی شناختی در دوران کودکی و رفاه مالی در بزرگسالی نشان میدهد. این ارتباط خطی یا ساده نیست و درک این موضوع میتواند به ما کمک کند تا مداخلات موثرتری برای افزایش رفاه مالی افراد با تواناییهای شناختی متفاوت ایجاد کنیم. در امور مالی شخصی، یک نسخه برای همه مناسب نیست.
یافتههای این تحقیق در مجله دسترسی آزاد PLOS ONE منتشر شده است.
انتهای پیام