نایب رئیس شورای رقابت اعلام کرد

چرا خودروهای خارجی مبنای قیمت‌گذاری قیمت پایه خودروهای داخلی شدند؟

نایب رئیس شورای رقابت توضیحاتی را درمورد نحوه قیمت‌گذاری پایه خودروهای داخلی ارائه کرد.

محمود دودانگه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در دستورالعمل تنظیم بازار دو مبنا برای قیمت‌گذاری در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: یکی از مبانی دستورالعمل سازمان حمایت بوده که بر مبنای هزینه تمام شده است. مبنای دوم قیمت پایه رقابتی است که بر اساس آن رقابت‌پذیری خودروهای تولید داخل از منظر معیارهای مختلف سنجیده می‌شود. در این راستا سه خودروی خارجی هم رده و مشابه هر یک از خودرو های تولید داخل انتخاب  و میانگین قیمت آن‌ها با قیمت محاسباتی سازمان حمایت مقایسه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه قیمت خودروهای مشابه خارجی قیمت کارخانه و تولیدکننده است، گفت: به عبارت دیگر قیمت خودرو بدون در نظر گرفتن عوارض، سود بازرگانی و... مبنا قرار می‌گیرد و با قیمت محاسباتی سازمان حمایت مقایسه می‌شود.  قیمت بالاتر، پایین‌تر یا معادل نشان می‌دهد وضعیت رقابت‌پذیری خودروی داخلی از نظر قیمت چگونه است. در نهایت شورای رقابت متناسب با آن تصمیم خواهد گرفت.

نایب رئیس شورای رقابت در ادامه در پاسخ به این سوال که مبنای قیمت‌گذاری خودروها از چه زمانی اجرایی خواهد شد، پاسخ داد: برای این منظور در کارگروه خودرو شورای رقابت جلسات مختلفی با خودروسازان ، سازمان حمایت، وزارت صمت، انجمن خودروسازان و تمام ذینفعانی که نقش دارند و همچنین با نهادهایی که می‌توانستند در تعیین خودروهای مشابه خارجی کمک کنند، جلسات مختلف و متعددی برگزار شده است و امیدواریم ظرف روزهای اینده شورای رقابت بتواند جمع‌بندی نهایی را انجام داده و درمورد اینکه این موضوع چه زمانی اجرا شود تصمیم بگیرد.
 

بر اساس این گزارش، ۱۶ بهمن بود که شورای رقابت، به دنبال اعتقاد این سازمان بر انحصاری بودن بازار خودروهای سواری، دستورالعمل تنظیم بازار خودرو را ابلاغ و منتشر کرده و فرمول قیمت‌گذاری خودروهای سواری را مشخص کرد. در این راستا دودانگه به ایسنا اعلام کرد که برای تعیین قیمت پایه، برای هر خودرویی که در داخل کشور تولید می‌شود باید سه خودروی مشابه خارجی شناسایی و میانگین قیمت سه خودروی خارجی به دلار مشخص شود. سپس قیمت با نرخ ارز مرکز مبادله به ریال تبدیل و با قیمت سازمان حمایت مقایسه شود، این خودروها درجه‌بندی شده و از A تا F طبقه‌بندی می‌شوند. متناسب با این رتبه‌بندی یا قیمت سازمان حمایت انتخاب می‌شود یا متناسب با شرایطی که قیمت پایه رقابتی مشخص می‌شود، شورای رقابت تصمیم بگیرد قیمت دیگری را مبتنا قرار دهد. این فرایند شامل همه خودروهای داخلی می‌شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1401121510749
  • خبرنگار : 71523