یک استاد دانشگاه:

مردم خواهان اصلاحات‌اند نه براندازی/ جامعه تشنه یک گام نو، در عرصه حکمرانی است

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه جامعه ایران از ظرفیت بالایی برای پذیرش اصلاحات برخوردار است، گفت: جامعه ما تشنه یک گام نو، در عرصه حکمرانی است.

دکتر علی‌اصغر داوودی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برخی اظهار نظرها مبنی بر لزوم شکل‌گیری برخی اصلاحات در کشور و همچنین سخنان رئیس مجلس در مورد لزوم حرکت به سمت حکمرانی نو اظهار کرد: اساس انقلاب اسلامی حرکتی اصلاحی در راستای از بین بردن تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌های حکومت پهلوی بود و این اقدام در سال ۵۷ به تاسی از قیام اصلاح‌جویانه امام حسین(ع) شکل گرفت.

وی افزود: در زمان مبارزات انقلابی حتی گروه‌هایی که نگاه دینی نداشتند نیز به دنبال ایجاد اصلاح در نظام شاهنشاهی بودند. بنابراین ماهیت انقلاب اسلامی بر مبنای اصلاحات بود. بر همین اساس پس از انقلاب، نظامی در کشور ما روی کار آمد که بر مبنای جمهوریت و اسلامیت استوار بود و قانون اساسی آن نیز بر همین مبنا نوشته شد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: بدنه جامعه ما طی ۴ دهه گذشته به شدت تغییر یافته است، در نتیجه آمیختگی جامعه ایران با نظام جهانی، ایده‌های جدیدی در این جامعه مطرح شده و اینترنت، ماهواره و ارتباطات نوین همراه با تحولات اقتصادی و اجتماعی و افزایش سطح سواد، جامعه ایران را متحول کرده، این جامعه مستعد یک سری دگرگونی‌ها شده است که گاها از سمت مسئولین  برتابیده نمی‌شود و همین باعث بروز خشونت‌هایی در طی سال‌های اخیر شده است و ما می‌بینیم به بهانه‌های مختلف مردم دست به اعتراض می‌زنند. اما مسئله اصلی مردم ایجاد اصلاحات واقعی و تغییر رویه‌ها و سیاست‌هاست.

مسئولان برنامه‌های اصلاحی خود را به مردم ارائه دهند

وی تصریح کرد: مسئولینی که اکنون صحبت از اصلاحات می‌کنند، اگر واقعا نسبت به اظهارات خود مصمم‌اند، باید این را در عمل نشان دهند و برای مردم توضیح دهند که قصد اصلاح کدام یک از قوانین و سیاست‌ها را دارند و برنامه اصلاحی خود را به مردم نشان دهند. این کاری است که هر سه قوه باید انجام و سپس برنامه خود را در معرض ارزیابی مردم قرار دهند. در حال حاضر مردم نیاز دارند وعده‌هایی که در خصوص شکل‌گیری اصلاح در امور می‌شنوند را در عمل مشاهده کنند.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد مشهد با اشاره به کمرنگ شدن اعتماد عمومی به عنوان مهم‌ترین سرمایه اجتماعی حاکمیت، گفت: مردم اکنون از مسئولین سطح کلان نظام انتظار دارند در کنار آنان و مطالبات‌شان بایستند و وعده‌هایی که می‌دهند، مقطعی و برای گذر از شرایط ناآرام فعلی نباشد و واقعا عملی شود. در صورت عدم عمل به وعده‌ها، هرچند ممکن است بتوانیم به طریقی از شرایط بحرانی فعلی عبور کنیم، اما این خشم مردم مانند آتش زیر خاکستری است که روزی دیگر مجددا برافروخته خواهد شد.

داوودی با تاکید بر اینکه مردم جز اصلاح رویه‌های نادرست چیز دیگری نمی‌خواهند، اظهار کرد: مردم ما نه خواهان براندازی هستند و نه به دنبال بهانه دادن دست دشمنان جمهوری اسلامی، بلکه تنها از عملکردها و رویه‌های اشتباه خسته شده‌اند و می‌خواهند در این رویه‌ها تجدید نظر شود و وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور بهبود یابد. بنابراین ضروری است سیاست‌هایی که تا کنون داشته‌ایم را آسیب‌شناسی کنیم و نقاط بحران‌خیز را از بین ببریم.

وی با تاکید بر اینکه ما باید با حفظ ارزش‌های دینی، قومی و ملی خودمان از تجارب جهانی در عرصه حکمرانی استفاده کنیم، افزود: متاسفانه در حال حاضر با روندی که در پیش گرفته شده است، ارزش‌ها و روش‌ها هر دو متصلب شده‌اند و در دنیای امروز وقتی هیچ انعطافی در روش‌ها و سیاست‌ها نداشته باشیم، نمی‌توانیم جامعه را اداره کنیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه ما در عرصه‌های سیاست داخلی و خارجی باید انعطاف داشته باشیم، بیان کرد: ما باید مطابق با شرایط روز سیاست‌گذاری کنیم. بنابراین اولویت کنونی کشور باید این باشد که برای حکمرانی از عقل جمعی نخبگان و متخصصان کمک گرفته شود تا به سمت اصلاحات به نفع مردم حرکت کنیم.

داوودی با اشاره به صحبت‌های رئیس مجلس در مورد لزوم حرکت به سمت حکمرانی نو، عنوان کرد: در تمام دنیا حکمرانی نو نوعی از حکمرانی است که تصمیمات بر اساس نیاز جامعه و بر مبنای عقلانیت اتخاذ می‌شود و توسط نخبگان و متخصصان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و سپس توسط مجریان توانمند به اجرا گذاشته می‌شود و یک دستگاه نظارتی بسیار قوی از سمت سیستم قضایی نیز بر اجرای آن‌ها نظارت می‌کند. ضمن اینکه شفافیت، پاسخگویی و انعطاف نیز باید در اجرای این سیاست‌ها وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه جامعه ایران از ظرفیت بالایی برای پذیرش اصلاحات برخوردار است، اضافه کرد: جامعه ما تشنه یک گام نو، در عرصه حکمرانی است. اکنون مردم از مشکلات عدیده خسته شده‌اند و تحت فشار مسائل اقتصادی و فرهنگی اند. مردم از اینکه حکمرانی‌های محلی در گوشه و کنار کشور در روند تصمیم‌گیری کلان جامعه سنگ‌اندازی می‌کنند، ناراضی اند. بنابراین من فکر می‌کنم ظرفیت جامعه ما برای شکل‌گیری اصلاحات بسیار زیاد است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ آبان ۱۴۰۱ / ۰۱:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401082920254
  • خبرنگار : 50405