به گزارش ایسنا، روزنامه جام جم نوشت: «سالهاست خودروسازان برای بالابردن تنوع در محصولات و گرفتن پول بیشتر از خریداران، به بازتولید یک خودرو با عنوان پلاس اقدام میکنند. در این مدل ابداعی، خودروسازان با تغییر صندوق یا چراغ اتومبیل برچسب جدیدی به آن میزنند و مبلغ بیشتری از خریداران میگیرند. به طور مثال خودروی دنا در قالب سه نسخه دنای معمولی، دنای پلاس و دنا توربو عرضه میشود اما تفاوت این خودروها را شاید بتوان در نوع جعبهدنده که به صورت دستی و اتوماتیک است خلاصه کرد. این سرمشق غلط به شرکت سایپا نیز سرایت کرد و شاهد تولید انواع کوییک هستیم که تفاوت آن هم در رنگبندی است.
این تفاوت نامحسوس برای بسیاری از خریداران هزینهای سربار به دنبال دارد؛ به طوری که تفاوت قیمت این سه مدل از دنا بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است. حال این سؤال مطرح میشود که آیا تغییر یک چراغ یا قراردادن سانروف در سقف خودرو میتواند این تفاوت را رقم بزند؟ این روند قیمتگذاری، اعتراض جانشین رئیس پلیس راهور را به دنبال داشته است.
سردار سیدتیمور حسینی، جانشین پلیس راهور فراجا، در این خصوص گفت: موضوعی که الان جا افتاده این است که خودروسازها یک پسوند مانند اس و پلاس به اسم خودروها اضافه میکنند و به اسم محصول برتر، پول گزافتری میگیرند و دوباره مجوز استاندارد هم دریافت میکنند؛ در حالی که هیچ تغییر خاصی رخ نداده است. البته علاوه بر استفاده از عنوان پلاس، خودروسازان با تغییر اسم خودرو قوانین را دور میزنند؛ به طور مثال خودروی پژو ۴۰۵ به دلیل مشکلات فنی و آلایندگی اجازه تولید مجدد را دریافت نکرد اما همین موتور روی سایر خودروهای پژوی تولیدی و تغییر اسامی آن به پژو پارس و ۲۰۶ به حیات خود ادامه میدهد. این تغییر در شکل دیگر محصولات نیز مشاهده میشود؛ به طوری که خودروی سمند با توقف تولید با همین روش و با تغییر اسم به سمند سورن و سایر نسخههای این خودرو روند تولید را ادامه میدهد.
خودروسازان در سالهای اخیر در تنوع محصولات تولیدی توفیق چندانی نداشتند؛ تا جایی که برخی خودروهای سواری مانند پراید و پژو را به خودروهای باری تبدیل کردند، ایرانخودرو و سایپا با تبدیل خودروهای سرنشیندار خود به وانت، قصد ساخت مدلهای جدید را داشتند اما از این نکته غافل بودند که بسیاری از آپشنهایی که در این خودروها وجود دارد، مناسب نوع وانت نیست. به عنوان اولین مسأله، استحکام خودروها باید مد نظر قرار بگیرد.
وانت یعنی خودرویی که باید استحکام کافی چه در نگهداری بار و چه در برخورد با دیگر موانع داشته باشد اما در مدل وانتهای جدید چنین چیزی وجود ندارد. از این رو بیشتر مدلهای جدید مناسب استفاده برای حمل بارهای زیاد و بین شهری نیست که این مسأله میتواند باعث کاهش کاربرد آن شود. خودروسازان داخلی در تبدیل مدلهای سواری به وانت فقط به ظاهر توجه کردهاند، یعنی یک مدل از خودروها را به وانتبار تبدیل و در چند سال گذشته به صورت انبوه شروع به تولید آنها کردهاند. این مدل وانتبارهای جدید هیچگونه استانداردی از نظر وانت نداشته و فقط برای حمل بارهای سبک در سوپرمارکتها و ... مناسب است و نمیتوان برای حمل اثاثیه منزل روی آنها حساب باز کرد.»
انتهای پیام