یک پژوهشگر دینی:

هنری که دوگانه‌ می‌آفریند، اساسا هنر نیست/دین در مناسبات قدرت از روح خود فاصله می‌گیرد

یک پژوهشگر دینی گفت: باید توجه داشت آن هنری که دوگانه‌ می‌آفریند، اساسا هنر نیست بلکه در خدمت یک نهاد قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام علی الهی خراسانی در نخستین برنامه سوگواره عاشورایی زیباتر از غم که شامگاه گذشته، ۲۲ مرداد، در فرهنگسرای جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، درباره تاثیر هنر آئینی بر فرهنگ شهر اظهار کرد: اساسا زندگی شهری بدون هنر بی‌رویاست. باشلر در کتاب بوطیقای فضا می‌گوید خانه‌ای که حیاط ندارد، رویا ندارد. به عقیده من نیز شهری که هنر ندارد، بدون رویا و آرزو است. هنر در شهر می‌تواند رویا را پرورش دهد و آن را زمینی کند؛ یعنی آن را از سنخ رویایی بودن به یک عینیت شهری تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه هنر یک وصف مهم ابهام‌آفرین دارد، افزود: ما با نهادهای معرفتی بسیاری در شهر روبه‌رو هستیم که میل به دوگانه‌سازی دارند؛ یعنی میل به این دارند که انسان‌ها و مفاهیم را دوگانه‌ کنند که این ماجرا منجر به شکل‌گیری یک گستت عمیق می‌شود اما هنر یک وصف ابهام‌آفرین دارد که دوگانه‌ها را برهم می‌زند و در مرز آن حرکت می‌کند.

این پژوهشگر دینی بیان کرد: باید توجه داشت آن هنری که دوگانه‌ می‌آفریند، اساسا هنر نیست بلکه در خدمت یک نهاد قرار گرفته است. هنر با آفرینش ابهام و تعلیق مرزها و دوگانه‌های محکم و سخت را از بین می‌برد. در حقیقت هنر می‌تواند لطافت را به شهری که به لحاظ کالبدی محکم و غیر لطیف است، بیاورد.

الهی خراسانی تصریح کرد: همیشه در مورد تاثیر دین بر شهر صحبت می‌شود و مقاله‌ها و همایش‌های بسیاری درباره تاثیر دین بر شهرنشینی، فرهنگ شهر و زندگی شهری ارائه و برگزار می‌شود اما کمتر گفته می‌شود که دین شهری به موضوعات یک طرفه نگاه نمی‌کند بلکه تعاملات دوسویه دین و شهر را مقایسه می‌کند و از آن مهم‌تر تاثیر تحولات شهری بر دین را بررسی می‌کند؛ یعنی می‌گوید که دین چگونه در برخورد با فرهنگ یک شهر مورد تحول قرار می‌گیرد.

زندگی و تحولات شهری نهاد دین را دستخوش تغییر قرار می‌دهد

وی ادامه داد: پروفسوری به نام جورج روبکه که استاد دانشگاه ارفورت آلمان است، در یکی از آثار خود آورده نمایشی شدن آئین یک پدیده شهری است که فضای شهری را به یک فضای قدسی تبدیل می‌کند. او می‌گوید این موضوع صرفا تاثیر دین بر شهر نیست بلکه در برخورد این ۲ با یکدیگر، یعنی دین و شهر، عمیقا دین شهری تولید می‌شود.

این پژوهشگر دینی اضافه کرد: روبکه همچنین در جای دیگری می‌گوید دین هم محصول شهر است و هم توسط شهر تولید می‌شود. یعنی شهر هم می‌تواند از دین تاثیر بگیرد و هم بر دین تاثیر بگذارد. بنابراین دین شهری صرفا نمی‌خواهد بگوید که دین بر شهر تاثیر می‌گذارد بلکه اتفاقا زندگی و تحولات شهری نهاد دین را دستخوش تغییر قرار می‌دهد.

الهی خراسانی با اشاره به کارکردهای هنر آئینی در شهر خاطرنشان کرد: هنر آئینی یک کارویژه خیلی مهم در شهر دارد و آن هم این است که نهاد دین را آرام می‌کند و چون از روح دین و آئین استفاده می‌کند، نهاد دین را لطیف می‌کند و روح را به آن بازمی‌گرداند.

هرچقدر هنر آئینی در شهر بسط پیدا کند، نهاد دین را به مضامین اخلاقی نزدیک می‌کند

وی افزود: وقتی دین در یک نهاد قرار می‌گیرد، در خیلی از مناسبات قدرت از روح خود فاصله می‌گیرد. بر همین اساس هنر آئینی می‌تواند علاوه بر اینکه به نهاد دین آرامش می‌بخشد، یادآور شود که روح جوانمردی و فتوت وجود دارد. بنابراین هرچقدر هنر آئینی در شهر بسط پیدا کند، نهاد دین را به مضامین اخلاقی نزدیک می‌کند.

این پژوهشگر دینی با بیان اینکه هنرهای آئینی در شهر دیگری‌پذیری را افزایش می‌دهد، گفت: یعنی برخی اوقات که نهاد دین اتفاقا میل به این دارد که دیگری‌گریز باشد و حتی به دیگری‌ستیزی برسد، هنر آئینی به دلیل وصف هنر بودنش می‌تواند در شهر به فضای گفت‌وگومحور، گشوده و دیگری‌پذیر تبدیل شود تا بتواند نهاد دین را همراه خود کند.

الهی خراسانی عنوان کرد: خیلی اوقات از آئین‌های سوگ، به ویژه واقعه عاشورا، برای حکمرانی استفاده می‌کنیم. یعنی از انسان‌هایی که در حادثه‌های عظیم دینی و مذهبی نقش‌آفرین بوده‌اند، برای دوگانه‌سازی‌ها استفاده می‌کنیم و به نظرم اصطلاحا دچار این‌همانی تاریخی می‌شویم؛ در صورتی که بزرگترین آسیب به زندگی شهری این است که آئین را به این‌همانی تاریخی تبدیل کنیم. این‌همانی تاریخی یعنی تقسیم نقش‌ها میان کسانی که آن‌ها را قبول داریم یا نداریم؛ به عنوان مثال کسی را با دست نشان دهیم و بگوییم او شمر یا عمر ابن سعد است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401052316416
  • خبرنگار : 50404