بردیا شعبانی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر و در سالهای اخیر دولت فرانسه بر مؤسسات و بنگاههای دانشبنیان و استارتآپهای دانشجویی تأکید کرده است که از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و فرصت بسیار خوبی برای دانشجویان و شرکت در دورههای ایدهپروری و ارائه ایدههای خود و همچنین سرمایهگذاران فراهم کرده است.
وی اضافه کرد: سرمایهگذاران معمولا در کشورهای مختلف بودجههایی در اختیار دارند که علاقهمند هستند در ایدههای جدید سرمایهگذاری کنند و این موضوع مستقیما به پیشبرد اقتصاد کشورها کمک میکند.
این کارشناس حوزه گردشگری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص بهرهبرداری از شرکتهای دانشبنیان خاطرنشان کرد: موضوعات مربوط به شرکتهای دانشبنیان، استفاده از ایدههای جدید و فناوری تازه مورد تأکید قرار گرفته است. از این رو چنانچه این فرصت برای دانشجویان کشور ما فراهم شود، موقعیت بسیار خوبی ایجاد خواهد کرد، البته شاید در سالهای گذشته این اتفاق به صورت پراکنده رخ داده باشد و تنها به واسطه همهگیری کرونا این فرصتها کمرنگ شده است.
شعبانی ادامه داد: این فرصتها شرایطی را در اختیار دانشجویان قرار میدهد و آنها میتوانند ایدههای خود را مطرح کنند که در ادامه با فراهم شدن بستر، سرمایهگذاران و فعالان صنعت گردشگری با شناخت مشکلات و موانع موجود را با توجه به ایدههای مطرح شده بسنجند و مورد استفاده قرار دهند.
وی گفت: همچنین این کار باعث ایجاد اشتغال برای دانشجویان و انگیزههای مالی برای آنها خواهد شد تا ترغیب شوند با شرکتهای کوچکتر همکاری داشته، شرکتهای خود را تأسیس و به سرعت رشد کنند.
این کارشناس حوزه گردشگری ابراز کرد: در تمام دانشگاههای کشور فرانسه بخشی وجود دارد که مسئول برگزاری چنین رویدادهایی است که علاوه بر سازماندهی به صورت مستقیم با نهادهای سرمایهگذار دولتی و خصوصی در ارتباط است. به عنوان مثال اگر اولویتهایی کاربردی و پژوهشی در منطقه، شهر یا استان وجود داشته باشد، توسط بخش دولتی و خصوصی به تمام نهادهای پژوهشی اعلام میشود. در این موارد ممکن است گاهی ایدههایی که در مسابقات استارتآپ مطرح میشود، در راستای همان اولویتها باشد یا ایدههای جدیدی باشند که نیاز به آنها در جامعه وجود دارد.
شعبانی عنوان کرد: افرادی که در این رویداد شرکت میکنند به عنوان سرمایهگذار، داوری این مسابقات را نیز بر عهده دارند. در واقع بخشی که در دانشگاه مستقر است و موظف به ایجاد چنین برنامههایی است، به عنوان حلقه اتصال میان بخش خصوصی و دولتی، نیازها و ایدههای دانشجویان عمل میکند.
وی اضافه کرد: شاید در کشور فرانسه افراد فرانسوی تمایل زیادی نسبت به ادامه تحصیل نداشته باشند و اغلب خارجیها به ادامه تحصیل میپردازند. زیرا این فرصت برای آنها فراهم شده است تا پس از دریافت لیسانس یا فوقلیسانس جذب بازار کار شوند. در واقع علاقه دانشجویان در اولویت قرار گرفته تا در راستای علاقه آنها کارها و و فرصتهای شغلی مختلفی وجود داشته باشد و افراد بتوانند بلافاصله جذب بازار کار شوند. این شرایط موقعیت بسیار مناسبی است که به چرخه اقتصاد کشور نیز کمک میکند.
این کارشناس حوزه گردشگری در خصوص مدرکگرایی خاطرنشان کرد: دلایل توجه ایرانیان نسبت به مدرک و تحصیلات آکادمیک نیز باید بررسی شود. به عنوان مثال برای پسران موضوع سربازی نرفتن یا تعویق سربازی ممکن است یکی از این دلایل محسوب شود. فرصتهای شغلی نیز میتواند از دیگر دلایل مؤثر بر آن به شمار رود. از این رو به نظر من نمیتوان صرفا عامل علاقه به مدرک را اثرگذار دانست.
شعبانی افزود: این احتمال نیز وجود دارد که نبود این شرایط در فرانسه به دلیل ایجاد فرصتهای شغلی است، زیرا افراد ترجیح میدهند که زودتر به منبع درآمدی دست پیدا کنند و جذب بازار کار شوند و عموما افرادی که علاقهمند به فعالیتهای آکادمیک هستند، به ادامه تحصیل میپردازند. از جمله نتایج این رویکرد میتوان به جایگاه گردشگری فرانسه اشاره کرد که رتبه یک جذب گردشگری را دارد و نشاندهنده خروجی بهکارگیری ایدهها، ارائه آنها به جامعه هدف و ... است.
توسعه گردشگری با توجه به فعالیتهای دانشبنیان
وی اظهار کرد: توجه به فعالیتهای دانشبنیان تا حد زیادی بر توسعه گردشگری اثرگذار بوده است. در واقع هر چه بیشتر و بهینهتر علوم را مورد استفاده قرار دهیم، موفقتر عمل خواهیم کرد. استفاده از تجارب و به کارگیری آنها نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است.
این کارشناس حوزه گردشگری در خصوص اعتماد به طرحها و ایدهها و نتایج آنها عنوان کرد: بر اساس تجربیات شخصی، به عقیده من اعتماد خوبی میان سرمایهگذاران، دانشجویان و فعالان دانشبنیان وجود دارد. در این راستا ارائه و بیان تواناییها به شناخته شدن و معرفی ایدهها کمک خواهد کرد و در مرحله بعد سبب ایجاد تعاملی میشود که اعتمادسازی را به همراه دارد. بنابراین مارکتینگ و شناساندن فعالیتها به بازارهای مقصد از اهمیت ویژهای برخوردار است.
حمایت ۱۰۰ درصدی دولت از نهادهای گردشگری اشتباه است
شعبانی سیاستگذاری دولت نیز در این زمینه را موثر دانست و بیان کرد: باید بدانیم که دولتها چطور میتوانند به برندسازی بپردازند و از نهادهای پژوهشی و دانشگاهی تا حدی حمایت کنند؛ چرا که حمایت ۱۰۰ درصدی اشتباه است و به نوعی نهادها را کاملا وابسته میکند و این وابستگی ممکن است کیفیت را کاهش دهد.
وی ادامه داد: در بخش بازار نیز زمانی که کیفیت زیادی وجود داشته باشد به تبع اعتماد نیز افزایش مییابد. در گردشگری نیز زمانی که شناختهشدن و معرفی رخ دهد، ارتباط خوبی با بازار هدف برقرار شود و هنگامی که کیفیت ارائه بالا باشد، اعتمادسازی محقق خواهد شد.
این کارشناس حوزه گردشگری عنوان کرد: به طور کلی دانشجویان ایرانی جزو موفقترین و سختکوشترین دانشجویان در خارج از کشور محسوب میشوند. این موضوع نشان میدهد که پایه قوی در نظام آموزشی کشور مورد توجه و قابل دسترسی است. شاید خلاء موجود را بتوان در به کارگیری علوم و ایدهها یافت. در کشورهای خارجی مانند فرانسه، علاوه بر دولت، بخش خصوصی نیز به سرمایهگذاری در جذب دانشجویان و ایدههای آنها میپردازد.
شعبانی اظهار کرد: اگر بخش خصوصی به دانش روز اعتقاد داشته باشد یا بهکارگیری دانشآموختگان در هر سطحی اعتماد داشته باشد، میتواند به صورت مستقیم سرمایهگذاری کند و در نتیجه آن افراد دانشآموخته میتوانند با استفاده از علم خود بخشی از کار را بر عهده گرفته و از تجارب بخش خصوصی نیز بهره گیرند. به عنوان مثال میتوان به دورههای اجباری کارورزی همراه با حقوق در دوره فوق لیسانس اشاره کرد که در این دورهها علاوه بر کسب تجربه علم و دانش افراد در طول ۲ سال مورد استفاده قرار میگیرد. وجود این دورهها در دوره فوقلیسانس کشور نیز کمککننده خواهد بود.
وی یکی از مهمترین نقاط قوت ایران در بحث گردشگری را مهماننوازی دانست و عنوان کرد: بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارم گردشگران خارجی بسیار جذب این برند ایران میشوند که برند بسیار محبوبی محسوب میشود و در نخستین برخورد به چشم میآید.
مهماننوازی همراه با پیشینه فرهنگی غنی سبب جذب گردشگر میشود
شعبانی ادامه داد: علاوه بر مهماننوازی، امنیت نیز از دیگر مواردی است که مورد توجه زائران و گردشگران قرار میگیرد. مهماننوازی زمینه تعامل با جامعه میزبان را افزایش میدهد و این افزایش تعامل همراه با پیشینه فرهنگی غنی سبب جذب گردشگر میشود.
وی اضافه کرد: بنابراین اگر تبلیغات جهانی بهتری در خصوص این بعد از برند گردشگری کشور انجام شود، کمک بزرگی به جذب گردشگر خواهد شد. همچنین بحث مارکتینگ و اینکه چگونه بتوانیم خود را در جوامع مبداء گردشگری معرفی کنیم در حوزه گردشگری و جذب گردشگر حائز اهمیت است.
انتهای پیام