پشت پرده تعلیق «آیتول»

طبق اعلام مسئولان بیمه مرکزی، وجود رانت اطلاعاتی از سامانه‌هایی مانند راهور و معاینه فنی موجب تعلیق استارت‌آپ «آیتول» که در حوزه بیمه شخص ثالث فعالیت می‌کند، شده است.

به گزارش ایسنا، چند ماه پیش بود که به دنبال ایجاد برخی اختلال‌هایی از سوی استارت‌آپ‌های غیر مجاز در فعالیت صنعت بیمه، بیمه مرکزی طی بخشنامه ای نسبت به فعالیت استارت‌آپ‌های فاقد مجوز اخطار داده و شرکت‌های بیمه‌ای را از همکاری با این بخش که فعالیت غیرقانونی داشتد منع کرد، در عین حال از غیرمجازها خواسته شد برای قانونی شدن فعالیت و دریافت مجوز حرکت کنند.

اما از مدتی قبل شنیده می‌شد که برخی از استارت‌آپ‌ها دارای اطلاعاتی از بیمه‌گذاران در سطح گسترده هستند که صنعت بیمه و حتی استارت‌آپ‌های دیگر از آن بهره‌مند نبوده و یا اینکه مثلا یک شرکت بیمه‌ای آن را طی سالها فعالیت بدست آورده است و این موجب اعتراض فعالان بیمه شده بود، در این بین نام کارگزاری برخط همپاد کیان (آیتول) نیز مطرح بود تا این‌که اخیرا بیمه مرکزی اعلام کرد که پروانه فعالیت این استارت‌آپ تعلیق شده است.

در رابطه با چرایی این اقدام و تعلیق آیتول، محمد جواد آقاجری-مدیرکل نظارت بر شبکه خدمات بیمه‌ای بیمه مرکزی -در گفت‌وگویی با ایسنا به بیان توضیحاتی در این رابطه پرداخت.

آیتول از قبل هم مشکل داشت

این مقام مسئول در بیمه مرکزی با اشاره به این‌که ورود آیتول به فعالیت بیمه‌ای فراز و نشیب زیادی داشته است، گفت: در جریان ساماندهی فعالیت استارت‌آپ‌های‌ غیرمجاز، بیمه مرکزی از آنها دعوت کرد و طی تذکری خواست که به فعالیت غیرمجاز خود پایان داده و در مسیر دریافت مجوز حرکت کنند که آیتول هم یکی از این کارگزاری‌های برخط بدون مجوز بود که مشکلاتی با خود به همراه داشت اما به هر ترتیب توانست فرآیند را طی کرده و در سال جاری مجوز فعالیت دریافت کند.

حتی بین خودشان هم از آیتول انتقاد می کردند

آقاجری با بیان این‌که اما در ادامه شاهد آن بودیم که به صورت مرتب شکایت‌ها و گله‌هایی از فعالیت آیتول به بیمه مرکزی اعلام می‌شود توضیح داد: ماجرا این بود که این کارگزاری برخط به اطلاعاتی دسترسی داشت که سایر کارگزاری‌های برخط و یا صنعت بیمه به طور کامل به آن دسترسی نداشتند. این در حالی بود که حتی در جلساتی که با کارگزاری‌های برخط برگزار می‌کردیم و آیتول هم حضور داشت، از دغدغه‌های حاضران این بود که اطلاعات در اختیار این کارگزاری از کجا آمده که سایر کارگزاری‌ها به آن دسترسی ندارند و نسبت به این موضوع انتقاد می‌کردند.

نمی خواستیم یکدفعه جلوی فعالیت را بگیریم، حرف ها را شنیدیم

وی با بیان این‌که بیمه مرکزی نمی‌خواست به صورت یک دفعه و بدون بررسی مانع از فعالیت یک استارت‌آپ شود، گفت: طی جلساتی که برگزار شد بارها استدلال‌ها و توضیحات آیتول را شنیدیم و سعی کردیم ابتدا بررسی‌های لازم صورت گرفته و در ادامه اقدام کنیم اما در یکی از جلسات وقتی از آنها خواستیم در رابطه با منبع و چگونگی دسترسی اطلاعات خود توضیح دهند و بگویند که آن را از کجا می‌آورند، پاسخ  برای ما قابل تامل بود؛ به طوری که مشخص شد که اساسا بنای تشکیل آیتول، اطلاعاتی بوده که در اختیار داشته است و اطلاعات آن از سامانه راهور، معاینه فنی و یکسری از سامانه ذره‌بین بدست آمده و در اختیار این کارگزاری برخط قرار گرفته است.

رانتی در کار بود که دیگران نداشتند

مدیرکل نظارت بر شبکه خدمات بیمه‌ای بیمه مرکزی، با اشاره به این‌که بیمه مرکزی موضوع را در مسیر بررسی دقیق‌تری قرار داد افزود: مساله اینجا بود که این، رانت اطلاعاتی است که در اختیار آیتول قرار دارد ولی مابقی کارگزاری‌های برخط و یا شرکت‌های بیمه‌ای به آن دسترسی ندارند بخصوص اینکه فقط در رشته شخص ثالث فعالیت می کند، در حالی که  معتقدیم باید دسترسی به اطلاعات عادلانه باشد.

پروانه تا زمانی که امکان دسترسی اطلاعات نباشد، تعلیق است

وی یادآور شد: بر این اساس پروانه فعالیت آیتول را تعلیق کردیم تا زمانی که بررسی‌های دقیق‌تری انجام شده و بدانیم که آیا این امکان وجود دارد که اطلاعاتی که از سامانه‌های ذکر شده در اختیار آیتول قرار دارد، برای سایر فعالان صنعت بیمه نیز قابل توزیع است یا امکان آن وجود ندارد؟ به عبارتی ادامه فعالیت این کارگزاری برخط فعلا به دلیل وجود رانت اطلاعاتی که از نظر بیمه مرکزی قابل تائید نیست و موجب اختلال در فعالیت سایر فعالان بیمه می‌شود تا رسیدن به نتیجه امکان نخواهد داشت.
 
انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۲ دی ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1400101208565
  • خبرنگار : 71467