تونس درباره دلایل مرگ رئیس جمهور سابق این کشور تحقیق می‌کند

مقامات تونستی تحقیقی را درباره گزارشات مربوط به مرگ رئیس جمهور سابق این کشور بر اثر مسمومیت بعد از چند سال جنجال درباره مرگ وی آغاز کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از صدی البلد، رسانه‌های تونسی اعلام کردند، لیلی جفال، وزیر دادگستری تونس دستور تحقیقات درباره دلایل مرگ الباجی قائد السبسی، رئیس جمهور سابق این کشور را به دلیل گزارشات مربوط به یک مصاحبه تلویزیونی درباره مرگ وی صادر کرد.

این تحقیق بعد از آن آغاز شد که محمد الهنتاتی، رهبر سابق جنبش النهضه تونس در اظهارات تلویزیونی مدعی شد که السبسی به مرگ طبیعی نمرده بود بلکه او را کشته بودند.

اکتبر نیز منذر بالحاج علی، فعال سیاسی تونسی اعلام کرده بود که الباجی قائد السبسی مسموم شده بود.

وی در گفت‌وگویی با رادیو تونس اعلام کرد، چند روز قبل از بیماری السبسی با او دیدار کرده بود و مطمئن است که مرگ وی طبیعی نبوده است.

این فعال گفت، السبسی به او گفته بود که تصمیم گرفته وارد جنگی با دستگاه محرمانه جنبش النهضه شود. وی همچنین درباره دیدار السبسی با راشد الغنوشی، رئیس جنبش النهضه صحبت کرد. این دیدار زمانی صورت گرفته بود که توافق میان جنبش النهضه و حزب ندای تونس با رهبری السبسی به پایان رسید.

در سال ۲۰۱۹ چند ماه بعد از اعلام مرگ السبسی، فاطمه المسدی، نماینده حزب ندای تونس در پارلمان خواهان کشف پرونده پزشکی وی بعد از انتشار گزارشات درباره مسموم شدنش شد.

وی گفت: السبسی در معرض خیانت طرف‌هایی قرار گرفت که ادعا می‌کردند او را دوست دارند. وی قبلاً گفته بود، بعد از اینکه تصمیم گرفت دستگاه محرمانه النهضه را فاش کند، این جنبش او را تهدید کرده بود.

المسدی گفت: السبسی در معرض فریب قرار گرفت. او سعی داشت پرونده‌های النهضه را باز کند اما مرگ به او این اجازه را نداد. باید کسی که به رئیس جمهور خیانت کرده مجازات شود و هویت طرف‌هایی که با خون او در مقابل مردم بازی کردند شناسایی شوند.

حافظ السبسی، پسر رئیس جمهور سابق تونس متعهد شده بود که حقایق سنگینی را درباره دلایل مرگ پدرش فاش کند.

وی گفته بود که پدرش به خاطر مسمومیت غذایی فوت کرده بود. السبسی در سال ۲۰۱۴ به جای المنصف المرزوقی به عنوان رئیس جمهور تونس انتخاب شد. وی ۲۵ ژوئیه ۲۰۱۹ در سن ۹۲ سالگی فوت کرد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۸ دی ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400100805448
  • خبرنگار : 71516

برچسب‌ها