به گزارش ایسنا، اگرچه رسالت اصلی دانشگاه توسعه و تولید علم است اما همواره از این نهاد عظیم تعلیم و تربیت مورد انتظار است که متناسب با نیازهای روز جامعه نقش آفرین باشد و اینکه چقدر پژوهش های دانشگاهی و پایاننامه های دانشجویی کاربردی و برای رفع نیازهای کشور است را باید در خیلی از علل و عوامل جستجو و بررسی کرد .
هر نوع پیشرفت و توسعه، ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی دارد و رشد و توسعه کشورهای پیشرفته، در نتیجه سرمایه گذاری در بخش پژوهش است. اما در کشور ما موضوعات پایان نامه و رساله کمتر در جهت رفع مشکالت و موانع کشور انجام میشود. هر چند پایان نامه ها از لحاظ کیفی خوب هستند ، اما جهتگیری مطلوبی برای رفع مشکالت جامعه ندارند . بنابراین به منظور پاسخ به تقاضاهای اجتماعی و نیازهای کشور و توسعه ارتباط با جامعه و صنعت، الزام است دانشگاه ها، برنامههای پژوهشی و فناوری خود را به سمت نیازها و ضرورتهای اولویتدار کشور سوق دهند.
از طرفی ریل گذاری برای جهت گیری پژوهشهای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی برای حل مسائل و مشکالت کشور میتواند بسیار تاثیرگذار باشد. بر این اساس در طرح تحول همکاریهای دانشگاهها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت و به منظور پاسخ به تقاضاهای اجتماعی و نیازهای کشور اقدامات ذیل پیشنهاد می شود. امید است با اجرایی شدن این پیشنهادات بیش از پیش راه برای ارتباط هر چه بیشتر صنعت و جامعه با دانشگاه گشوده شود:
از اهداف این طرح میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱- تقدیر و تشکر از پایان نامهها و رسالههای برتر در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی نظیر آنچه در " شیوه نامه انتخاب پایان نامه و رساله های برتر " در هفته پژوهش وزارت عتف و دانشگاهها انجام می شود.
۲ -به منظور افزایش میزان پایان نامه ها و رساله های مساله محور پیشنهاد می شود در مرحله پذیرش دانشجو در دانشگاه، حداقل ۲۰ درصد ظرفیت دانشجوی تحصیلات تکمیلی از طریق قراردادهای تقاضامحور از صنعت و جامعه به اساتید اختصاص یابد. استاد مربوطه باید قراردادی تقاضا محور با صنعت و جامعه داشته باشد و مجاز باشد راساً نسبت به پذیرش دانشجوی مورد نظر خود اقدام کند. بدیهی است حق الزحمه دانشجو، اساتید داور و راهنما از طریق همان قرارداد تامین می شود.
۳ -اطلاع رسانی نیازهای تحقیقاتی شرکتها و سازمانها در قالب پایان نامه و رساله های تحصیالت تکمیلی( به اعضای هیات علمی در یک سیستم یکپارچه و نظارت بر توزیع آن به صورت عادالنه و بر اساس تخصص و شایستگی).
۴ -پیشنهاد می شود انجام پایان نامه و رساله تقاضا محور با شرایط زیر به اضافه یک مقاله علمی و پژوهشی شرط وتویی بند ۳-۱ آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی را تامین کند :
ارتقا از استادیار به دانشیار : انجام دو پایان نامه یا رساله تقاضا محور منطقه ای یا استانی یا یک پایان نامه یا رساله تقاضا محور ملی
ارتقا از دانشیار به استاد: انجام سه پایان نامه یا رساله تقاضا محور منطقه ای یا استانی یا دو پایان نامه یا رساله تقاضا محور ملی پیشنهاد میشود برای تشویق و ترغیب اعضای هیات علمی جهت استفاده از این آیین نامه و بهره مندی از ثمرات آن در صنعت و جامعه، صرف انجام پایان نامهها و رسالههای تقاضا محور با یک مقاله علمی پژوهشی با شرایط بالا، برای امتیاز مورد نیاز این بند از آیین نامه ارتقا کافی باشد .
این تبصره در کنار آیین نامه فعلی ارتقا میتواند تاثیر به سزایی در جهت گیری پژوهشهای کاربردی اعضای هیات علمی داشته باشد و نکته قوت آن این است که اساتید میتوانند هم از طریق مقالات علمی پژوهشی با کیفیت و هم از طریق انجام پایان نامههای مساله محور و کاربردی ارتقا پیدا کنند .
انتهای پیام