با اجرای طرح اقدام ملی مسکن محقق شد؛

تزریق ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه خرد در صنعت ساختمان زنجان

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: با اجرای طرح اقدام ملی تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان به صنعت ساختمان تزریق شده و از ایجاد فعالیت‌های کاذب جلوگیری کرده است.

مسعود بیات‌منش ظهر امروز (۱۹ مردادماه) در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار، اظهار کرد: استان زنجان ظرفیت‌های مختلفی در بخش‌های صنایع، کشاورزی، اجتماعی و فرهنگی دارد و باید دانست که اگر بتوانیم مرکز سکونت‌گاه‌ها و شهرها را توسعه دهیم مرکز جذب سرمایه خواهد شد؛ در حالی‌ که نبود شهر توسعه‌یافته در استان باعث شده بخش قابل توجهی از سرمایه‌های ما از استان خارج و توسط استان‌ها و حتی کشورهای هم‌جوار جذب شدند.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران بزرگی در بخش صنایع روی داریم که از انرژی، زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های استان استفاده کردند و دستاوردهای آن حاصل مناطق دیگر می‌شود، عنوان کرد: شهر زنجان به شکل کاریکاتوری رشد کرده و توسعه متوازن نداشته است اما در حال حاضر در طرح جامع به این موضوع پرداخته که کاستی‌ها را برطرف کند و منجر به توسعه متوازن و جذب سرمایه‌های استان شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان به پیشتاز بودن زنجان در اجرای طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن اشاره کرد و گفت: تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان واریزی برای اجرای این پروژه‌ها ثبت شده است که در واقع پول‌های خردی هستند که پیش از این در اقداماتی مثل خرید فیش و سرمایه‌های کاذب جذب می‌شد اما با این طرح وارد چرخه اقتصادی شده است.

این مسئول در مورد سکونت‌گاه‌های ناکارآمد شهری یادآور شد: در چهار شهر زنجان ۱۱۰۰ هکتار بافت ناکارآمد شناسایی شده که حدود ۱۵ درصد مساحت استان را شامل می‌شود. این مناطق به لحاظ کالبدی، زیردانگی و کمبود زیرساخت‌ها مشکل دارند که می‌توانند محل تولید آسیب‌های اجتماعی باشند. در زنجان هشت محله به‌عنوان سکونتگاه غیررسمی شناخته شده است.

وی با اشاره به اینکه اسلام‌آباد و نجف‌آباد بزرگ‌ترین سکونت‌گاه‌های ناکارآمد زنجان هستند و ۹۰ درصد کل بافت‌های ناکارآمد را شامل می‌شود، تصریح کرد: اسلام‌آباد مشکل سند دارد و باید با رفع این مشکل ریزدانه‌ها تجمیع شود. مساحت نجف‌آباد نیز ۸۰ هکتار است که بیش از ۲۵ هزار نفر در آن ساکن هستند، بنیاد مسکن مطالعات نوسازی و بهسازی این مناطق را انجام داده است تا بتوانیم ساماندهی این منطقه را انجام دهیم.

بیات‌منش به موضوع ساماندهی بافت‌های فرسوده اشاره کرد و افزود: شیت بازار زنجان یکی از کالبدهای مهم در پروژه نوسازی بافت فرسوده است که تاکنون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضوابط ساماندهی آن را تعیین نکرده و تا سه ماه به آن‌ها مهلت داده شده تا ضوابط را ارائه دهند، در غیر این صورت شهرداری و راه و شهرسازی برای آن تصمیم‌گیری خواهند کرد.

وی تعریف و اجرای پروژه‌های محرک توسعه را گامی در راستای ایجاد ارزش‌افروده در محلات ناکارآمد خواند و خاطرنشان کرد: این کار یک نکته کلیدی است که باید با تسهیل‌گری دستگاه‌های مختلف انجام شود تا مردم نیز به نوسازی و بازسازی تشویق شوند. به عنوان مثال راه و شهرسازی برای ساماندهی محله اصغریه قیر رایگان در اختیار شهرداری قرار داده و بیش از ۷۰ درصد تولید آسفالت معابر این محله را تأمین کرده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400051913733
  • خبرنگار :