حجت الاسلام علی فدایی امام جمعه سریش آباد در گفتوگو با ایسنا به تشریح فضیلت شب های قدر پرداخت و اظهار کرد: شب قدر، پراجرترین و پررمز و رازترین شبها در گردونه زمان است که قلمها در وصفش میشکنند زبان ها از توصیفش قاصرند و عقل در فهم آن مبهوت و متحیر می ماند؛ شبی که به فرموده امام صادق علیهالسلام قلب رمضان به شمار می آید، بهترین شب سال، شب قدر است که خداوند در قرآن کریم آن را شبی پربرکت دانسته و ارزش آن را برتر از هزار ماه بیان کرده است.
حجت الاسلام فدایی در توضیح معنای شب قدر گفت: مفسران قرآن کریم با استفاده از قرآن و احادیث پیشوایان معصوم دین درباره علت نامگذاری این شب به «شب قدر» مطالب و دلایل زیادی آورده اند.
به گفته وی شب قدر یعنی شب بزرگ و با عظمت؛ زیرا در قرآن کریم «قدر» به معنای منزلت و بزرگی خدا آمده است همه مقدّرات بندگان نیز در طول سال در این شب رقم میخورد همچنان که امام رضا علیهالسلام فرمودند: خداوند در شب قدر آنچه را که از این سال تا سال بعد پیش خواهد آمد، مقدّر میفرماید از زندگی یا مرگ، از خوب یا بد یا روزی. پس آنچه خداوند در این شب مقرر میکند، به حتم واقع خواهد شد.
امام جمعه سریش آباد ذکر کرد: در شب قدر فرشتگان بسیاری به زمین میایند؛ به طوری که زمین بر آنها تنگ میشود. لذا آن را «شب قدر» نامیدهاند؛ زیرا یکی از معانی «قدر» به معنای ضیق و تنگ است و در این شب قرآن با تمام قدر و منزلتش به وسیله فرشته صاحب قدر بر پیامبر(ص) نازل شد.
حجت الاسلام فدایی در جواب این سؤال که آیا مقدرشدن سرنوشت یک ساله مومنان در شب های قدر با موضوع اختیار تضاد ندارد، گفت: این امر هیچگونه تضادی با آزادی اراده انسان و مسئله اختیار ندارد، زیرا تقدیر الهی به وسیله فرشتگان بر طبق شایستگیها و لیاقتهای افراد و به اندازه ایمان، تقوا، پاکی نیت و اعمال آنهاست. بدون شک مفاهیمی چون وعده و وعید، انذار و بشارت، کیفر و پاداش، بدون برخورداری انسان از اراده و اختیار بی معناست.
وی افزود: حضور انسان در محافل شب قدر، عبادت و دعا و ... جلوههایی از حضور اراده و اختیار انسان است. بزرگترین اشتباه درباره حقیقت مشیت الهی این است که گروهی خود را صاحب همه چیز میدانند و تصور میکنند خداوند به صورت مطلق همه کارها را به بندگان خود واگذار کرده است؛ پس نه ثواب و عقاب در کار است و نه مسئولیت و اخلاق.
حجتالاسلام فدایی گفت: گروهی دیگر نیز فکر میکنند انسان موجودی مجبور است که هیچ اختیار و آزادی ندارد و همه چیز با قضا و قدر تعیین میشود، در حالی که حقیقت امری میان این دو نظر است؛ یعنی نه جبر قضا و قدر و نه واگذاری مطلق به بندگان؛ چراکه بعضی از کارها را ما به خواست و اراده خودمان انجام می دهیم؛ مثل خوردن، آشامیدن، رفتن، آمدن و ... و در بعضی دیگر از کارها همچون به دنیا آمدن، از دنیا رفتن و ... اراده و خواست ما مطرح نیست.
امام جمعه شهر سریش آباد در خصوص فضایل شب های قدر بیان کرد: عظمت و فضیلت این شب را بر سایر شبها از اموری همچون آمرزش گناهان، قلب رمضان، نزول قرآن،نزول ملائکه، عرضه اعمال بر حجت خدا می توان درک نمود و بنا بر روایات و ظاهر آیت سوره قدر، شب قدر منحصر به زمان رسول خدا (ص) نیست و فرشتگان در شب قدر مقدّرات یک سال را نزد «ولی مطلق زمان» می آورند و بر او عرضه میکنند.
وی بیان کرد: این واقعیت از روز نخستین وجود داشته است و تا قیامت هم ادامه خواهد یافت. از سویی نیز بنابر روآیات زمین از نخستین روز خلقت تا آخر فنای دنیا بی حجّت نخواهد بود چنانکه امام علی علیهالسلام فرمودند: «شب قدر در هر سالی هست، در این شب امور همه سال (و تقدیرها و سرنوشتها) فرو فرستاده میشود.
فرصت را غنیمت شمریم
حجت الاسلام علی فدایی در بخش پایانی با توصیه مومنان به توجه ویژه به شب های قدر گفت: شب قدر فرصتی است زرین و طلایی برای شستشوی آینه دل. آن شب بهترین فرصت است تا خوبیها را جایگزین بدیها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین عاق والدین، و صله رحم را جایگزین قطع رحم نماییم.
امام جمعه سریش آباد نیکو و شایسته است با صدقات قدمی در جهت آبادانی خانه آخرت برداریم و با اعمال نیک و خیر، ثواب دو چندان ببریم. در شب قدر که شب زنده داری میکنیم، خداوند نام ما را در گروه نیکبختان ثبت میکند و آتش جهنم را بر ما حرام میسازد.
وی خاطرنشان کرد: آیا توفیقی بالاتر از این هست که آتش جهنم بر ما حرام شود و به خدا نزدیک شویم؟ دعای شبهای رمضان مجموعه هایی است بصیرت بخش که با تکرار تلاوت آنها به هدفهایی برای ما تبدیل می شود. پس هنگام خواندن این ادعیه شایسته و بهتر است مفهوم آن ها را نیز همواره مدنظر داشته باشیم و با تلاش و کوشش به سوی این هدف های مطرح شده در دعاها گام برداریم.
انتهای پیام