به گزارش ایسنا، بلومبرگ در گزارشی مینویسد: به گفته منابع مطلع، تولیدکنندگان چینی اخیراً فروش برخی از اجزای کلیدی را که برای ساخت پهپادها استفاده میشوند، به ایالات متحده و اروپا محدود کردهاند.
این افراد مطلع گفتند، این اقدامات مقدمهای برای محدودیتهای صادراتی گسترده تر قطعات پهپادهاست که مقامات غربی انتظار دارند پکن در سال جدید آن را اعمال کند.
درگیری تجاری بین چین و آمریکا در ماه جاری شدت گرفته و واشنگتن فروش تراشههای حافظه با پهنای باند بالا و تجهیزات نیمه هادی بیشتر به چین را محدود کرده است.
پکن نیز در واکنش به این اقدام آمریکا، فروش اقلام دو منظوره و چندین ماده با کاربردهای پیشرفته و نظامی را به شرکتهای آمریکایی ممنوع کرده است.
این اقدامات، هفتهها پیش از بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید با دستور کار سختگیرانه در قبال چین، قیمتها را افزایش داده و جریانهای تجاری را در حالی که تولیدکنندگان بهدنبال عرضههای جایگزین هستند، افزایش داده است.
موانعی برای پهپادها
افراد مطلع همچنین گفتند، این محدودیت در انتقال قطعات پهپاد هم بر کمپانیهای اروپایی و هم بر آمریکایی اثر گذاشته است. تولیدکنندگان موتور، باطری و کنترلکنندههای پرواز چین مقادیری را که تحویل میدهند محدود یا محمولهها را به طور کلی متوقف کردهاند.
لورنز مایر، مدیر اجرایی دفتر کمپانی Auterion که نرم افزار برای پهپادها از جمله آنهایی که در اوکراین به کار میروند، تولید میکند، گفت: «مطمئنم که این محدودیتها در گذر زمان بیشتر هم میشود.»
در اکتبر، چین تحریمهایی را علیه ۳ شرکت آمریکایی تامین کننده به ارتش و ۱۰ مقام ارشد دفاعی این کشور وضع کرد و علت آن را طرحهای پنتاگون برای تامین کمک به تایوان اعلام کرد. در ۵ دسامبر هم چین ۱۳ شرکت آمریکایی دیگر را به لیست تحریمهای خود بابت همان دلایل ذکر شده، افزود.
این گروه جدید شامل Shield AI Inc است، استارتآپی که هواپیماهای خودران را طراحی میکند که بدون جی.پی.اس یا خلبان از راه دور کار میکنند. این شرکت در اوکراین فعال بوده است، جایی که پهپادها نقش مهمی در جنگ دارند.
در روز اجرای این تحریمها، کمپانی Shield AI شراکت جدیدی با Palantir Technologies Inc برای تولید هواپیماهای نظامی اعلام کرد.
روابط تایوان
تایوان نیز با کشورهای اروپایی پیرامون فناوری پهپادی روابطی را ایجاد کرده است. وزیر خارجه تایوان در راس هیاتی ماه گذشته به لیتوانی رفت تا در این باره صحبت کند.
به گفته «جیمز ارل»، خلبان سابق ارتش انگلیس که با چند کمپانی پهپادی همکاری دارد، گفت توسعه دهندگان پهپادی در اروپا در حال تغییر زنجیره تامین خود از چین هستند.
وی افزود: «خرید قطعات پهپادی از چین دیگر در غرب مسالهای قابل قبول نیست. محدودیتهای چین بخشی از رویهای است که در جریان است.»
کشورهای غربی به دنبال تولید و مونتاژ پهپادها خارج از چین با هدف تضمین زنجیره تامین خودشان هستند.
با این حال، بر اساس گزارش مرکز مطالعات بینالملل و استراتژیک چین همچنان محلی برای تولید چیپ و ریزتراشه برای این محصولات است. چین کنترل قریب به ۸۰ درصد از بازار تجاری پهپاد را در اختیار دارد.
بسیاری از تولیدکنندگان پهپاد در اوکراین برای ساخت سلاحهای ارزان و موثری که به جنگ با روسیه کمک کرده است، به قطعات چینی متکی هستند. چین در ماه ژوئیه ممنوعیت صادرات پهپادها برای استفاده نظامی را اعلام کرد و همچنین میگوید به هیچ یک از طرفین درگیری سلاح ارائه نمیدهد.
به گفته افراد مطلع، چند آژانس آمریکایی این مساله را رصد میکنند. وزارت امور خارجه و بازرگانی آمریکا بر کمپانیهای این کشور تاثیر میگذارند و بر روی تامین منابع جایکزین موتورها، باطریها و تجهیزات مورد استفاده در پهپادها کار میکنند.
وزارت دفاع آمریکا تولیدکنندگان چینی پهپاد را که پنتاگون معتقد است روابطی با ارتش چین دارند، در فهرست سیاه قرار داده که شامل کمپانی SZ DJI Technology Co مستقر در شنزن میشود که بزرگترین تولید کننده پهپاد در جهان است و از پنتاگون بابت این کارش شکایت کرده است.
در این میان، مقامهای اروپایی مدعیاند که کمپانیهای چینی در حال توسعه پهپادهای تهاجمی برای روسیه هستند. یکی از مسئولان چینی گفته بود که این کشور سلاحی برای درگیری اوکراین تهیه نمیکند و به طور جدی صادرات کالاهای دو منظوره را کنترل میکند.
به گفته «تام وست»، سرپرست موقت دفتر هماهنگی تحریمها، ایالات متحده از حمایت چین از صنایع دفاعی روسیه و انتقال قطعات مورد استفاده در پهپادهای تهاجمی به شدت نگران است.
وی در بیانیه اخیر خود با اشاره به چین گفت: «پکن در این صادرات از همه کشورهای جهان پیشی میگیرد و به تخریب بیرویه زیرساختهای غیرنظامی اوکراین و حملات بیپایان روسیه به غیرنظامیان بیگناه اوکراین دامن میزند.»
این گزارش در حالی منتشر شده که پنتاگون روز شنبه متعهد شد تا ۹۸۸ میلیون دلار دیگر به اوکراین در زمینه حمایت نظامی که شامل سیستمهای خودران میشود، کمک کند.
«کیگان مک براید»، محقق موسسه اینترنت آکسفورد که در زمینه سیاستهای فناوری مطالعه میکند، گفت: «محدودیتهای صادرات چین میتواند موجی از رقابت را از سوی تامین کنندگان در کره جنوبی، ژاپن یا جاهای دیگر برانگیزد و مقامهای ارشد در پکن کاملا از این واقعیت آگاه است.»
وی ادامه داد: «این یک تصمیم محاسبه شده است. اینکه آنها چقدر بر آن فشار می آورند، یا چقدر آن را به شدت اجرا کنند، مکانیسم کاملا واضحی برای درک میزان جدی بودن آنها خواهد بود.»
انتهای پیام
نظرات