به گزارش ایسنا، محمدرضا حسنیآهنگر، رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) در برنامه بازدید نخبگان دانشگاهی از پارک علم و فناوری شهید سلیمانی به سوابق این دانشگاه اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۸۴ با مساعدت دیگر همکاران، پروژههای ملی در این دانشگاه آغاز شد و در سال ۱۳۸۸ با بازدید مقام معظم رهبری، پیشرفتهای این دانشگاه به نمایش گذاشته شد.
حسنیآهنگر اضافه کرد که در حال حاضر، نزدیک به ۷۰۰ نفر از نخبگان در این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند.
وی با اشاره به ظرفیتهای علمی دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه جامع امام حسین(ع)، ۵۱ رشته دکتری و ۱۵۵ رشته کارشناسی ارشد ارائه میدهد.
همچنین، حسنیآهنگر به ارائه ۲۲۶۹ پروژه پژوهشی و برگزاری ۳۶ همایش ملی و بینالمللی اشاره کرد.
حسنیآهنگر در ادامه تاکید کرد که دانشگاه به دنبال ایجاد زنجیرهای از آزمایشگاههای مرجع و تخصصی برای ارتقای علم و فناوری است و این نوآوریها را به عنوان نقطه قوت دانشگاه میشناساند.
وی ادامه داد: ما باید یک دانشگاه بومی و مبتنی بر اندیشه اسلامی داشته باشیم. در حال حاضر، بسیاری از دانشگاههای ما تحت تاثیر مکتبهای مختلف غربی هستند. به عنوان مثال، مکتب ناپلئونی در دانشگاههای فرانسه، مکتب لیبرال سرمایهداری در دانشگاههای آمریکا وجود دارد؛ اما ما به دنبال دانشگاهی هستیم که واقعاً نمایانگر اندیشه خودمان باشد. حضرت امام(ره) هم به اهمیت این موضوع به شدت تاکید داشتند.
رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) تصریح کرد: من به عنوان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمام تلاش خود را کردم تا دانشگاهها به سمت تحول سوق یابد. اما هنوز هم به این مساله به شکلی ساده نگاه میشود. در دیداری که با دانشآموزان داشتم در رمضان ۱۴۰۰، مجدداً بر این نکته تاکید کردم که اگر تحول در دانشگاهها اتفاق نیفتد، آیندهمان در خطر است.
تحول نیاز به نیروی جوان دارد
وی افزود: تحول نیاز به نیروی جوان دارد. جوانان نخبه باید میدان را در دست بگیرند و به تکامل این فرآیند کمک کنند. دانشگاهها باید شاخص باشند، زیرا قطار انقلاب اسلامی دو مسیر متفاوت را طی میکند؛ یکی تمدن غرب و دیگری تمدن اسلامی. برای شکلگیری تمدن اسلامی، الگوها و نظامات قوی باید ساخته شود.
به گفته وی؛ ما تحقیقات گستردهای کردهایم، از جمله بررسی تجارب دانشگاههای معتبر دنیا و همچنین کشف عناصر کلیدی در دانشگاه جامع امام حسین(ع) که به عنوان یک مطالعه موردی برای تحقق دانشگاه تراز اسلامی انتخاب شده است. ما نمیخواهیم تقلیدکننده باشیم؛ بلکه میخواهیم با استفاده از اصول دینی و تجربیات تاریخی خود، مدلی بومی طراحی کنیم.
حسنیآهنگر بیان کرد: تحقیقاتمان مصداقی، جامع و در حدی عمیق است که به ما اجازه میدهد خلاءها و نیازها را شناسایی کنیم و برای حل این مشکلات، برنامههایی طراحی کنیم. ما به دنبال تغییر وضع موجود به وضع مطلوب هستیم و راهبردهای خاصی برای رسیدن به این هدف نوشتهایم.
به گفته وی؛ پروژههای تحقیقاتی گستردهای هم برای رسیدن به این دورنما انجام شده و همه اینها به یک سند تحول و نقشه راه منتهی شده است. بر اساس این سند، ما به سمت تحقق یک دانشگاه با مرجعیت علمی پیش میرویم که زبان فارسی زبان علوم در آینده باشد.
رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع)، به هفت مؤلفه اصلی که باید در سیستمهای آموزشی لحاظ شوند، اشاره کرد و گفت: این مؤلفهها شامل سرمایه انسانی، استاد و دانشجو، رشتههای تحصیلی، محتوای آموزشی، پژوهش، فناوری و نوآوری میشود.
حسنیآهنگر با تاکید بر اینکه دانشگاهها باید نقشی اساسی در تمدنسازی ایفا کنند، افزود: برای تحقق این هدف دو نیاز اساسی وجود دارد؛ تربیت انسانهای توانمند و ایجاد مرجعیت علمی و فناورانه که اگر این دو محور به درستی دنبال شوند، میتوانیم به اقتدار ملی و بینالمللی دست یابیم.
وی ادامه داد: ما در دانشگاه جامع امام حسین(ع) سعی کردهایم نظام مسائل را شناسایی کنیم و با تشکیل نشستهای تخصصی، به احصای چالشها و مسائل کلیدی پرداختهایم.
حسنی آهنگر به تجربه دانشگاههای آمریکا اشاره کرد و گفت: آنها به خوبی مسائل خود را میشناسند و شبکههای پاسخگویی منظمی دارند.
الگوهای آموزشی باید پژوهشمحور و دانشجومحور باشند
وی ضمن تشکر از زحمات اساتید و کادر دانشگاه، تأکید کرد که الگوهای آموزشی باید پژوهشمحور و دانشجومحور باشند و باید به سرعت به تولیدات علمی و فناورانه منجر شود.
رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع)، در ادامه به ارائه برنامههای دانشگاه در حوزه علوم پایه پرداخت و تأکید کرد که این برنامهها با هدف تقویت اقتدار ایران در این حوزه طراحی شده است. در این راستا تمامی پژوهشکدهها و دانشکدههای مرتبط در کشور شناسایی شده و یک شبکه از پنج استاد در رشتههای فیزیک، شیمی، زیستشناسی و ریاضی شکل گرفته است.
حسنیآهنگر افزود: ما به دنبال ارائه مدلی از علوم پایه هستیم که به تربیت دانشمندان متعهد به اهداف انقلاب اسلامی کمک کند و این مسئله با تأکید بر رهنمودهای مقام معظم رهبری بهعنوان چراغ راه ما در پیشبرد برنامههایمان لحاظ شده است.
وی تصریح کرد: در حوزه کاربردی، پروژههای متعددی تعریف شده که از جمله آنها میتوان به بررسی تمهدیدات امنیتی از جمله سلاحهای شیمیایی و میکروبی اشاره کرد. این پروژهها با همکاری نهادهای نظامی و امنیتی، به ویژه سپاه پاسداران در حال اجراست.
رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به آغاز همکاریها با پارک علم و فناوری شهید سردار سلیمانی، گفت: مأموریتهای مورد نظر در این زمینه به طور کامل دنبال شده و دانشکدهای مبتنی بر نیازهای این مجموعه شکل گرفته است.
وی از شکلگیری زیستبومی نوآورانه در پارکی ویژه خبر داد که شامل مجموعهای از استارت آپها، شرکتهای دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی است.
حسنیآهنگر همچنین به طراحی سامانه تصفیه آب با استفاده از فناوری بومی اشاره و تأکید کرد که تمامی این اقدامات با هدف تحقق سیاستهای کلی کشور و منطبق بر نیازهای ملی انجام میشود.
وی خاطرنشان کرد: نظام ارزیابی دانشگاهها بر اساس مسئلهمحوری بازنگری شده و به سمت ارزیابی عملکرد استادان بر مبنای حل مسائل واقعی پیش میرود، تا به این وسیله بتوان توسعه علوم و فناوری را بهبود بخشید.
رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع)، با اشاره به ارزش بالای مقالات علمی این دانشگاه، تأکید کرد که این مقالات نه تنها مسائل بنیادین و توسعهای را حل کردهاند، بلکه به عنوان رسانهای برای پایاننامههای دانشجویان نیز مورد استفاده قرار میگیرند.
حسنیآهنگر اظهار داشت: دانشگاه جامع امام حسین (ع) در تلاش است تا احساس یأس و ناامیدی را در محیط دانشگاه کاهش دهد.
به گفته وی، این تلاشها با همکاری وزارت علوم و شورای فرهنگی انقلاب اسلامی پیگیری میشود و گزارشهایی از این فعالیتها به مقام معظم رهبری ارائه شده است.
وی افزود: جریان تغییر در دانشگاه جامع امام حسین (ع) به گونهای است که این دانشگاه از مقالات محور به سمت مسائل محور حرکت کرده و به مدلی جدید برای دیگر دانشگاهها تبدیل شده است.
رئیس دانشگاه امام حسین(ع) همچنین به رتبه بندیهای اخیر اشاره کرد و گفت: این رتبهبندیها نشان دهنده بهبود قابل توجه وضعیت دانشگاه در بین ۱۲۰ دانشگاه برتر کشور است.
یکی از دلایل اصلی مهاجرت نخبگان، معیشت است
حسنیآهنگر با بیان دستاوردهای دانشگاه در حوزههای آموزش، پژوهش و نوآوری، تأکید کرد که این اقدامات باید ادامه یابد و نقاط ضعف برطرف شود.
وی همچنین در خصوص فعالیتهای مرتبط با برنامه هفتم توسعه کشور و تدوین پروژههای جدید در دانشگاه صحبت کرد و نقش دانشگاهها را در حل مسائل محلی و استانها مورد تأکید قرار داد.
حسنیآهنگر بر لزوم تغییر رویکرد دانشگاهها به سمت مأموریتگرایی و حل مسائل جامعه تأکید کرد و خواستار بهکارگیری یک نظام ترفیع مبتنی بر دستاوردهای عملی به جای تأکید صرف بر مقالات علمی شد.
رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع)، در ادامه به مسائل بنیادین آموزش و پژوهش در کشور اشاره کرد و گفت: این مسائل ممکن است دغدغه اصلی مقام معظم رهبری باشد؛ از این رو مقالات برتری از آنها بهدست خواهد آمد.
وی همچنین به مشکلات معیشتی اساتید اشاره کرد و گفت: معیشت یکی از نگرانیهای جدی ماست و میتواند یکی از دلایل اصلی مهاجرت نخبگان باشد.
حسنیآهنگر با ذکر تجارب دوستان خود از سال ۸۴، اظهار کرد: بسیاری از آنها به دلیل نگرانیهای معیشتی و شرایط خاص به کشورهای مختلف مهاجرت کردهاند. هرچند این بهانهای برای ترک کشور نیست، اما ما باید به تربیت نخبگان و فراهم کردن شرایط مناسب برای ادامه تحصیل و فعالیت در داخل کشور توجه ویژهای داشته باشیم.
رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) با اشاره به پتانسیلهای موجود در وزارت دفاع و سایر نهادها خاطرنشان کرد: رئیسجمهور و دیگر مسئولان از نزدیک متوجه شدهاند که دانشگاه جامع امام حسین (ع) در مسیری متفاوت و سازنده حرکت میکند و این میتواند الگویی برای سایر دانشگاهها باشد.
وی در پایان تأکید کرد که این دانشگاه میتواند به عنوان یک نمونه واقعی از رویکرد «ما میتوانیم»، تراز جمهوری اسلامی باشد.
انتهای پیام
نظرات