• چهارشنبه / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1402112518083
  • خبرنگار : 71442

آینده رسانه‌ای ایران از نگاه مدیرمسئول شرق/ تاثیر جدی هوش مصنوعی بر رسانه‌ها

آینده رسانه‌ای ایران از نگاه مدیرمسئول شرق/ تاثیر جدی هوش مصنوعی بر رسانه‌ها

مدیرمسئول روزنامه شرق درباره آینده رسانه‌های ایران یادآور می شود که هوش مصنوعی به شدت رسانه‌ها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و در عین حال درباره برگزاری نمایشگاه رسانه های ایران می گوید: از وقتی وارد فضای مجازی شدیم و ارتباطات به نوعی مستقیم و برخط شده دیگر ضرورت چندانی از سوی اهالی رسانه و مردم احساس نمی‌شود که در غرفه همدیگر را ملاقات کنند.

مهدی رحمانیان ـ مدیرمسئول روزنامه شرق ـ تحولات پیش روی رسانه‌ها را موجب شکل‌گیری نوع جدیدی از نیازها و ارتباطات دانست و در این زمینه به ایسنا گفت: وزارت ارشاد مایل به برگزاری نمایشگاه رسانه‌ها بود و پس از چند سال که نمایشگاه مطبوعات برگزار نشد در راستای تعامل در نمایشگاه مشارکت می‌کنیم و می‌دانیم که وارد عصر جدید ارتباطات شدیم و اقتضائات این عصر با عصر قبل متفاوت است.

وی ادامه داد: در عصر ارتباطی قبل رسانه‌های چاپی توسط مخاطبان اقبال بالایی داشتند و این اقتضای فضای ارتباطی همان زمان بود از این منظر در نمایشگاه مطبوعات مردم هم علاقمند بودند از نزدیک با اصحاب رسانه و اهالی قلم ارتباط برقرار کنند، اما وقتی وارد فضای مجازی شدیم و ارتباطات به نوعی مستقیم و برخط شده دیگر ضرورت چندانی از سوی اهالی رسانه و مردم احساس نمی‌شود که در غرفه همدیگر را ملاقات کنند.

مدیرمسئول روزنامه شرق همچنین درباره تحولات رسانه‌های نوین عنوان کرد: مسائلی در مسیر زندگی انتخابی نیست و الزامی است مثل استفاده از فناوری‌های جدید و این موضوع در رسانه نیز اجتناب‌ناپذیر است؛ چراکه وقتی وارد دنیای جدید شدیم و فضای مجازی حاکمیت پیدا کرده رسانه‌ها در تمام دنیا بیشتر به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند ما نیز باید فعالیت خود را منطبق با عصر جدید هماهنگ کنیم.

رحمانیان رسانه‌های چاپی در جهان را متاثر از فضای مجازی خواند و ادامه داد: در تمام دنیا تیراژ روزنامه‌ها به شکل محسوسی تحت تاثیر فضای مجازی کاهش داشته مانند روزنامه‌های ژاپن که از تیراژهای ۱۰ میلیونی به عدد ۶ میلیون رسیدند و یا هفته‌نامه نیوزویک که رسانه معتبر مسابقات در دنیاست حدود یک سال نسخه چاپی نداشت و پس از آن حالا با تیراژ محدود و بسیار کمتری منتشر می‌شود در ایران هم همچنان مخاطبان رسانه چاپی مخاطبان کمتری هستند شاید همان‌هایی که همچنان علاقمند هستند که نسخه کاغذی کتاب‌ها را بخوانند روزنامه می‌خرند.

وی ورود رسانه‌های چاپی به فضای مجازی را یک انتخاب قلمداد نکرد و اظهار کرد: این نوع از فعالیت رسانه نوعی اجبار است و انتخاب ما نیست و به این دلیل است که گرایش مخاطب به آن سمت است و نمی‌توان در برابر آن مقاومت کرد و فعالیت قبلی را ادامه داد زیرا مخاطب ترجیح می‌دهد به شکل برخط با رسانه‌ها ارتباط برقرار کند ما نیز این شکل فعالیت‌ها را توسعه دادیم و به شکل مولتی مدیا تولید محتوا داریم.

مدیرمسئول روزنامه شرق در بخشی از این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که آینده رسانه‌ها چگونه خواهد بود، گفت: هوش مصنوعی تمام معادلات فعلی را بر هم می‌زند و بشر را وارد دوره جدیدی می‌کند که به قبل و بعد از هوش مصنوعی قابل تقسیم است و در حال ورود به دوران جدیدی از فعالیت رسانه‌ها هستیم که هوش مصنوعی در آن تعیین کننده است و در دنیا این تحولات چند سالی است که شروع شده به عنوان مثال تعداد خبرنگاران در آمریکا از ۵۵۰ هزار نفر به ۱۵۰ هزار نفر کاهش داشته و این نشان می‌دهد فضای مجازی تاثیر خود را بر نیروی انسانی گذاشته است.
رحمانیان افزود: با آمدن هوش مصنوعی و ورژن‌های جدید آن شاهد تحولات به شدت اساسی در فرمت رسانه‌ها، نوع اطلاع‌رسانی خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha