• چهارشنبه / ۶ دی ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402100604274
  • خبرنگار : 50627

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان خبر داد

ثبت سالانه ۸۱۰ هزار سند در آذربایجان شرقی

ثبت سالانه ۸۱۰ هزار سند در آذربایجان شرقی

ایسنا/آذربایجان شرقی رِییس کانون سردفتران و دفتریاران استان از ثبت سالانه ۸۱۰ هزار سند در آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: به طور میانگین ۲۳۵۰ سند در استان نوشته می‌شود که نصف اسناد حدود۱۱۵۰ سند استان در تبریز ثبت شده و ۸۱۰ هزار سند نیز سالانه در استان به ثبت می‌رسد.

محمود حسن زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران به اهمیت سند و مکتوب کردن قراردادها از منظر قرآن کریم تاکید کرد و افزود: خدای متعال به اهمیت سند و مکتوب کردن قراردادها در قرآن تاکید کرده که در این راستا نیز طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول همه معاملات به خصوص در حوزه اموال غیرمنقول باید ثبت شوند که با تحقق این امر بسیاری از گلوگاه‌های فساد گرفته خواهد شد.

وی به فرمایش مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: طبق تدبیر رهبر معظم انقلاب معاملات اموال غیرمنقول باید ثبت رسمی شوند و کلیات این مصوبه مجلس شورای اسلامی در مجمع تشخیص مصلحت نظام رأی آورده و به زودی تصویب می‌شود که الزام قانونی را به وجود می‌آورد.

وی از وجود هشت هزار دفتر اسناد رسمی در کشور خبر داد و گفت: بعد از یک‌ قرن فعالیت دفاتر ثبت اسناد رسمی، هشت هزار دفتر رسمی ثبت اسناد در کشور وجود دارد که به طور میانگین ۵۰ هزار سند روزانه بین مردم در ۱۶ میلیون برگ سند به صورت میانگین هر سال در دفاتر اسناد رسمی کشور ثبت می‌شود.

حسن زاده با اشاره به اینکه روزانه به طور میانگین ۲۳۵۰ سند در استان نوشته می‌شود، گفت: نصف اسناد استان در تبریز نوشته می‌شود و حدود ۱۱۵۰ سند در تبریز هر روز نوشته می‌شود. ۸۱۰ هزار سند نیز سالانه در استان به ثبت می‌رسد.

وی تصریح کرد: دفاتر اسناد رسمی علاوه بر تنظیم سند، برون سپاری برخی دیگر از سازمان‌ها و ادارات را نیز همچون صدور اجراییه چک برگشتی و یا گرفتن امضای الکترونیک انجام می‌دهند، همچنین تأیید اصالت علائم تجاری شرکت‌ها و سازمان‌ها قبلاً در تهران انجام می‌شد ولی اکنون در دفاتر استان انجام می‌شود.

وی از فعالیت سه هزار نفر پرسنل در دفاتر رسمی استان خبر داد و گفت: در استان ۴۳۵ دفترخانه اسناد رسمی وجود دارد که با سه هزار نفر پرسنل ارائه خدمات می‌کنند که تبریز، مراغه، مرند و بناب بیشترین تعداد دفاتر را دارند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی از هزینه‌های ناهمگون دولتی برای ثبت انواع اسناد انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر به دلیل نواقص قانونی همخوانی لازم بین هزینه‌های دولتی از بابت ثبت اسناد مالی وجود ندارد و این برای مردم و نیز برای دفترخانه‌های اسناد رسمی ایجاد مشکل کرده است.

وی ادامه داد: تحمیل استعلامات ادارات و سازمان‌های مختلف به دفاتر اسناد رسمی، یکی از مشکلات این دفاتر بوده چرا که وظیفه دفترخانه‌ها به هیچ عنوان جمع آوری منابع مالی دستگاه‌های اجرایی نیست، ولی متأسفانه ادارات دولتی انتظار دارند هنگام خرید و فروش اموال، حق و حقوق خود را از طریق دفاتر تأمین کنند.

وی با اشاره به آغاز بکار سامانه ثبت آنی از تحول در این عرصه خبر داد و گفت: امنیت سند با ثبت اثر انگشت در سامانه افزایش یافته و پلتفرم کاتب نیز در ماه‌های آتی به بهره برداری می‌رسد و همچنین مجلس به نظرات کارشناسی در خصوص قانون تسهیل کسب وکارها توجهی نکرده و حساسیت دفاتر اسناد رسمی در نظر گرفته نشده است و نباید شغل سردفتری هم ردیف دیگر مشاغل قرار می‌گرفت.

حسن‌زاده، سند نویسی را یک فن قلمداد کرد و ادامه داد: ۹۵۰۰ دفترخانه در کشور درحال تأسیس است و ۹۵۰۰ سردفتر جذب شده که ۴۸۶ دفترخانه درحال ایجاد در استان طی امسال داریم درحالی که تعداد دفترخانه‌های ایجاد شده در ۱۰۰ سال عمر دفترخانه‌ها در استان ۴۳۵ دفترخانه است. دفتر نویسی باید از صلاحیت‌های علمی و عملی و اخلاقی بررسی دقیق شوند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران به عدم حق داشتن بنگاه های املاک تاکید کرد و گفت: قانون الزام به ثبت اموال غیرمنقول باید اجرایی شود، بنگاه‌های املاک حق نوشتن سند و قول نامه را ندارند به دلیل اینکه خود منشأ فساد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha