• چهارشنبه / ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۵:۱۸
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403020503403
  • خبرنگار : 30057

اعتماد به توان دانش‌بنیان‌ها راهکاری برای تحقق شعار سال

اعتماد به توان دانش‌بنیان‌ها راهکاری برای تحقق شعار سال

مدیرکارخانه هوشمندسازی و نوآوری امیدینوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری بازارسازی را از اولویت‌های حمایتی این مرکز برای شرکت‌های دانش‌بنیان ذکر کرد و گفت: به نظر من علی‌رغم وجود اسناد بالادستی و رویکردهای نوینی که در معاونت علمی تعریف شده، در بدنه مدیریتی کشور این تفکر که می‌شود از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بهره برد و به دانش جوانان اطمینان کرد، نهادینه نشده است.

امیرحسین بهروز  در گفت‌وگو با ایسنا، کارخانه نوآوری امیدینو را کارخانه‌ای فعال در حوزه هوشمندسازی دانست که اهدافی چون توسعه و استقرار نهادهای زیست بوم همچون مراکز نوآوری، شتابدهنده‌ها و استارت‌آپ‌ها، مهارت افزایی و توانمندسازی نخبگان حوزه هوشمندسازی، پاسخ به نیازهای فناورانه و اولویت‌های حوزه هوشمندسازی کشور با اتکا به شرکت‌های دانش‌بنیان و اتصال بین شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان با شرکت‌های بزرگ را دنبال می‌کند.

بهروز ادامه داد: ایجاد هاب نوآوری حوزه هوشمندسازی و ارتباط هدفمند با فعالین داخلی و خارجی این حوزه و ایفای نقش نوآوری درون سازمانی با هدف شناسایی کارکنان نوآور و خلاق از دیگر اهدافی است که در این کارخانه دنبال می‌شود و حوزه‌های فعالیت ما در این کارخانه شامل حوزه‌های «فین‌تک»، «انرژی»، «معدن»، «حمل ونقل»، «سلامت»، «کالاهای اساسی» و «کشاورزی (امنیت غذایی)» می‌شود.

مدیر کارخانه هوشمندسازی و نوآوری امیدینوی معاونت علمی، با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: یکی از مصادیق تحقق شعار سال، بازارسازی است و مهمترین ظرفیتی که ما در کارخانه هوشمندسازی در نظر گرفتیم، این است که در تلاش هستیم تا نیازهای نوآورانه‌ای را که در داخل اکوسیستم بانکی است، در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهیم تا نقطه اتصال میان دانش‌بنیان‌ها با بنگاه‌های اقتصادی بزرگ را برقرار کنیم.

وی افزود: بر این اساس چندین مورد از پروژه‌هایی را که در این حوزه از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بوده است، توانستیم به سرانجام برسانیم و با توجه به شعار سال، تلاش شده است که حوزه بازارسازی با مشارکت مردم را به طور ویژه‌تری توسعه دهیم.

بهروز، عمده‌ترین موضوع برای حوزه دانشی را بازارسازی عنوان و اظهار کرد: رویکرد اقتصادی و تجاری‌سازی یکی از رویکردهای کارخانه نیز بوده است و در این راستا تلاش کردیم از طریق خدمات آموزشی و مشاوره‌ای، همراه تیم‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تجاری‌سازی باشیم.

وی با اشاره به ضرورت اتصال شرکت‌های فناور کوچک به مجموعه‌های بزرگ، اظهار کرد: به نظر من علی‌رغم وجود اسناد بالادستی و رویکردهای نوینی که در معاونت علمی تعریف شده است، در بدنه مدیریتی در بخش‌های مختلف، این تفکر که می‌شود از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بهره برد و به دانش جوانان اطمینان کرد، نهادینه نشده است.

بهروز، گفت: ما در تلاش هستیم که این تفکر را پی‌ریزی کنیم؛ چرا که نبود این رویکرد موجب شده شرکت‌های دانش‌بنیان در تجاری‌سازی دچار چالش باشند.

مدیر این کارخانه هوشمندسازی ادامه داد: اگر با تک تک فعالان اکوسیستم نوآوری و فناور کشور صحبت کنید، شاهد خواهید بود که این شرکت‌ها محصول را به تولید رسانده‌اند و نوآوری نیز خلق شده، ولی در حوزه بازارسازی دچار چالش هستند؛ چرا که وقتی این تیم‌ها در کنار رقیب سنتی قرار می‌گیرند، به واسطه تجربه‌ای که آنها دارند، همواره در سطح دوم قرار می‌گیرند و این در حالی است که این رویکرد یک رویکرد صحیح نیست و ما در تلاش هستیم بر اساس اسناد بالادستی موجود مسیر تجاری‌سازی و اقتصادی کردن دستاوردهای فناورانه را برای شرکت‌های بخش خصوصی هموار کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha