به گزارش ایسنا، مجید بکایی در مراسم امضا تفاهمنامه پیادهسازی الگوهای متنوع و بهینه آموزشی و تربیتی با وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه مدرسه در روستاها نظام خاص خود را نیاز دارد، اظهارکرد: استقرار نظام سه لایهای آموزش و پرورش در مدارس روستایی به منظور جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان در روستاها مورد توافق دوستان قرار گرفته است.
نماینده وزیر کشور در امور استان های کویری و محرومیت زدایی ادامه داد: یک لایه آموزش را باید در خود روستاها داشته باشیم تا هر دانشآموز روستایی بتواند در روستای خود با محتوای الکترونیک تحصیل کند. لایه دوم به این امر باز میگردد که دانش آموزان روستایی باید در نزدیکترین جایی که مدرسه به روستای آنها وجود دارد ثبت نام کنند و در دورههای زمانی مثلا یک یا دو ماهه به مدرسه مراجعه کرده، مشکلات درسی خود را با معلمان حل کنند و امتحان دهند. از سوی دیگر لایه سوم به مراکزی باز میگردد که امکان آموزش نخبگان در آنها وجود دارد تا دانش آموز نخبه روستایی در آنجا آموزش ببیند.
وی تاکید کرد: انتظار ما از امضای این تفاهم نامه این است که مدارس هیات امنایی نزدیک روستاها از کودکان و نوجوانان روستایی ثبت نام کرده، آنها را به سمت درس خواندن غیرحضوری در محل سکونت خود سوق دهند و نهایتا در محل مدرسه از این بچهها امتحان بگیرند و مشکلات درسی آنها را حل کنند. باید کاری کنیم کودکان و نوجوانان روستایی با محیط روستا و مهارتهایی که در روستا نیاز است بیشتر آشنا شوند.
بکائی افزود: پیشنهاد ما این است که در مرحله اول ما طرح درسهایی را داشته باشیم که در خود کتب درسی بچههای روستایی آورده شود اما اگر این امر محقق نشد، میتوانیم این طرح درسها را در فوق برنامههای خود ترسیم کنیم تا این مهارتها را به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم. خیلی از نوجوانان ما در روستاها میتوانند کارهای تولیدی و اقتصادی کنند.
سیاست دولت، مردمی سازی و توجه به روستاها است
تشکیل قرارگاهی برای آسیبشناسی مهاجرت از روستا به شهر
وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه وزارت کشور مجری سیاست های عمومی دولت برای پیشبرد مقاصد فرهنگی و اجتماعی و سیاسی است، ادامه داد: سیاست دولت، مردمی سازی و توجه به روستاها است. یکی از مهمترین مسائل ما درباره روستاها بحث مهاجرت معکوس است. در شش دهه گذشته جمعیت روستاها از ۷۵ درصد به ۲۵ درصد کاهش پیداکرده و الان به ۲۵ درصد رسیده است و این سیر نزولی ادامه دارد. در همین راستا قرارگاهی در وزارت کشور به منظور آسیب شناسی چرایی مهاجرت از روستاها به شهرها تشکیل شد.
قائم مقام وزیر کشور در قرارگاه جهادی توسعه همه جانبه روستاها ادامه داد: در سفرهایی که از ابتدای دولت به مناطق مختلف داشتیم، به اشکالات زیربنایی و اساسی این امر دسترسی پیدا کردیم و متوجه شدیم در دو موضوع آموزش و پرورش و بهداشت و درمان مشکلات زیرساختی داریم. با بسیاری از دانش آموزانی که در روستاها هستند صحبت کردیم و حتی با دانش آموز کلاس نهمی برخورد کردیم که اسمش را نمیتوانست بنویسد. با بچههای دبستانی کلاس پنجم و ششم برخورد کردیم که اینها در مباحث اولیه مشکل داشتند. با عده زیادی دانشآموز در روستاها مواجه شدیم که ترک تحصیل کرده بودند، برای مثال برخی دانش آموزان دختر در روستاها پس از تحصیل در کلاس پنجم به دلیل نبود مدرسه در محل یا دور بودن آن ترک تحصیل کرده بودند.
بکائی تاکید کرد: این مشکلات وجود داشت و از این رو ما دو مورد آموزش و پرورش و بهداشت و درمان در روستاها را در دستور کار قرار دادیم. به این منظور طرح "تکام" به معنی توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه را برای آنهایی که علاقمند به بازگشت به روستاها بودند راه اندازی کردیم. این طرح به همه استانها ابلاغ شد. ۱۶ مورد در این طرح مورد توجه قرار گرفته است که دو مورد آن به آموزش و پرورش و بهداشت و درمان باز میگردد.
قائم مقام وزیر کشور در قرارگاه جهادی توسعه همه جانبه روستاها با تاکید بر اینکه باید آموزش و پرورش در روستاها را به سطح قابل قبولی برسانیم، توضیح داد: بعضا به ما عنوان میکنند که از برخی مدارس ساخته شده در روستاها استفاده نمیشود و مشکلاتی دارند. مدرسه در روستا نظام خاص خود را میخواهد.
انتهای پیام
نظرات