به گزارش ایسنا، آیتالله دکتر سید مصطفی محقق داماد امروز در آیین گرامیداشت مقام معلم و یادبود استاد فقید دکتر علی شریعتمداری که با حضور جمعی از اساتید و اعضای فرهنگستان علوم برگزار شد، ضمن آرزوی علو درجات برای شهدای وحدت ارضی کشور و شهدای فکر و اندیشه و مقام شامخ استاد مرتضی مطهری، گفت: در بین رشتههای علوم انسانی، تعلیم و تربیت پیچیدهترین و دشوارترین رشتههاست؛ چرا که به پیچیدگی انسان و بهدرازا و دشواری درک و تفسیر انسان است. انسانی که از روز نخستین در مورد او سخن گفتند و هنوز اندر خم یک کوچهاند. فلاسفه بزرگی از جمله امانوئل کانت، فیلسوف آلمانی در مورد این موضوع سخن گفتهاند.
وی ادامه داد: حکیمان اسلامی، انسان را در برابر عالم کبیر یا جهان، عالم صغیر نامیدهاند. چه علمی میتواند این انسان به این پیچیدگی را رشد دهد.
رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم با اشاره به کلام افلاطون در خصوص تعلیم و تربیت، گفت: تعلیم و تربیت عبارت است از کشف استعدادهای طبیعی و شکوفا کردن آنها. انسان موجودی است که در آن استعداد رشد وجود دارد؛ یعنی مجبور نیست، این استعداد شکوفایی قابل کشف است و معلم میتواند آن را شکوفا کند.
وی با اشاره به شعر اقبال لاهوری که میگوید در جهان مجبور، انسان خودگر و خودشکن است، ادامه داد: برای ترقی و تعالی سلوک تربیتی اولین قدم اراده و دومین قدم ریاضت و تربیت کردن است. نفس آدمی سرکش است و تا جایی که میتواند سرکشی میکند. خودگری یعنی دید انتقادی داشتن نسبت به خود و این ویژگی مختص انسان است.
محقق داماد تاکید کرد: شکوفایی خودگری انسان و شکوفایی انسان را تنها معلم میتواند انجام دهد و اخلاق را نیز معلم میتواند آموزش دهد.
وی خاطر نشان کرد: معلمین مظهر دو نام از نامهای الهی هستند، معلم مربی و دوم محیی است. خدا رب است و معلم مربی است و انسان را احیا میکند از جهل به سوی دانایی.
در این مراسم از دو تالار جدید فرهنگستان علوم به نام تالار دکتر رضا داوری اردکانی؛ رییس فعلی فرهنگستان علوم و تالار دکتر علی شریعتمداری؛ عضو پیوسته فقید فرهنگستان علوم اولین وزیر فرهنگ و آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران و اولین رییس فرهنگستان علوم به طور رسمی بهرهبرداری شد.
انتهای پیام
نظرات