• یکشنبه / ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1402012009557
  • خبرنگار : 71616

میانگین افزایش قیمت خودروها اعلام شد؛ ۲۹ درصد ایران خودرو، ۱۸ درصد سایپا

میانگین افزایش قیمت خودروها اعلام شد؛ ۲۹ درصد ایران خودرو، ۱۸ درصد سایپا

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا میزان افزایش قیمت‌ خودروهای داخلی را اعلام کرد که بر اساس آن محصولات پرتیراژ ایران خودرو ۲۹ درصد و محصولات سایپا میانگین ۱۷ تا ۱۸ درصد افزایش قیمت داشته‌اند؛ پیش از این میزان افزایش قیمت‌ها بیش از ۴۰ درصد بود که پس از دستور معاون اول رئیس‌جمهوری این قیمت‌ها توسط سازمان حمایت پالایش و درصد افزایش قیمت‌ها کمتر شد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی تیموری  - مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا - با حضور در بخش خبری ۱۴، از میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی درب کارخانه خبر داد.

طبق اعلام وی آخرین افزایش قیمتی که بر روی محصولات ایران‌خودرو و سایپا اعمال شده بود، مربوط به آذر ماه ۱۴۰۰ بود و در سال گذشته، هیچگونه افزایش قیمت کارخانه‌ای نداشتیم. خوشبختانه شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان (دو نهاد تصمیم‌گیر برای قیمت‌گذاری خودرو) از حدود چهار الی پنج ماه پیش از پایان سال، کار کارشناسی مفصل را انجام دادند. مبنای قیمت‌گذاری، گزارش شش ماهه اولِ حسابرسی دو گروه خودروسازی است که توسط سازمان حسابرسی انجام شده و مبنای قیمت‌گذاری محصولات دو خودروساز قرار داده است.

تیموری گفت: میانگین افزایش قیمت‌ها برای خودروهای شاهین حدود ۱۸ درصد و کوئیک اتوماتیک ۱۷ درصد در نظر گرفته شده است. در محصولات گروه صنعتی ایران خودرو نیز خودروهایی نظیر پارس، سمند، تارا و دنا افزایش ۲۹ درصدی قیمت‌ها به طور متوسط اعمال شده است.

وی اضافه کرد: امروز لیست قیمت‌های جدید در سایت دو خودروساز اعلام می‌شود تا مصرف کنندگان و ثبت نام کنندگان خودروهای داخلی از قیمت‌های جدید مطلع شوند و خودروسازان نیز بر اساس قیمت‌های جدید خودروها را تحویل دهند.

مدیرعامل سایپا در ادامه اظهار کرد: علاوه بر این مبنای قیمت‌گذاری، روش دومی را هم شورای رقابت اتخاذ کرد که بر اساس معادل سه خودرو مشابه خارجی (به لحاظ کیفیت و سایز خودرو )، مقایسه قیمتی انجام داد تا مشخص شود قیمت‌گذاری که قرار است انجام شود تا چه میزان مطابق با قیمت‌های وارداتی است.

تیموری خاطر نشان کرد: آنچه که مهم است این است که براساس گزارش‌ حسابرسی و قیمت‌های سه خودروی خارجی و سطح کیفیت‌ آنها در واقع کمتر از ۲۹ درصد افزایش قیمت صورت گرفته است. تمام خودروهای داخلی که شورای رقابت آنها را رقابتی تشخیص داده است و زمینه رقابت برای آنها وجود دارد در حیطه قیمت‌گذاری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: به طور مثال خودروی شاهین پیش از افزایش قیمت‌ها ۳۰۴ میلیون تومان قیمت داشت که اکنون این افزایش قیمت ۱۸ درصدی به آن اضافه می‌شود. ضمن این‌که ۴۰ میلیون تومان هم عوارض محاسبه می شود اما نکته این است که قیمت عوارض‌ها افزایشی نداشته و تنها این ۱۸ درصد به قیمت پایه خودرو اضافه می‌شود. همچنان این قیمت جدید نسبت به قیمت بازار آزاد که در حدود ۶۰۰ میلیون تومان است تفاوت زیادی دارد.

وی تصریح کرد: قیمت‌های اولیه که شورای رقابت اعلام کرده در حقیقت بیشتر از اینها و میانگین بالای ۴۰ درصد بود، اما پس از دستور معاون اول رئیس جمهوری این قیمت‌ها مجدد مورد پالایش توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و شورای رقابت قرار گرفت. در نهایت قیمتی مدنظر قرار گرفت که بتوانیم افزایش تولید خوبی را در سال جاری محقق کنیم؛ چرا که تمام نهادهای تولید همچون فولاد، پتروشیمی و ارز افزایش داشت اما طی این یکسال و نیم اخیر قیمت خودرو تغییری نکرده بود.

تیموری اعلام کرد: خودروهایی که پیش از سال در قالب طرح یکپارچه فروش خودروهای داخلی عرضه شد و متقاضیان ثبت نام کردند بر اساس قیمت‌های جدید تحویل خواهد شد و این مورد در قراردادها نیز ذکر شده است. بنابراین تمام کسانی که در این طرح ثبت نام کردند خودروهای به قیمت‌های مصوب فعلی خودرو را تحویل خواهند گرفت.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تاکید کرد: پس از آنکه شورای رقابت و سازمان حمایت کار بررسی و آنالیز قیمت‌ها را آغاز کرد جو بسیار مثبت و امیدوار کننده‌ای ایجاد شد به گونه‌ای که ما در هفته اول تولید حدود ۳۲ درصد افزایش تولید نسبت به هفته ابتدایی سال گذشته داشتیم. ما زنجیره ۲۰۰۰ قطعه‌ساز در کشور هستیم زمانی که امید ایجاد می‌شود تولید روتین افزایش پیدا می‌کند که در سال جاری این عدد طی ۱۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۱۵:۰۶

همه اینها بازی بود تا مردم به افزایش سی درصدی راضی و خوشحال باشند مگر حقوقها افزایش داشته که قیمت خودرو زیاد بشه؟؟

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۱۵:۱۴

امیدوارم دوباره عرضه رو قطره چکانی نکنه!!!!!

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۰ ۲۰:۳۸

من شهریور ۱۴۰۱ برای خرید کوئیک اس تحویل فروردین ۱۰۰ میلیون وام گرفتم و الان به زور بقیه پولش را جور کردم و با این افزایش قیمت دیگر توان پرداخت ندارم مجبورم بفروشم به یک دلال تا همچنان در حسرت ماشین دار شدن بمانم

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۰۲:۴۸

مگر مردم چقدر درآمد دارند که باید بابت یک خودرو بی کیفیت و از رده خارج شده صدها میلیون هزینه کنند این بود عدالت؟ آقا ما حرفمون رو تو این کشور کجا میتونیم بزنیم؟ چه جوری میشه تو افزایش مزد کارگر بیشتر از ۲۷ درصد اضافه نمی کنید میگویید تورم ایجاد میکنه چه جوری میشه تو افزایش بودجه دولتی۴۰ درصد و حالا تو افزایش قیمت ماشین دولتی بالای ۵۰درصد تورم ایجاد نمیکنه؟ ماشین ساینا که قیمتش با کوییک یکی هست رو 42 درصد زیاد کردن من از کجا بیارم این همه پول بدم؟ چرا کسی به حرف ما گوش نمیده؟ اومدن قیمت کارخونه بدون مالیات و عوارض رو با قیمت بازار مقایسه میکنند یعنی چی؟ یعنی داریم خیلی لطف میکنیم؟ مگه معیار قیمت بازاره؟ اصلا با کدوم ماشینی ساینا رو مقایسه کردند؟ لطفا صدای ما رو به مسئولین برسونین از حق ما دفاع کنین

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۱ ۱۹:۱۹

حرف واقعا حق

avatar
۱۴۰۲-۰۱-۲۸ ۲۲:۵۸

به خدا من که از غصه دارم میمیرم چطور میتونم 170 ملیون جور کنم با در آمد روزی 300 تومن با 4 نفرخدایا.