دکتر عادل سواعدی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه زبان ادبیات کودک و نوجوان متفاوت از ادبیات بزرگسالان است، تاکید کرد: نویسنده ادبیات کودک و نوجوان هنگام نوشتن کتاب باید از زبان کودک استفاده کند نه زبان بزرگسالان چراکه متاسفانه برخی آثار کودکانهنما هستند.
وی معتقد است: آشنایی با زبان، مراحل رشد و روانشناسی کودک باعث میشود نویسنده تسلط بیشتری بر آثار پیدا و همچنین ارتباط بهتری با کودک برقرار کند.
او با تاکید بر اینکه ادبیات کودک باید متکی بر ادبیات عامه باشد افزود: به دلیل اینکه این نوع ادبیات در پیوند مستقیم با ادبیات عامه است بنابراین برای اینکه نویسنده بتواند فعالیت خوبی در این زمینه انجام دهد باید حتما به ادبیات عامه اشراف کامل داشته باشد.
سواعدی با اشاره به اینکه کودکان در مراتب مختلف طبقات اجتماعی وضعیت متفاوت اقتصادی دارند و با بیان اینکه طبیعتاً هر طبقه اجتماعی با توجه به زندگی شهری و روستایی لحن مخصوص به خود را دارد گفت: لحن آثار ادبی کودک نباید مساوی باشد و نویسنده کودک حتما باید به این مساله و جغرافیا توجه کافی داشته باشد.
این استاد ادبیات وضعیت کنونی ادبیات کودک و نوجوان را نسبتا مطلوب دانست و یادآور شد: در کانونهای فرهنگی ادبیات کودک و نوجوان، نویسندگان بسیاری در زمینه داستان، شعر و حتی نمایشنامه فعالیت میکنند و همچنین مدارس و ژورنالهای مختلفی به این موضوع پی برده و توجه میکنند و این امر حقیقتا برای ادبیات کودک خوشایند است.
او همچنین تصریح کرد: مهمترین چالش این حوزه این است که ناشر خیلی با اقبال برای چاپ ادبیات کودک مواجه نمیشود و این امر تابع علتهای متعددی از جمله شمارگان محدود و قیمت پایین با وجود هزینههای بالای کاغذ و ظریفکاریهایی است که آثار کودک در مقایسه با آثار بزرگسال دارد.
سواعدی افزود: بنابراین این مساله و چاپ و نشر آثار ادبی کودک بیشتر از قبل باید مورد توجه قرار بگیرد و قطعا این امر احتیاج بیشتری به سرمایهگذاری دارد.
عادل سواعدی در سال ۱۳۵۴ در بستان در استان خوزستان متولد شد. در سال ۱۳۷۶ کارشناسی خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه شهید چمران اهواز دریافت کرد و در سال ۱۳۷۹ کارشناسی ارشد خود را در همان رشته و دانشگاه اخذ کرد و در سال ۱۳۸۸ موفق به اخذ دکتری خود در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه شهید چمران اهواز شد. وی به تدریس درسهای گوناگون رشته ادبیات فارسی در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری پرداخته و حوزه تمرکز او بر ادبیات کودک، ادبیات تطبیقی، ادبیات معاصر و درسهای عربی و انگلیسی است.
انتهای پیام
نظرات