• سه‌شنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۱ / ۰۷:۴۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1401092818904
  • خبرنگار : 71560

رئیس فراکسیون شوراها و مدیریت شهری:

آلودگی هوا مسئله ملی است/مسئولان با اقدامات اورژانسی از خود رفع تکلیف می‌کنند

آلودگی هوا مسئله ملی است/مسئولان با اقدامات اورژانسی از خود رفع تکلیف می‌کنند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هر بار که شاخص هوا در کلانشهرها به موقعیت ناسالم می رسد، برخی مسئولان چنان موضع می گیرند که گویی فاکتور جدیدی حادث و عامل بروز آلایندگی شده است در حالی که ریشه های آلودگی هوا مشخص و الگوهای جهانی موفق در کنترل این معضل نیز روی میز است.

محسن پیرهادی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت آلودگی هوای کلانشهرها و کوتاهی دستگاه های متولی در اجرای قانون هوای پاک، بیان کرد: قریب به هشت سال پیش که سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد مجلس و دولت  ظرف یک سال  قانون هوای پاک را مدون کردند، از آن زمان تاکنون و باوجود مشخص شدن تکالیف و بایدها و شایدها دستگاه های مسئول در موضوع هوای پاک اما حاصل روند تنها برگزاری نشست‌های بی نتیجه‌ای در روزهای اوج آلودگی کلانشهرها در نیمه دوم سال هاست؛ روندی کلیشه ای که جز تصمیمات اورژانسی و دقیقه نودی محصولی نداشته اند و سال به سال در الگویی تکراری چاره یابی برای رفع مسئله را به کارگروه ها حواله می دهند.

فرارهای مدیریتی مسئولان هر بار گره ای تازه به معضل آلودگی هوا می زند

وی در ادامه با اشاره به اینکه معضل آلودگی هوا ریشه یابی شده و علل ظهور و بروز آن نیز مشخص است، اظهار کرد: باوجود روشن بودن صورت مسئله اما زمان اقدام و عمل که می رسد  با فرارهای مدیریتی برخی از مسئولان هر بار گره ای تازه بر این مسئله زده می شود. هر بار که شاخص هوا در کلانشهرها به موقعیت ناسالم می رسد، برخی مسئولان چنان موضع می گیرند که گویی فاکتور جدیدی حادث و عامل بروز آلایندگی شده است؛ دریغ از اینکه عامل یا عوامل ثانویه سهم زیادی در آلودگی هوا ندارند و درد اصلی همان فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی و عدم جایگزینی سوخت خودروهای دیزلی و تردد بی امان آنها در حاشیه کلانشهرها است .

برخی مسئولان ترجیح می دهند آلودگی هوا مسئله بحرانی نیمه دوم سال بماند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش حمل و نقل ریلی، گاز سوز کردن خوردوهای درون شهری  و موتور سیکلت ها، استفاده از خودروهای هیبریدی، جایگزین سوخت شهری با سوخت های پاک  راهکارهای ثابت  شده جهانی برای کنترل و مقابله با آلودگی هوا است؛ در این میان اما  برخی مسئولان امر خلاف جریان جهانی و به رغم شناسایی ریشه های داخلی بروز معضل و آگاهی به موفقیت الگوهای جهانی، به جای در اولویت قرار دادن ارتقای ناوگان حمل و نقل درون شهری و تشویق شهروندان به عدم استقاده از وسایل نقلیه شخصی ترجیح داده اند معضل را همچنان مسئله بحرانی نیمه دوم سال نگه دارند.

 رفع معضل آلودگی هوا مطالبه ملی است

رئیس فراکسیون شوراها و مدیریت شهری مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: پرداختن به موضوع آلودگی هوای کلانشهرها در قالب شعارهای محیط زیستی اگرچه  در برنامه ریزی و موضع گیری های رسانه ای برای مسئولان به ویژه در فصل انتخابات مورد توجه و  تاکید قرار می گیرید اما این مهم تا کنون آنچنان که باید و شاید در اولویت کاری دولت ها، مجالس و حتی شوراهای شهر قرار نگرفته است؛ نهایتا  هر زمان که شرایط اضطراری شده و با اقدامات اورژانسی چون  تعطیلی ادارات و مدارس شهرهای آلوده، از خود  رفع مسئولیت کرده اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سال های متمادی است داشتن هوای پاک به مطالبه اصلی شهروندان کلانشهرها بدل شده است و مردم همواره بر این ضرورت تاکید کرده اند، بیان کرد: معضل آلودگی هوا یک مسئله ملی است و حل و فصل آن نیز عزمی ملی  و جدی می طلبد و نیازمند همراهی و همدلی  ویژه مدیریتی است؛ ضرورتی  که در سال های اخیر نادیده گرفته شده و نیازمند تدبیر جدی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha