• چهارشنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401092315331
  • خبرنگار : 50553

درددل‌ هنرمندان «سانجو»/ مسئولان قزوینی هنرمندان را جدی بگیرند

درددل‌ هنرمندان «سانجو»/ مسئولان قزوینی هنرمندان را جدی بگیرند

ایسنا/قزوین انیمیشن «سانجو» که قزوینی‌ها آن را تحت عنوان چنگیزخطر می‌شناسند؛ یکی از انیمیشن‌های محبوب قزوینی است که سعی کرده به ذات خود، یعنی تعامل با شهروندان و درعین‌حال بیان مشکلات قزوین به‌خوبی عمل کند اما به گفته عوامل اجرایی آن، «سانجو» آن‌طور که بایدوشاید مورد اقبال و حمایت مسئولان استانی قرار نگرفته است.

استفاده از زبان هنر در بیان مشکلات و معضلات جامعه، ذات هنر است. سال‌ها است که هنر از قالب ابتدایی خود یعنی همان گالری‌ها درآمده و به کارکرد اجتماعی تغییریافته است. ساخت انیمیشن به‌عنوان یکی از ابزارهای تعامل فرهنگی، نقش مؤثری در آموزش و بیان نقدهای سازنده دارد. سانجو یکی از انیمیشن‌های محبوب قزوینی است که سعی کرده به ذات خود، یعنی تعامل با شهروندان و درعین‌حال بیان مشکلات قزوین به‌خوبی عمل کند. در این گزارش ایسنا در مصاحبه با عوامل ساخت انیمیشن سانجو به مصاحبه پرداخته است.

سانجو، شخصیتی انیمیشنی با لهجه قزوینی است که نویسنده، کارگردان و طراح آن علیرضا طاهری، صداپیشه و بازیگر مرتضی رحمانی و انیماتور و تدوینگر این شخصیت محبوب و مردمی‌پسند سالار ترازی است.

یک کاراکتر و اشتغالزایی برای ۱۴ نفر

 علیرضا طاهری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: از سال ۸۴ شروع به فعالیت هنری حرفه‌ای کردم؛ تحصیلات کارشناسی مهندسی‌آب‌ دارم؛ اما در زمینه‌های هنری نیز فعال بودم و پس‌ازاینکه آگهی تلویزیون را در صداوسیمای قزوین برای جذب انیماتور دیدم سوابق هنری خود را ارائه دادم و درنهایت در آن زمان به‌عنوان مدیر پروژه و کارگردان یکی از تولیدات صداوسیما قزوین انتخاب شدم.

وی ادامه می‌دهد: در سال ۸۷ در مرکز انیمیشن صداوسیمای قزوین اولین مجموعه انیمیشن قزوین را با کمک همکارانم ساختیم، از سال ۸۸ تا ۹۴ در حوزه هنری به‌عنوان مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری فعالیت کردم و با سازمان سینمایی سوره و صداوسیما نیز همکاری داشته‌ام.

این هنرمند تأکید می‌کند: موسسه «فیلم‌سازان خلاق قاف» سال ۱۴۰۰ تأسیس و ثبت رسمی شد. این مؤسسه که با مجوز فرهنگ و ارشاد به‌عنوان استودیو تولید محتوا و انیمیشن فعالیت می‌کند؛ به تولید سریال‌های انیمیشنی، فیلم‌های کوتاه، تیزرهای تبلیغاتی، در قالب وب‌سری مانند «سانجو» که به اسم «چنگیز خطر» شناخته‌شده، می‌پردازد.

طاهری عنوان می‌کند: با شروع ساخت سانجو، هفت نفر به‌صورت مستقیم و هفت نفر به‌صورت غیرمستقیم و پروژه‌ای با مؤسسه ما فعالیت می‌کنند و در تلاش هستیم با گسترش فعالیت‌های هنری مؤسسه با استفاده از روش‌های نوین، آن را به یک شرکت دانش‌بنیان هنری تبدیل کنیم.

درددل‌ هنرمندان «سانجو»/ مسئولان قزوینی هنرمندان را جدی بگیرند
علیرضا طاهری

وی تصریح می‌کند: استودیو قاف با تولید فیلم‌های کوتاه انیمیشن و همچنین ساخت مجموعه‌های تلویزیونی موفق به حضور و درخشش در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی مختلفی همچون جشنواره «شفالو» در ایتالیا، جشنواره «سینه‌وست» در استرالیا و جشنواره مقاومت شده است.

این هنرمند بیان می‌کند: یکی از اهداف بلندمدت ما تولید مجموعه انیمیشن است که بتوانیم این مجموعه را در بازارهای جهانی ارائه دهیم. همکاری‌هایی با شرکت‌های بین‌المللی همچون شرکت روسی و شرکت هندی داشتیم اما اینکه مجموعه‌ای را تولید کنیم که بتوانیم در عرصه جهانی بازاریابی کنیم؛ هنوز اتفاق نیفتاده که در این راستا در حال تلاش برای رسیدن به نقطه هدف هستیم.

عدم استفاده از مربیان تخصصی در آموزش انیمیشن

وی ادامه می‌دهد: چالش مهم در حوزه انیمیشن موضوع آموزش این هنر است زیرا افرادی که به این حوزه علاقه‌مند هستند نمی‌دانند چطور باید به‌صورت کار عملی آموزش ببیند که ما در این راستا دوره غیرحضوری انیمیشن در کل کشور برگزار کردیم. خوشبختانه ۹۰ نفر در این دوره شرکت کردند و برخی از این افراد نیز اکنون به‌صورت دورکاری با ما همکاری می‌کنند.

طاهری تأکید می‌کند: هدایت فارغ‌التحصیلان رشته انیمیشن از دیگر چالش‌هایی است که در این حوزه به چشم می‌آید.

وی می‌گوید: چند سالی است که در برخی هنرستان‌های قزوین رشته انیمیشن آموزش داده می‌شود اما مشکل اصلی این است اکثر دبیرانی که برای این دروس تدریس می‌کنند سابقه کاری مرتبط ندارند و در حد تئوری آشنا به مباحث این رشته هستند و نیاز است که این رویه اصلاح شود.

برای تولید سانجو از بخش دولتی حمایت نشده‌ایم

این هنرمند درباره شخصیت «سانجو» تصریح می‌کند: انیمیشن سانجو یکی از بهترین تولیدات مؤسسه قاف است که تاکنون ۷۰ قسمت آن در شبکه‌های مجازی منتشر شده است و چشم‌انداز ما در خصوص سانجو یا همان چنگیز خطر این است که تولید سریالی سانجو را با قسمت‌های طولانی‌تر و باکارکترهای جدید آغاز کنیم تا نتیجه نهایی کار را به فروش برسانیم.

طاهری بیان می‌کند: با توجه به شرایط کنونی حاکم در فضای مجازی ترجیح داده‌ایم فعلاً انتشار انیمیشن سانجو در فضای مجازی متوقف شود.

وی تأکید می‌کند: شخصاً به دلیل دغدغه‌های فرهنگی و فرهنگ‌سازی در جامعه به تولید انیمیشن در حوزه مشکلات اجتماعی پرداخته‌ام و تاکنون از بخش دولتی حماتی از ما نشده است درحالی که انیمیشن سانجو، دغدغه فرهنگی دارد و انتظار می‌رفت به‌جای بخش خصوصی دستگاه‌های متولی فرهنگ پای کار آمده و حامی آن باشند.

مرتضی رحمانی

چنگیزخطر مشکلات اجتماعی را نشانه گرفته است

در ادامه مرتضی رحمانی که صداپیشه و بازیگر انیمیشن سانجو، به ایسنا می‌گوید: از سال ۷۴ در حوزه نمایش شروع به کارکردم؛ در حوزه‌های هنری بسیاری فعالیت کرده‌ام و بازیگر تئاتر هستم و در اولین اجراهای خیابانی استان قزوین نیز حضور داشتم. امروز پس از مدتی فعالیت در حوزه هنر، به این نتیجه رسیده‌ام که در اجراهایی همچون کار کمدی که می‌تواند مخاطب عام را به خود، جذب کند شروع به کار کنم.

وی می‌گوید: ساخت انیمیشن «سانجو» نمونه بارز یک کار گروهی است و به‌نقد، مطالبه و بررسی موضوعات اجتماعی همچون حفظ محیط‌زیست، توجه به حیوانات، رعایت حقوق شهروندی و موارد این چنینی می‌پردازد و کاراکتر چنگیز خطر که نقش اصلی این انیمیشن است نیز از حوزه نمایش الهام گرفته‌شده است.

رحمانی بیان می‌کند: انیمیشن سانجو به‌صورت کاملاً تخصصی تولید می‌شود. بی‌شک، این شخصیت یکی از استانداردترین کارهای انیمیشن است که در فضای مجازی تولید می‌شود و ما چنین نمونه‌های باکیفیتی را از صداوسیما و تلویزیون ندیده‌ایم.

مخاطبانی خارج از کشور داریم

وی می‌گوید: مخاطب انیمیشن سانجو محدود به قزوین نیست چراکه این انیمیشن از استان‌های دیگر نیز مخاطبان بسیاری دارد و همچنین از خارج کشور مخاطب جذب کرده است. درصورتی‌که هیچ‌گونه حمایتی از ارگان‌ها نشده‌ایم و معمولاً فقط از سوی مخاطبان تشویق می‌شویم و همواره به دنبال عمل به رسالت هنری خود بوده‌ایم و چنگیز خطر توانسته، محبوبیت خاصی کسب کند و در حال حاضر بالغ‌بر هشت میلیون مخاطب تماشاگر این انیمیشن هستند.

این بازیگر تأکید می‌کند: برای تولید هر قسمت انیمیشن سانجو به‌صورت گروهی در اتاق فکر به بررسی موضوع می‌پردازیم و با نظرات مخاطبان برای مسیر پیش رو  و قسمت‌های بعدی برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی درباره اینکه چرا نام این انیمیشن سانجو است، بیان می‌کند: کاراکتر این انیمیشن قزوینی صحبت می‌کند و به همین دلیل به دنبال اسمی بودیم که بومی بوده و به شهر قزوین مرتبط باشد و درنهایت اسم «سانجو» را که به معنای «دل‌درد» یا «دردی که از دل برمی‌آید» انتخاب شد.

صداپیشه چنگیزخطر عنوان می‌کند: صداگذاری کاراکترهای انیمیشن سانجو توسط بنده انجام می‌شود و بزرگ‌ترین چالش در این انیمیشن ازنظر من تولید صداهای مختلف است.

وی می‌گوید: در ابتدای کار درآمد آن‌چنانی نداشتیم و به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تلاش کردیم صداگذاری‌ها توسط یک شخص انجام شود اما در نظر داریم که با اضافه کردن کاراکترهای جدید از صدای هنرمندان دیگر نیز در این انیمیشن استفاده کنیم.

درددل‌ هنرمندان «سانجو»/ مسئولان قزوینی هنرمندان را جدی بگیرند
سالار ترازی

انیمیشن در قزوین در رده ضعیفی قرار دارد

در ادامه «سالار ترازی» انیماتور و تدوینگر «سانجو» در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه از سال ۹۳ در حوزه انیمیشن به‌صورت جدی شروع به فعالیت کرده است، اظهار می‌کند: حوزه انیمیشن در استان قزوین از لحاظ نیروی انسانی و آموزش در رده ضعیفی قرار دارد و به دانش آموزان و دانشجویانی که در رشته انیمیشن تحصیل می‌کنند مطالب کاربردی آموزش داده نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: آموزش در حوزه انیمیشن باید توسط متخصصان این حوزه صورت گیرد تا فارغ‌التحصیلان این حوزه بتوانند در رشته خود به تولید مؤثر بپردازند.

ترازی بیان می‌گوید: شاید نهایتاً سه درصد افرادی که در رشته انیمیشن تحصیل می‌کنند و ساکن قزوین هستند با کار عملی انیمیشن آشنا باشند به همین سبب نیاز است تمرکز بیشتری در جهت آموزش بهتر صورت گیرد.

وی تصریح می‌کند: ورودی هرساله از کسانی که در رشته انیمیشن تحصیل‌کرده‌اند ۲ نفر است که این افراد نیز آموزش عملی ندیده‌اند و باید از نقطه ابتدایی شروع به آموزش کنند؛ چراکه در قزوین درکی از انیمیشن ۲ بعدی وجود ندارد.

تدوینگر سانجو تأکید می‌کند: آخرین تولیدی که انجام دادیم برنامه «سین هشتم» به کارگردانی خانم منیژه حکمت بود که این برنامه برنده جشنواره شد، تاکنون با ۸ استان در کشور برای تولیدات هنری همکاری داشتیم و به مسئولان صداوسیمای قزوین نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم اما متأسفانه از سوی این ارگان در استان قزوین همکاری با ما شکل نگرفته است درحالی که از سمت استان‌های دیگر برای تولید کار هنری به ما سفارش می‌دهند و کمک می‌گیرند.

ترازی درباره چرایی مهاجرت هنرمندان فعال به دیگر استان‌ها می‌گوید: زمانی که از ارگان‌های استانی حمایتی از فعالین هنری وجود نداشته باشد این افراد به‌مرور دلسرد خواهند شد و مجبور می‌شوند برای پیشرفت و حمایت بیشتر به استان دیگر و در ابتدایی‌ترین حالت ممکن به پایتخت مهاجرت کنند.

وی در پایان بیان می‌کند: انتقال مؤسسه قاف به استان تهران بارها توسط برخی هنرمندان و اساتید تهرانی، پیشنهاد شده است؛ اما علاقه داریم که در استان قزوین که شهر و دیار خودمان است، فعالیت کنیم و در همین راستا از مسئولان استانی درخواست داریم که از هنرمندان بومی حمایت کند.

به گزارش ایسنا، عدم‌حمایت مسئولان از هنرمندان قزوینی، قصه‌ پر غصه‌ای است که وقتی پای درددل و صحبت با هنرمندان می‌نشینیم، ابعاد آن مشخص می‌شود. هنرمندان قزوینی در هر زمینه‌ای استعداد دارند و نشان داده‌اند که می‌توانند در جایگاه بهترین‌ها باشند و قطعاً اگر از سوی مسئولان استانی حمایت از ظرفیت‌ها و توانمندی فعالان هنری صورت گیرد، شاهد پیشرفت‌های خوبی در زمینه تولیدات هنری اثرگذار خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha