یک مدرس دانشگاه گفت: من به مقوله انشا در کشور از 10 نمره سه میدهم چراکه دانشآموزان ما خیلی در درس انشا ضعیف هستند.
دکتر عادل سواعدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: یکی از علتهای ضعف انشا در مدارس را میتوان ورود فناوری به زندگی دانست. دانشآموزان به خاطر مشغول بودن با بازیهای رایانهیی و دسترسی به مطالبِ آماده انگیزه کمتری برای نوشتن دارند.
او خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش ما به جای این که زنگهای انشا و واحدهای مربوط به آن را بیشتر کند به پدیده تکنولوژی که جلوی خلاقیت دانشآموزان ما را میگیرد کمک میکند و همین باعث ضعف دانشآموزان ما در زمینه نوشتن میشود.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به نقش آموزش و پرورش در این زمینه بیان کرد: آموزش و پرورش باید برای گرایش هر چه بیشتر دانشآموزان به درس انشا برنامهریزی و واحدهای تولید مطلب و انشا را بیشتر کند تا مقولههای جدیدی مثل بازیهای رایانهیی برای کودکان و دانشآموزان کمتر شود.
سواعدی معتقد است: یکی از الزامات انشا مطالعه کتاب است که متاسفانه آمار مطالعه کتاب در کودکان ما بسیار پایین است؛ به همین خاطر چون دانشآموزان ما مطلبی را دریافت نمیکنند زیاد هم فکر نمیکنند و در نتیجه دست به قلم نمیشوند.
او در ادامه اظهار کرد: ما مشاهده میکنیم حتی در مدارس ما زمانی که برای درسهایی مثل ریاضی وقت کم است از زنگ انشای دانشآموزان میزنند. این نشانه کماهمیت بودن این درس در مدارس است که فاجعه است.
سواعدی اضافه کرد: حتی کسی که ریاضی میخواند به قلمی نیاز دارد تا مفاهیم ذهنی و سواد خودش را به شکلی منتقل کند. متاسفانه الآن به خاطر مشکلی که در زمینه انشا وجود دارد میبینیم کتابهایی که در زمینههای مختلف تالیف میشوند انشای بسیار ضعیفی دارند و پر از غلطهای نگارشی هستند.
انتهای پیام
نظرات