• چهارشنبه / ۱ مهر ۱۳۸۳ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8307-00078

خاتمي پرسش مهر را در آغاز سال تحصيلي مدارس طرح كرد رييس‌جمهور از فلسفه‌ي مهدويت و ميزان آشنايي دانش‌آموزان با تاريخ اصلاحات در ايران پرسيد

خاتمي پرسش مهر را در آغاز سال تحصيلي مدارس طرح كرد
رييس‌جمهور از فلسفه‌ي مهدويت و ميزان آشنايي دانش‌آموزان با تاريخ اصلاحات در ايران پرسيد

سال تحصيلي 84- 83 مدارس، امروز با حضور حجت‏الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، رييس‌جمهور، در دبيرستان دخترانه‏ي الغدير واقع در منطقه‏ي 15 تهران و با به صدا درآوردن زنگ اين مدرسه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خاتمي، طي سخناني با بيان اينكه امسال هشتمين سالي است كه به عنوان رييس‌جمهور با ديدن چهره‏هاي روشن و دل‏هاي پاك فرزندان پاك‏سرشت ميهن سال تحصيلي را آغاز مي‌كنيم، گفت: امسال نيز با عنوان ”آينده‏اي بهتر و سرافرازتر“ سال تحصيلي 83 - 84 را آغاز مي‏كنيم.

وي در ادامه به جوان‌بودن جمعيت كشور اشاره كرد و گفت: جوانان عزيز هنوز با توجه به شايستگي‏ها و نيازها و خواسته‏هايشان، كمبودهاي فراوان و خواسته‏هاي برآورده‌نشده‏ي زيادي دارند.

رييس‌جمهور گفت: مطمئنا بسياري از آنها از كمبودها و نارسايي‏ها، محدوديت‏ها و ناملايمت‏ها دل‌گيرند.

وي تصريح كرد: در آموزش و پرورش ما كمي و كاستي كم نيست به خصوص در ميان معلمان و مربيان عزيزمان كه شريف‏ترين بخش جامعه و فداكارترين خدمتگزاران و موثرترين عوامل در جهت اعتلاي معنوي و مادي كشور هستند.

وي گفت: خوشحال و خدا را سپاسگزارم كه در دولت من با همه‏ي كمبودها و موانع در حد توان گامهاي بلندي در جهت اصلاح آموزش و پرورش كشور و پاسخ به مطالبات جوانان برداشته شد.

رييس‌جمهور افزود: خوشحالم كه در سال‏هاي اخير، توجه به آموزش و پرورش بيشتر شد و حركت‏هاي اميدبخشي به خصوص از سوي خيرخواهان و نيكوكاران براي كمك به شما دانش آموزان و معلمان عزيز، هم‌چنين دولت خدمتگزار به چشم خورد.

خاتمي با بيان اين‌كه فضاهاي آموزشي بيشتري به دست اين بزرگواران ايجاد شد و امكانات بيشتري براي آموزش بهتر شما فراهم آمد، افزود: خوشحالم كه با احداث بيشتر مدارس شبانه‌روزي و نيز افزايش مدارس فني و حرفه‏اي به ويژه در مناطق محروم كشور، امكان بهره‏گيري از دانش، مهارت و پيشرفت براي فرزندان اين مملكت به خصوص دختران عزيز كه از محروميت بيشتري رنج مي‌برند، فراهم آمد.

وي هم‌چنين ابراز شادماني كرد كه تشكل‏هاي دانش‌آموزي در اين سال‏ها، از نظر كمي و كيفي رشد بيشتري يافته‌اند و ابراز داشت: مجلس دانش‌آموزي به عنوان يك نهاد معتبر براي دخالت بيشتر دانش‌آموزان در سرنوشت خويش، شكل پايدارتري به خود گرفته است.

رييس‌جمهور گفت: موجب شادماني است كه در اين سال‏‏ها معلمان و مربيان عزيز بيشتر به حساب آمدند و در عرصه‏ي مديريت از نظر و راي آنها بيشتر استفاده شد، به خصوص در سال آخر مسووليتم بر خود لازم مي‏دانم از تلاش ارجمند و پيگير جناب آقاي حاجي وزير آموزش و پرورش و تلاش‏ها و پيگيري‏هاي ايشان و همكارانشان در جهت علمي‏تركردن آموزش و پرورش و اصلاحات بنيادين در اين عرصه‏ي مهم و دفاع از حقوق معلمان و مربيان و دانش آموزان تشكر و قدرداني نمايم.

رييس‌جمهور هم‌چنين گفت: خوشبختم كه سازمان ملي جوانان در اين سال‏ها، با برنامه‏ريزي بهتر و علمي‏تر كردن ساز و كار خويش، آمادگي خدمت به جوانان را پيدا كرد.

خاتمي گفت: به سهم خود كوشيدم تا با ايجاد روحيه‌ي پرسشگري با عنوان يك ارزش مقدس در جامعه به خصوص در بين جوانان عزيز و پرتوان اين مملكت نشاط بيشتري ايجاد كنم.

وي افزود: با پرسش‏هايي كه مطرح شد و جواب‏هايي كه شما و معلمان شما داده‏اند، سرمايه‏ي گرانسنگي از انديشه، ذوق، هنر و آفرينندگي فراهم آمد كه نشانه‏ي شايستگي و توان شما فرزندان بزرگوار اين ملت است.

رييس‌جمهور گفت: اميدوارم با همت بيشتر آموزش و پرورش و نشر مناسب‏تر، اين سرمايه‏ي بزرگ فكري، ذوقي، هنري و خلاقيت در اختيار جامعه‏ي جوان دانش‌آموزي و دانشجويي و نيز مديران و مسوولان كشور، براي بهره‏برداري بيشتر قرار گيرد.

وي خطاب به دانش‌آموزان اظهار داشت: فرزندان عزيزم، كمبودها و نارسايي‏ها بسيار است و در سال پايان مسووليتم با همه‏ي وجود از شما و ملت شريف ايران معذرت‏خواهي مي‏كنم. اگرچه مي‏دانم كه مي‏دانيد كه تمام اين كمبودها به دليل ناتواني ما نيست، لذا از همه‏ي تحليل‏گران، انديشمندان و شما دانش‏آموزان تقاضا دارم كه داوري‏هاي خود را با لحاظ كردن تمام جوانب، امكانات، نيازها موانع و اولويت‏ها و مشكلات در نظر گيريد تا ارزيابي بهتري داشته باشيد.

وي ادامه داد: اما به شما اطمينان مي‏دهم، با اعتقاد به توان اين ملت و شايستگي نسل جوان كه حركت آن آغاز شده در جهت استحكام پايه‎هاي مردم‏سالاري در كشور و تقويت بنيه‏ي اقتصادي و بالابردن اعتبار ميهن در جهاني كه وقفه‌ناپذير است تلاش كنيم كه همه‏ي موانع و كارشكني‏ها به مدد بلند و بالاي شما و توان و خلاقيت شما و همه‏ي فرهيختگان ملت ايران ادامه نخواهد يافت.

رييس‌جمهور با بيان اينكه زمان به سرعت مي‏گذرد و آنچه مي‏ماند تلاش شماست، خطاب به دانش‌آموزان، گفت: روح ايمان، ادب، علم و اخلاق را در خود تقويت كنيد و آماده‏ي خدمت به ميهن و ملتي باشيد كه در طول تاريخ افتخار آفريدند و آينده‏ي بهتر اين كشور را تضمين كنيد.

رييس‌جمهور در ادامه با قرائت ابياتي به اعياد شعبانيه اشاره كرد و گفت: سال تحصيلي امسال را در حالي شروع مي‏كنيم كه كهكشاني از اعياد مقدس و مبارك را مي‏بينيم؛ ميلاد امام حسين(ع)، امام سجاد(ع)، حضرت عباس (ع)و نيز در آستانه‏ي ميلاد منجي عالم بشريت كه بايد با محوريت او جهان سرشار شده از ظلم و بيداد به جهان برخوردار از داد و قسط مبدل شود.

رييس‌جمهور گفت: دوست دارم به بركت نام و ياد حضرت بقيه‌الله (عج) و تبريك و تيمن به نام او، آخرين سوالي را كه مطرح مي‏كنم متعلق به او و زمينه‏اي باشد براي تلاش فكري، جستجوگري و تحقيق شما درباره‏ي موضوعي كه امروز هم جهان بدان نياز دارد.

وي افزود: انسان در صحنه‏ي جهاني از بيداد، نابرابري، جنگ و ترور و در بسياري از كشورها از خودكامگي حكومت‏ها و بي‏عدالتي و تحقير خود رنج مي‏برد، اما در ژرفاي فطرت و وجدان اين انسان، رهايي‌خواهي و چشم به رهايي گشوده شده است.

رييس جمهور در طرح پرسش اول مهر گفت : نسبت رشد عقلاني، آزادي، برابري و اخلاق در نظام دادبنياد مهدوي مورد نظر ما چگونه است و آگاهي و اراده‏ي آدمي در رسيدن به اين نظام چه نقشي دارد؟

خاتمي در طرح سوال دوم خود با بيان اينكه سوال دوم براي اين است كه هموطنان عزيزم از كليميان، مسيحيان و زرتشتيان عزيز هم بتوانند در اين بحث شركت كنند، گفت: همه‏ي دين‏هاي خدايي بناي عالم را بر عدل مي‏دانند و در جامعه‏ي انساني دوران طلايي زندگي انسان را به آينده حوالت مي‏دهند و از امتيازات اديان الهي و بسياري از مكتب‏هاي پيشرفته اين است كه دوران طلايي را نه در گذشته كه در آينده جست‌وجو مي‌كنند.

حال فلسفه‌ي انتظار در اديان الهي به ويژه يهوديت، مسيحيت و زرتشتيت چگونه است؟.

خاتمي در پرسش سوم خود سوال كرد از نهضت مشروطيت، ملي‌شدن صنعت نفت و انقلاب بزرگ اسلامي چه مي‏آموزيم؟. ملت رشيد ايران چه مي‏خواست و به چه رسيد؟

رييس‌جمهور در پرسش چهارم خود گفت: اصلاحات در يكصد و پنجاه سال اخير در كشور ما تاكنون چه روندي داشته است و موانع و دستاوردهاي آن چيست؟

خاتمي در پايان خطاب به 16 ميليون دانش‌آموز گفت: از همين جا از همه‏ي شما دانش‌آموزان خداحافظي مي‏كنم و اگر فرصتي وجود داشت، ديدار بيشتري را با شما خواهم داشت.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس‌جمهور پس از سخنراني، در جمع نمايندگان معلمان و مربيان اين مدرسه حاضر شد و برخي از معلمان به نمايندگي از جامعه‏ي صنفي خود مطالبي را ارائه كردند.

از آن جمله خانم ابوذر به نمايندگي از معلمان اظهار داشت: تعداد زياد كتاب‏هاي درسي، حجم زياد و سنگيني مطالب كتاب‏هاي درسي در مقطع دبيرستان با ساعات درسي همخواني ندارد و باعث اضطراب معلمان و دانش آموزان شده است. لذا ضرورت دارد هماهنگي بين اين دو انجام شود.

هم‏چنين وي خواستار تعطيلات زمستاني بين دو ترم دانش‌آموزان و كاهش تعطيلات تابستاني آنها شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس‌جمهور هم در پاسخ به اين پيشنهادات به وزير آموزش و پرورش دستور بررسي كارشناسانه‏تر و استفاده از پيشنهادات معلمان و مربيان آموزش و پرورش را داد كه حاجي هم از اين معلم دعوت به همكاري كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha