• سه‌شنبه / ۱ مهر ۱۳۸۲ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8207-00004

پرسش‌هاي رييس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصيلي: موانع مهرورزي و عوامل خشونت اعم از جنگ و ترور چيست؟ چگونه با حفظ هويت ديني و ملي، مي‌توان پيشرفت همه‌جانبه داشت؟

پرسش‌هاي رييس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصيلي:
موانع مهرورزي و عوامل خشونت اعم از جنگ و ترور چيست؟
چگونه با حفظ هويت ديني و ملي، مي‌توان پيشرفت همه‌جانبه داشت؟
مراسم آغاز سال تحصيلي 83 - 82 صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين سيدمحمد خاتمي در مدرسه‌ي شهيد رجايي واقع در منطقه‌ي 5 تهران برگزار شد و طي آن رييس‌جمهور زنگ آغاز سال تحصيلي را به صدا درآورد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) رييس‌جمهور طي سخناني در جمع دانش‌آموزان اين مدرسه با تبريك مبعث حضرت رسول (ص) گفت: در ميان كلمات كمترين كلمه‏اي مثل «مهر» دلنشين و گوش‌نواز است. مهر اساس هستي و جوهر آدمي است و در روايات خود نيز داريم كه آيا دين جز مهر و مهرباني و دوست داشتن است؟ وي ‎آغاز همه‌ي سوره‏هاي كتاب خدا با «بسم الله الرحمن الرحيم» را نشانه‌ي اهميت مهر در نزد پروردگار عنوان كرد و اظهار داشت: اگر كلمه‌ي انسان نيز از انس گرفته شده باشد، يعني جوهر وجود آدمي الفت و مهرباني است. خاتمي انسان كامل را كسي كه به همه‌كس و همه‌چيز عشق مي‏ورزد، خواند و افزود: اگر خرد را به معناي عام آن شامل عقل عملي و نظري در نظر بگيريم، وجدان اخلاقي، زيبايي، دوست داشتن و شجاعت جزو عقل است و مهر مشترك ميان همه‌ي آنهاست. رييس‌جمهور خاطر نشان كرد: اگر مهر از زندگي انسان بيرون رود، زندگي جهنم مي‏شود، چنانكه امروز شده است، امروز ترور، خشونت، سختي، بدبيني و كينه‏توزي بر دنيا حاكم است و در درون جامعه نيز اگر مهر و حسن نيت نباشد، نفاق، ريا، تملق و دورويي در دنيا رايج مي‏شود. وي ادامه داد: مهر نام ديگر خورشيد است، خورشيد جهان افروز، آنكه به زندگي روشني و گرما مي‏بخشد و مهر در ايران سال نوي ديگر است و اگر سال نوي طبيعت با بهار و فروردين آغاز مي‏شود، سال دانش، تزكيه و پژوهش با مهر آغاز مي‏شود و اين ذوق و هنر ايراني است كه اين روز را براي آغاز سال تحصيلي برگزيده است، همچنانكه جشن مهرگان جشن محبت و بزرگداشت طبيعت، جشن رويش و زندگي در آيين گذشته ايران جايگاهي والا داشته است. خاتمي با بيان اينكه مهر براي ما عزيز است، زيباترين مهر را مهر به خدا دانست و افزود: مهر به خدا داشته باشيد تا خدا هم با شما مهربان باشد. با نماز و نيايش مي‏توان اين مهر را ابراز كرد. همچنان‌كه پيروان ساير اديان نيز مي‏توانند با تمسك به «نيايش» كه در همه‌ي اديان جزو رمز و رازهاي موجوديت و قوام يك آيين است، اين مهر را ابراز كنند تا بيش از گذشته مورد مهر خداوند قرار گيرند. رييس‌جمهور در ادامه با اشاره به اينكه آموزش و پرورش در اين عرصه و همه‌ي عرصه‏ها جايگاه مهمي دارد، گفت: نقص و كمبود، فراوان داريد ولي تلاش و كار هم زياد شده است و اميدواريم كه در برنامه‌ي چهارم بيش از برنامه‌ي سوم به آموزش و پرورش، علم و تحقيق و تعليم و تربيت كه در واقع بنياد سعادت جامعه است، اهتمام بيشتري كنيم. وي اهتمام به فنآوري اطلاعات و ارتباطات كه منشا تحول و شكوفايي در علم، پزشكي، تجارت، اقتصاد و نيز دولت مي‏شود را از ضرورت‏هاي اساسي خواند و افزود: توجه به اين امر در گستره‌ي آموزش و پرورش نيز مهم است و امروز يك جوان اگر فاقد سواد رايانه‏اي باشد، بايد او را بي‏سواد به حساب آورد. خواندن و نوشتن به تنهايي كفايت نمي‏كند؛ بايد در آموزش و پرورش بچه‏هاي ما مجهز به اين سواد نو شوند، همچنانكه گسترش IT و ICT سبب رشد در همه عرصه‏ها خواهد شد. رييس‌جمهور به اهميت آموزش‌هاي غيرضروري و مكمل اشاره كرد و افزود: آموزش و پرورش منشا رشد عقلاني، عاطفي، ديني و مدني جامعه‌ي ماست و به همين دليل هم بايد به امر آموزش و پرورش اهتمام كنيم و سعي كنيم آموزش و پرورش را بهترين راه رشد و پيشرفت همه‌جانبه‌ي جامعه‌ي خود قرار دهيم كه خوشبختانه امكانات آن فراهم است ولي بايد درست به كار گرفته شود. خاتمي هوش و استعداد، توان و اراده‌ي فرزندان اين ملت را مهمترين امكانات دانست و گفت كه ما بايد در مسير خدمت به اين استعدادها و پرورش آنها قرار گيريم. خاتمي با اشاره به اينكه طي سال‏هاي رييس‌جمهوري خود (6سال)، سه بار حضور در آغاز مراسم سال تحصيلي حضور داشته و سه پرسش مطرح كرده است، اظهار داشت: سوال و پرسشگري جزو ذات جوان ماست و بايد زمينه داد كه رشد و شكوفايي پيدا كند؛ تلاشي كه دانش‌آموزان و معلمان در پي پاسخگويي به اين سه سوال انجام دادند، خدمت بزرگي به جامعه كرد و امروز انبوهي از آثار ارزنده، مقاله، داستان، نقاشي، گرافيك، شعر و هنر توسط ميليون‏ها دانش‌آموز جمع شده كه به عنوان سرمايه‏اي است كه ما در اين سال اندوخته‌ايم و اين شايد آخرين سوالي باشد كه من براي عزيزان به عنوان رييس‌جمهور مطرح مي‏كنم. وي در ادامه گفت كه سوال خود را دو ساله طرح مي‌كند تا معلمان و دانش‌آموزان طي اين مدت بر روي اين پرسش‌ها تلاش كنند تا از فكرجوان دانش‌آموزان خوبمان در كشور آثار خوبي به دست آيد. رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي سوال اول خود را اينگونه طرح كرد كه در اين جهان به هم پيوسته‌، چگونه مي‏توان با پرهيز از تنش‏هاي جهان، پيشرفت همه جانبه داشت و در عين حال هويت ديني و ملي خود را حفظ كرد و آن را بارور نمود؟ وي در طرح پرسش دوم خود گفت: جهان ما جهان خشونت و ترور و جنگ است، موانع مهرورزي در جهان ما چيست و عوامل خشونت اعم از جنگ و ترور چيست؟ رييس‌جمهور افزود: شما مي‏دانيد كه من بعد از نظريه‌ي گفت‌وگوي تمدن‏ها، نظريه‌ي ائتلاف براي صلح بر پايه‌ي عدالت را مطرح كردم، درست در بحبوهه‌ي ترور و جنگ كه شما مي‏دانيد و آثار و تبعات زشت آن را همه‌ي دنيا درك مي‏كند و مورد توجه انديشمندان و متفكران قرار گرفت ولي سياستمداران و قدرت طلبان راه ديگري مي‏روند اما مهم اين است كه وجدان بشر به حقيقت جلب شود. وي در پايان از دانش‌آموزان خواست كه در دنياي خشونت زده‌ي امروز موانع مهرورزي و عوامل خشونت اعم از جنگ و ترور و راه رسيدن به يك علم پايدار و همه جانبه را بيان كنند. همچنين پيش از سخنان رييس‌جمهور، وزير آموزش و پرورش از فعاليت‌هاي اين وزارتخانه گزارشي ارائه كرد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha