• شنبه / ۲۱ تیر ۱۳۹۹ / ۲۳:۱۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 99042115788
  • خبرنگار : 71214

گزارش تازه سازمان هواپیمایی از هواپیمای اوکراینی

گزارش تازه سازمان هواپیمایی از هواپیمای اوکراینی

براساس تازه‌ترین گزارش پیشرفت تحقیقات بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی توسط سازمان هواپیمایی کشوری که در سایت این سازمان قرار گرفته است، دلایل اینکه چرا PS۷۵۲ توسط یکی از سامانه‌های دفاع هوایی به عنوان یک تهدید شناسایی و به سمت آن شلیک شده، مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، هجدهم دی‌ماه سال گذشته هواپیمای ۷۵۲ اوکراین که فرودگاه امام خمینی(ره) را به مقصد کی‌یف ترک می‌کرد، به اشتباه هدف پدافند هوایی ایران قرار گرفت و همه خدمه و مسافران آن جان باختند.

سازمان هواپیمایی کشوری در تازه‌ترین گزارش رسمی خود از روند پیشرفت تحقیقات به مواردی اشاره کرده که سبب شده سامانه‌های دفاع هوایی، هواپیمای اوکراینی را به عنوان یک تهدید شناسایی و به سمت آن شلیک کنند.

در گزارش پیشرفت تحقیقات سانحه PS۷۵۲ آمده است:

الف- مواردی که باید در مطالعه گزارش به آن توجه داشت

جزئیات زیادی از سانحه پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اکراین اینترنشنال به دست آمده است که در دو گزارش مقدماتی سانحه ارائه شده و در گزارش رسمی بررسی سانحه با دقت و جزئیات بیشتر تشریح خواهد شد. با کنار گذاشتن کلی‌گویی‌ها و برخی اطلاعات و سوابق خنثی یا کمتر مهم، تمرکز این گزارش بر بیان رویدادهای مهمی است که تاکنون به دست آورده‌ایم و بیان خواهد داشت چه اتفاقاتی رخ داده که پرواز PS۷۵۲ توسط یکی از سامانه‌های دفاع هوایی به عنوان یک تهدید شناسایی شده و به سمت آن شلیک شده است.

- هدف بررسی سانحه موضوع ضمیمه ۱۳ کنوانسیون شیکاگو، شناختن ریشه‌های رویداد و جلوگیری از رخداد مجدد آن با شناسایی و پیاده‌سازی اصلاحات لازم جهت حذف زمینه‌های تکرار آن است. این نوع از بررسی سانحه با هدف شناسایی مقصر، سرزنش عوامل و یا احقاق حقوق از دست رفته انجام نمی‌پذیرد. البته تمامی این موارد موضوعاتی مهم هستند که در سطوح و مراجعی دیگر به آن پرداخته می‌شود، لیکن در بررسی سانحه با هدف ایمنی، در صورتی که جریان بررسی به سمت شناسایی مقصرین و سرزنش آنها منحرف شود، افزایش ایمنی به دو دلیل عمده با خطر مواجه می‌شود:

- ملاحظه اول این است که افراد درگیر در سانحه به شکل طبیعی به سمت دفاع از خود سوق داده می‌شوند و به همین دلیل همکاری آنها در شناسایی جزئیات رویداد کمرنگ شده و سایر افراد نیز به فکر پنهان کاری در جریان کارهای خود می افتند تا در صورت بروز خطای منجر به سانحه از سرزنش و تخطئه به دور بوده و به جای گزارش‌دهی و همکاری در زمینه رفع موارد نگران‌کننده به پنهان کاری در آن موارد روی می‌آورند.

- دلیل دوم این است که در صورتی که زمینه‌های رویداد به خوبی شناسایی و حذف نشوند، شناسایی مقصران و حذف آنها از فرایندها، به معنی جلوگیری از رخداد مشابه نخواهد بود، بلکه همان دلایلی که افراد مقصر کنونی را به شرایط خطای منجر به سانحه هدایت کرده است، همچنان در کمین سایرین خواهد بود و سوانحی مشابه توسط افرادی دیگر تکرار خواهند شد.

- پرداختن به جزئیات سانحه، ممکن است برای بازماندگان دلخراش و ناراحت‌کننده باشد. همچنین بیان روند و ریشه رویدادها ممکن است به توجیه و یا طبیعی جلوه دادن سانحه تعبیر شود. باید توجه داشت که هر نوع تشریح و تبیین دلایل به معنی طبیعی و ناگزیر جلوه دادن سانحه نبوده و هیچ تحلیل و تشریحی از سانحه با جان آسیب‌دیدگان و عواطف بازماندگان شایسته مقایسه نیست. گروه بررسی سانحه، با بازماندگان و آسیب‌دیدگان سانحه ابراز همدردی صمیمانه دارد و به عواطف و احساسات عمیق افراد مرتبط با این سانحه احترام می‌گذارد.

- زمان‌های مورد اشاره در این گزارش با استفاده از محاسبات بر روی اطلاعات موجود استخراج شده‌اند. با در نظر گرفتن نرخ به روز شدن اطلاعات ثبت شده و در نظر گرفتن سرعت نسبی حرکت هواپیما و موشک‌ها، دقت زمان‌های ارائه شده تا حدود ۳ ثانیه در نظر گرفته می‌شود.

ب- یافته‌ها و اطلاعات

مطابق بررسی‌های انجام شده و بر مبنای شواهدی که تاکنون قطعیت آنها برای گروه بررسی سانحه محرز شده است، اطلاعات زیر قابل ارائه است.

این اطلاعات در تحقیقات مستقل گروه بررسی سانحه تا این مرحله به دست آمده و درستی آنها تائید شده است. این احتمال وجود دارد که در هر زمان با به دست آمدن اطلاعاتی جدید این گزارش تکمیل و با اصلاح شود. گروه بررسی سانحه PS۷۵۲ به افراد، شواهد، سوابقی و اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته است و به صورت مستقل به این نتایج دست یافته است.

۱- در حدود ساعت ۴ بامداد روز چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، با توجه به تغییر در سطح آمادگی پدافند هوایی کشور، بخش نظامی به بخش غیرنظامی کنترل فضای کشور اطلاع می دهد که تنها پروازهای مجاز به خواست از باند فرودگاه‌ها هستند که از قبل توسط شبکه پدافند شناسایی شده و مجوز پرواز آنها توسط این شبکه صادر شده باشد. تا قبل از این، بخش غیرنظامی به شکل معمول با در نظر گرفتن ملاحظات عملیاتی مدیریت ترافیکی و ناوبری هوایی غیرنظامی نسبت به صدور مجوز پروازها اقدام می‌نمود و اطلاعات پروازها را در اختیار بخش نظامی قرار می‌داد. این تغییر رویه و تاکید بر اخذ تائیدیه از بخش پدافند قبل از صدور مجوز پرواز با هدف افزایش اطمینان از شناسایی شدن پروازهای غیرنظامی توسط شبکه پدافند و پرهیز از هدف‌گیری اشتباه آنها صادر شده بود.

۲- پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اگر این اینترنشنال، در ساعت ۰۵:۵۱:۲۸ درخواست روشن کردن موتورها را به واحد مراقبت پرواز مربوطه ارائه داد.

۳- در ساعت ۰۵:۵۲:۳۱ واحد مراقبت پرواز طی تماس با مرکز کنترل فضای کشور درخواست صدور مجوز پرواز هواپیمای اکراینی را ارائه داد.

۴- مرکز کنترل فضای کشور در ساعت ۰۵:۵۳:۴۸ درخواست پرواز هواپیمای اکراینی را به مرکز هماهنگی شبکه پدافند ارائه داده و مرکز هماهنگی پدافند این مجوز را صادر می‌کند.

۵- پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی اکراین اینترنشنال، در ساعت ۰۶:۱۰:۲۰ مجوز پرواز را از برج مراقبت پرواز فرودگاه امام خمینی (ره) دریافت کرد.

۶- پرواز در مسیر و ارتفاع پیش‌بینی شده به سمت کریدور پروازی ادامه حرکت داد (شکل ۱).

۷- در یکی از سامانه‌های دفاع هوایی تهران، پس از جابجایی سامانه که منجر به تغییر مکان جغرافیایی و سمت سامانه شده بود، فرآیند تنظیم مجدد راستای شمال سیستم در اثر خطای انسانی و اجرا نکردن مراحل الزامی بعد از جابجایی فراموش می‌شود. این سامانه به دلیل تنظیم کردن صحیح مجدد شمال، دچار خطایی برابر با ۱۰۷ درجه می شود و در زمان پرواز هواپیمای اکراینی، سمت اهداف و اشیاء شناسایی شده توسط سامانه با افزایشی برابر با ۱۰۷ درجه توسط کاربر سامانه دفاع هوایی مشاهده می‌شد. این رخداد، آغاز ایجاد یک مخاطره است که البته در صورت اجرا و پیاده شدن سایر تمهیدات پیش‌بینی شده، می‌توانست کنترل شود.

۸- در ساعت ۰۶:۱۳:۵۶ کاربر سامانه دفاع هوایی، هدفی را در سمت ۲۵۰ درجه نسبت به شمال خود شناسایی کرد که در حال طی کردن مسیر ۵۶ درجه بود. در همین زمان پرواز اکراینی پس از برخاست از فرودگاه از سمت ۱۴۳ درجه نسبت به سامانه در حال نزدیک شدن به سمت سامانه پدافنده بود. هواپیما در حال طی کردن مسیر ۳۰۹ درجه بود.

۹- کاربر سامانه دفاع هوایی مشخصات هدف شناسایی شده را در ساعت ۰۶:۱۴:۲۱ بر روی بستر ارتباطی به مرکز هماهنگی مربوطه اعلام کرد (درخصوص برقراری ارتباط به بند بعدی مراجعه شود). این هدف مهمان هواپیمای اکراینی بوده که از سمت فرودگاه امام در حال نزدیک شدن به سامانه بوده است ولی توسط سامانه به عنوان هدفی که از ناحیه جنوب غربی در حال نزدیک شدن به تهران بود شناسایی می‌شود (شکل۲).

توجه: در این گزارش از این به بعد، همواره به موقعیت و سمت صحیح وقایع اشاره می‌شود.

۱۰- اطلاعات ثبت شده نشان می‌دهد که پیام سامانه دفاعی با مرکز هماهنگی مبادله نشده است. در این مرحله، یک حلقه دیگر زنجیره رویداد شکل می‌گیرد.

۱۱- کاربر سامانه دفاع هوایی به تجزیه و تحلیل اطلاعات قابل مشاهده می‌پردازد و این هدف را به عنوان یک هدف متخاصم شناسایی می‌کند. هرچند بدون آگاهی از اینکه سمت قابل مشاهده دارای خطایی ۱۰۷ درجه است، احتمال شناسایی این هدف به عنوان هدف متخاصم بسیار بالا می‌رود، با این وجود اگر در این مرحله، کاربر سامانه دفاع هوایی، هدف را یک هواپیمای تجاری تشخیص می‌داد، شلیک موشک منتفی می‌شد. این شناسایی اشتباه نیز زنجیره دیگری از رویداد است.

۱۲- در ساعت ۰۶:۱۴:۴۱ کاربر سامانه دفاع هوایی، بدون دریافت پاسخ از مرکز هماهنگی، یک فرونده موشک به سمت هدف متخاصمی که شناسایی کرده بود شلیک نمود. مطابق دستورالعمل‌های مربوطه در صورتی که سامانه دفاعی موفق به برقراری ارتباط با مرکز هماهنگی نبوده و فرمان شلیک را دریافت نکرده باشد، مجاز به شلیک ثبوده است، این تمهید نیز به عنوان یک لایه مراقبتی دیگر پیش‌بینی شده بود که رعایت نشد. حلقه چهارم رویدادها که منجر به شلیک موشک شد در این مرحله شکل گرفته است.

۱۳- در زمان شلیک موشک اول، هواپیما در ارتفاع و موقعیت عادی قرار داشت. اطلاعات سامانه‌های شناسایی به درستی توسط سیستم‌های زمینی در یافت می‌شد و در زمان شلیک، هواپیما در مسیر صحیح پروازی خود قرار داشت.

۱۴- فیوز رادیویی موشک شلیک شده در زمانی که هواپیما در آخرین موقعیت ثبت شده توسط سامانه‌های نظارتی وابسته رسیده بود در همان محل فعال می‌شود. این رخداد در زمان ۰۶:۱۴:۵۹ رخ داده است (شکل۳).

۱۵- در زمان ۰۶:۱۴:۵۸ آخرین اطلاعات دریافتی از هواپیما شامل ترانسپاندر رادار ثانوی هواپیما و اطلاعات خود کار موقعیتی موسوم به ADS-B دریافت و پس از آن، این اطلاعات قطع می‌شود. این زمان با زمان عمل کردن فیوز رادیویی موشک اول منطبق است. از این زمان به بعد، اطلاعات مسیر هواپیما تنها توسط سامانه نظارتی رادار اولیه ثبت می‌شود. این اطلاعات از روی بازتاب‌های راداری هواپیما ثبت شده است و هیچ نوع سیگنال رادیویی از هواپیما دریافت نشده است (شکل ۴).

۱۶- پس از فعال شدن فیوز رادیویی موشک اول، همچنان قفل راداری سامانه پدافندی بر روی هدف باقی مانده و سامانه همچنان هدف را شناسایی و مسیر حرکت آن را ردیابی می‌نماید.

۱۷- با توجه به تداوم مسیر حرکتی هدف کشف شده، موشک دومی در زمان ۰۶:۱۵:۱۱ از سامانه دفاعی به سمت هواپیما شلیک می‌شود.

۱۸- آخرین ارتباط موشک با سامانه پدافندی در زمان ۰۶:۱۵:۲۴ در مکانی نزدیک مسیر حرکت هواپیما ثبت شده است. پس از آن، پیام موفقیت آمیز نبودن عملکرد موشک در سامانه نشان داده می شود و هواپیما پس از مدتی از قفل راداری سامانه خارج می‌شود (شکل ۵).

۱۹- هواپیما شروع به گردش به سمت راست می‌نماید. مسیر گردش هواپیما در شکل ۶ قابل مشاهده است. به دلیل قطع ارتباطات رادیویی، اطلاعات ارتفاع هواپیما در این مراحل که هواپیما توسط رادار او به شناسایی می‌شود در دسترس قرار ندارد.

نمایشی کامل از اطلاعات و رویدادهای رخ داده در مسیر پرواز PS752 در شکل 7 نشان داده شده است.

۲۰- شواهد نشان می‌دهد که در حدود ساعت ۰۶:۱۶:۱۱ آتشی در هواپیما شکل گرفته و اندازه آن گسترش می‌باید.

۲۱- هواپیما در ساعت ۰۶:۱۸:۲۳ در منطقه خلج‌آباد در نزدیکی شاهدشهر در موقعیت مشخص شده در شکل و در یک زمین بازی به زمین برخورد می‌کند. همزمان با برخورد هواپیما با زمین، انفجاری رخ می‌دهد و هواپیما در یک مسیر که به سمت فرودگاه قرار دارد در چند مرحله دیگر به زمین برخورد کرده و قطعات هواپیما، اموال و اشیاء جانباختگان و بقایای پیکر مسافران پرواز در ناحیه‌ای گسترده در یک منطقه مسکونی پارک تفریحی و ورزشی و باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی اطراف پخش می‌شود.

۲۲- آثار مواد منفجره موجود بر روی بدنه هواپیما تحلیل شده و مطابق نتایجی که تاکنون به دست آمده است، آثار باقی مانده با آثار مورد انتظار از انفجار سر جنگی موشک سامانه دفاعی عمل‌کننده دارای مشابهت‌هایی است. بررسی‌ها و تحلیل‌های تکمیلی همچنان ادامه دارد.

۲۳- هواپیما دارای ۱۷۶ سرنشین بوده که ۹ نفر از آنان گروه پروازی و باقی افراد مسافران هواپیما بوده‌اند. تمامی سرنشینان هواپیما در زمان شناسایی محل سانحه جان باخته بودند.

۲۴- درباره تابعیت سرنشینان هواپیما مطابق اطلاعات دریافت شده از اسناد ارائه شده در هنگام خرید بلیط پرواز اسناد ارائه شده جهت عبور از مرز و اطلاعات موجود در سازمان ثبت احوال ایران، اطلاعات زیر قابل ارائه است.

ج- برخی نتایج و تحلیل‌ها

۱- مسیر حرکت هواپیما و وضعیت آن در زمان شلیک موشک اول عادی بوده و هیچ نوع عملیات پروازی که باعث گمراه کردن سامانه دفاعی شود تاکنون مشاهده نشده است. خطای سامانه دفاعی از خطای کاربر در فراموش کردن تنظیم مجدد شمال سامانه آغاز شده و با افزوده شدن برخی شرایط به دامنه خطای اولیه افزوده شده، تا جایی که منجر به هدف‌گیری اشتباهی هواپیمای مسافری می‌شود.

۲- مکان فعال شدن فیوز مجاورتی موشک‌ها و تطبیق آنها با مسیر حرکت هواپیما به‌گونه‌ای است که احتمال داده می‌شود تنها یکی از دو موشک توانایی وارد آوردن آسیب موثر به هواپیما را داشته است.

۳- همزمان با فعال شدن فیوز مجاورتی موشک اول، سیگنال‌های دریافتی از هواپیما قطع شده و بر این اساس، آسیب به هواپیما در اثر موشک اول محتمل است. البته در سوانح هوایی، احتمالاتی بسیار بعید نیز عینیت می بایند و در این خصوص نیز لازم است در انتظار پایان تحقیقات برای نتیجه‌گیری نهایی باشیم.

د- برخی نکات

١- سلسله رخدادها نشان از وقوع یک زنجیره رویداد با نقش پررنگ خطای انسانی است. با این مرحله، حلقه‌های موثر از زنجیره رویدادهای منجر به شلیک اشتباهی موشک به هواپیما شناسایی شده است، زنجیره رخدادهای کلیدی شناسایی شده که در صورت حذف هر کدام، شلیک به سمت هواپیما رخ نمی‌داد در شکل ۸ قابل مشاهده است. با بررسی اطلاعات جعبه سیاه ممکن است برخی حلقه‌های جدید در سانحه شناسایی شود.

۲- این گزارش به معنی نتیجه‌گیری نهایی بررسی سانحه نیست و تحقیقات در حال انجام است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۲ ۰۵:۴۶

امواج الکترومغناطیسی مزاحم سیستم های رادار و ارتباط رادیویی هواپیما را از کار انداختند. چون هر هواپیما بدون این دوسیستم نمیتواند ادامه پروازدهد ، ناچارا خلبان هواپیما را به سمت فرودگاه مبدا چرخاند تا در آنجا فرود آید ، اپراتور پدافند بادیدن تغییر مسیر ناگهانی هواپیما بر روی رادار دچار اشتباه شد و آن را موشک یا هواپیمای مهاجم تشخیص داد و به آن شلیک کرد . اما آن امواج الکترومغناطیسی مزاحم چه بودند که مانند صاعقه سیستم های ذکر شده هواپیما را مختل کردند ... ؟

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۲ ۱۰:۳۴

خب عزیزم شما چرا این اطلاعات ذی قیمت رو در اختیار مراجع ذیصلاح قرار نمیدی؟!

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۴ ۰۰:۲۲

دوست عزیز این اطلاعات که همان زمان بعد از حادثه توسط مراجع مربوطه در شرح حادثه اعلام شد . نتیجه گیری از این اطلاعات به استنباط هر شخص از آنها بستگی دارد و میتوان سناریوهای بسیاری در مورد علت این حادثه تصور کرد. . برای نمونه بسیاری فرضیه جنگ الکترونیک را مطرح کردند . اما در اینجا فرضیه دخالت ناخواسته امواج مغناطیسی در این واقعه عنوان میشود که در کامنت های بعدی توضیح داده شده است.

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۲ ۰۹:۵۱

اشتباه کردید ....

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۲ ۱۰:۳۴

در یکی از سامانه‌های دفاع هوایی تهران، پس از جابجایی سامانه که منجر به تغییر مکان جغرافیایی و سمت سامانه شده بود، فرآیند تنظیم مجدد راستای شمال سیستم در اثر خطای انسانی و اجرا نکردن مراحل الزامی بعد از جابجایی فراموش می‌شود. این سامانه به دلیل تنظیم کردن صحیح مجدد شمال، دچار خطایی برابر با ۱۰۷ درجه می شود و در زمان پرواز هواپیمای اکراینی، سمت اهداف و اشیاء شناسایی شده توسط سامانه با افزایشی برابر با ۱۰۷ درجه توسط کاربر سامانه دفاع هوایی مشاهده می‌شد. این رخداد، آغاز ایجاد یک مخاطره است که البته در صورت اجرا و پیاده شدن سایر تمهیدات پیش‌بینی شده، می‌توانست کنترل شود.

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۲ ۱۱:۰۹

اپراتور پیش خودش فکر کرده الان که موشک دشمن رو ساقط می‌کنه، به عنوان قهرمان جنگی از تصمیم انقلابیش تجلیل میشه.

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۲ ۱۱:۱۱

بابا ... دیگه بسه... به یاری خدا همه چیز ......

avatar

در این زمینه فرضیه ای ارائه میدهم که البته قبلا بارها به صورت کامنت برای ایسنا فرستاده ام مجددا بطور خلاصه ارسال میکنم

avatar

این امواج احتمالا برای ایجاد تغییران مصنوعی آب و هوایی بکار میروند. کاری بغایت بیهوده و دارای نتایج بسیار خطرناک مثل ایجاد زلزله یا تشدید زلزله های طبیعی زمین ، سوانح هوایی ، انتقال و البته نه شکل گیری اولیه ریز گردها ، ایجاد طوفان شن در سیستان و کرمان ، وزش بادهای گرم بی موقع در استانهای شمالی منجر به آتش سوزی های گسترده در جنگلها ، ایجاد خشکسالی در مناطقی مثل گیلان و مازندران ، بروز آفت های گیاهی ناشی از خشکسالی در درختان جنگلی شمال مثل راش و شمشاد ، تخریب لایه یونوسفر و متعاقب آن افزایش گازهای مضر در سطح زمین مثل ازن در شهری مثل تهران ، بروز بارش های سیل آسای کوتاه مدت در مناطقی مثل لرستان و خوزستان در سال های گذشته و ...

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۲ ۱۸:۲۶

همزمانی حوادث یاد شده نکته مهمی است که نشاندهنده وجود یک عامل مشترک در وقوع همه آن حوادث است ، برای مثال از روزهای گذشته سامانه ای بارشزا روی دریای خزر مشاهده میشود که موجب بارش در استانهای شمالی شد. و همزمان یا با فاصله زمانی کم زلزله هایی در اطراف تهران روی داد. مطابق این فرضیه کوشش( البته کاملا بیثمر و مضر) برای تغییر جهت و ارسال این سامانه بارشی از روی خزر و استانهای شمالی به سمت تهران و دامنه های جنوبی البرز با امواج الکترومغناطیسی ، احتمالا موجب بروز زلزله های ذکر شده شده است... نمونه هخای این قبیل همزمانی در بروز حوادث ذکر شده زیاد است... اگر دقت کرده باشید در چند سال اخیر تمامی حوادث ذکر شده معمولا همزمان یا با فاصله زمانی کم از ورود سامانه های جوی بارشزا به منطقه مورد حادث یا به فاصله ای نزدیک از آن منطقه رخ داده است...

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۲ ۱۸:۴۱

در سال 1389 آقای دکتر یزدی معاون وقت سازمان محیط زیست اعلام کرد ایران به فناوری امواج الکترومغناطیسی هارپ دست یافته است که از کاربردهای آن شناسایی مواد معدنی داخل زمین و...جابجایی مصنوعی ابرهاست ( در واقع همان تغییرات مصنوعی آب و هوایی ) ، چنین اظهار نظر صریحی در مورد هارپ از سوی هیچ مقام مسئولی در سطح جهان دیده نمیشود. البته وزیر دفاع آمریکا در زمان کلینتون اظهاراتی در این مورد داشته است

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۲ ۱۸:۵۹

هارپ یعنی ارسال امواج الکترومغناطیسی با شدت میدان بسیار قوی ولی فرکانس کم به اتمسفر ، و متعاقب آن برگشت همین امواج با فرکانس بسیار کم پس از برخور به یونوسفر و در طی فرایندی بنام مدولاسیون حرارتی. از امواج با فرکانس بسیار کم در کاربردهایی مانند ارتباطات زیر دریایی ها استفاده میشده است از حدود دهه 40 و پنجاه میلادی

avatar

اما چگونه میدانهای مغناطیسی میتوانند باعث جابجایی مصنوعی ابرها و توده های هواشوند. ابرها و توده های هوا و رطوبت در اتمسفر زمین قرار دارند. اتمسفر زمین در واقع شامل گازهای مختلف یونیزه است که بار الکتریکی و مغناطیسی دارند ،؛ وقوع صاعقه که در واقع تبادل بار الکتریکی موجود در بین ابرها و اتمسفر با زمین است یکی از نشانه های وجود این بار الکتریکی و مغناطیسی در اتمسفر و به تبع آن ابرها و توده های هوای موجود در اتمسفر است. برای مثال همیشه در هوای ابری و بارانی کیفیت سیگنالهای تلویزیونی و رادیویی پایین می آید ، این امر نشاندهنده غلبه بار الکتریکی ابرها و توده های هوا بر بار مغناطیسی سیگنالهای رادیویی است. حال اگر شدت میدان این سیگنالهای رادیویی به حدی افزایش یابد که بر بار الکتریکی ابرها و توده های هوا غلبه کند ، آنگاه در تقابل بین بارهای الکتریکی و مغناطیسی ابرها و توده های هوا با امواج رادیویی کدامیک دچار اعوجاج و حرکت میشوند ؟؟ پاسخ مشخص است ابرها ... البته این فقط به حالت تئوری بود در عمل اتفاقات ناخواسته ای رخ میدهد....

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۲ ۱۹:۲۷

تا اینجای کار براساس شواهد علمی و اظهار نظر های رسمی فرضیه ای مطرح کردیم که برپایه این فرضیه تلاش هایی برای ایجاد تغییرات مصنوعی آب و هوایی با میدانهای مغناطیسی صورت میگیرد که بطور ناخواسته موجب بروز حوادثی مثل زلزله و غیره میشود حال هرکدام را اجمالا توضیح میدهیم

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۲ ۲۰:۴۱

در باره سایر موارد موردنظر اگر خوانندگان و عوامل محترم نشریه علاقمند باشندتوضیحات بیشتری خواهم داد. منتظر پاسخ ها و بحث های علمی هستم. لازم بذکر است موارد عنوان شده صرفا فرضیه هستند

avatar
۱۳۹۹-۰۴-۲۳ ۰۲:۰۴

بنظر من طی تماس تلفنی خانواده خلبان را تهدید به مرگ نمودن تا در هر صورت بدون وقت تلف پرواز کند که خلبان هم ناچاراً با وجود نقض فنی و مطلع بودن از نقض فنی با اسرار مجوز پرواز را گرفته

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۱۱ ۰۸:۰۱

طبق این گزارش، از ساعت 4 صبح، سطح هشدار در نیروهای پدافندی به حداکثر خود رسیده. ساعت 6:15 هم هواپیمای اوکراینی ساقط شده. تو این 2 ساعت و 15 دقیقه، آیا هیچ پرواز دیگه ای از فرودگاه امام بلند نشده بوده که سامانه ای که جهتش رو اشتباهی تنظیم کرده بودند اونو موشک تشخیص بده؟