• شنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 99030301276
  • خبرنگار : 71498

حقتان را از قبض برق بگیرید!

حقتان را از قبض برق بگیرید!

یکی از آیتم‌های قبوض برق حق بیمه است که رقمی معادل ۱۰۰ تومان در ماه از مشترکان شهری و ۵۰ تومان در ماه از مشترکان روستایی اخذ می‌شود تا اگر حادثه ای برای وسایل برقی ایجاد شد افراد بتوانند خسارت خود را از بیمه دریافت کنند.

به‌گزارش ایسنا، از مرداد ماه سال ۱۳۹۱ قرار بر این بود که تمامی وسایل برقی از سوی شرکت توانیر بیمه شوند و مبلغی در قبوض برق بابت همین مساله از مشترکان اخذ شود و با کسر این مبلغ، مشترکین خانگی در مورد مشکلات برقی که در خانه پیش می‌آید بیمه شوند؛ اما مساله ‌مورد توجه پیگیری‌هایی است که در این زمینه صورت می‌گیرد و اینکه آیا هزینه وسایل برقی سوخته شده در اثر نوسانات برقی به مشترک داده می‌شود یا خیر؟

در حال حاضر ۳۵ میلیون مشترک برق در کشور وجود دارند که ماهانه به طور میانگین مبلغی حدود ۳.۵ میلیارد تومان به عنوان حق بیمه در قبض برق پرداخت می‌کنند.

هرچند به دلیل پایین بودن مبلغ پرداخت بیمه نسبت به مبلغ قبض برق، برخی از مشترکان توجهی به آن نمی‌کنند؛ به همین دلیل در هنگام وقوع حادثه از چنین تسهیلاتی بی اطلاع هستند و پیگیر دریافت حق خود نمی‌شوند. در مقابل برخی افراد که از ارائه چنین تسهیلاتی آگاه هستند پیگیر دریافت حق بیمه خود می‌شوند که بسیاری از آن‌ها نیز نتیجه مورد رضایتی دریافت نمی‌کنند.

با وجود این‌که بسیاری از مشترکان مبلغ اضافه شده بابت بیمه را در قبوض خود مشاهده کرده‌اند ولی تقریبا هیچ اطلاع‌ رسانی درستی درباره چگونگی استفاده مشترکان از این بیمه انجام نشده و سوالات بیشماری در این زمینه باقی مانده است. سوالاتی نظیر این‌ که بیمه دقیقا چه نوع خسارت‌هایی را پوشش می‌دهد؟ سقف پرداختی برای هر خسارت چقدر است؟ مراحل دریافت خسارت چگونه است؟ در صورت بروز اختلاف میان مشترک و شرکت بیمه باید به چه نهادی مراجعه کرد؟ و ده‌ها سوال دیگر که همگی بی ‌پاسخ مانده است.

بر اساس توضیحات شرکت توانیر، در این رابطه طبق ماده ۱۲ قانون الحاق به هر یک از وزارتخانه های نفت و نیرو از طریق شرکت‌های تابع ذی ربط اجازه داده می شود مبلغی را که طبق قوانین بودجه سنواتی در قبوض گاز و برق برای هر واحد مسکونی و تجاری تعیین می شود، اخذ و صـرفاً جهـت بیمـه خسارات مالی و جانی اعم از فوت و نقص عضو و جبران هزینه های پزشکی ناشی از انفجار، آتش سـوزی و مسـمومیت مشترکان شهری و روستایی و سکونتگاهی عشایری گاز و برق از طریق شرکتهای بیمه برگزاری مناقصه اقدام کنند.

چطور برای دریافت خسارت اقدام کنیم؟

براساس روال قانونی، برگزاری مناقصه جهت انتخاب شرکت بیمه‌گر، پس از ابلاغ قانون بودجه انجام می‌شود و ترتیبات مناقصه نیز با توجه به حساسیت موضوع در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در صورتی که نیاز به تمدید نباشد، ۴۵ روز به طول می‌انجامد. به ترتیب در سال ۱۳۹۱ بیمه دانا و در سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ بیمه دی به عنوان شرکت بیمه‌گر مشترکان برق در مناقصه برنده و انتخاب شدند. در سال ۱۳۹۴ نیز پس از انجام مناقصه، شرکت بیمه پارسیان به عنوان بیمه‌گر انتخاب شد. همچنین در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بیمه دی و سال ۱۳۹۸ بیمه کوثر برنده مناقصه شدند.

مشترکانی که در سال گذشته دچار خسارت ناشی از برق شده باشند نیز می‌توانند مدارک را به شرکت‌های توزیع نیروی برق ارائه دهند که پس از مبادله قرارداد و براساس مقررات، در اسرع وقت توسط شرکت بیمه گر رسیدگی و پرداخت می‌شود.

چقدر خسارت به افراد تعلق می‌گیرد؟

طبق اعلام شرکت توانیر، برای خسارت تجهیزات حداکثر ۱۲۱ میلیون و ۲۸۰ هزار ریال، آتش‌سوزی و انفجار حداکثر چهار میلیارد و ۱۶۹ میلیون ریال،، غرامت فوت حداکثر چهار میلیارد و ۵۴۸ میلیون ریال، غرامت نقص عضو حداکثر  سه میلیارد و ۳۲ میلیون ریال و هزینه پزشکی حداکثر  سه میلیارد و ۲۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تعلق می‌گیرد.

چه مدارکی لازم است؟

مدارک عمومی شامل برای این کار تصویر آخرین قبض پرداختی مشترک (مصرف کننده) یا تصویر صورت حساب پیامکی آخرین قبض، تصویر کپی کارت ملی مشترک (مصرف کننده)، تصویر اجاره‌نامه یا سند مالکیت محل خسارت است.

همچنین برای خسارت وارده به تجهیزات به استثنای مشترکین تجاری نیاز به ارائه مدرک فاکتور فروشگاه یا تعمیرگاه مجاز(با مهر و امضا)، گزارش معتمد محل یا نیروی انتظامی (در صورت وجود) و برای خسارت آتش‌سوزی نیاز به ارائه تصویر محل حادثه (۲عدد)، تصویر گزارش آتش‌نشانی، تصویر گزارش کلانتری، تصویر پرونده کامل دادگاه (در صورت وجود) است.

در صورت خسارت ناشی از انفجار، تصویر گزارش آتش‌نشانی یا مقامات ذی‌صلاح، تصویر گزارش کارشناس خسارت، تصویر لیست موارد آسیب‌دیده، تصویر فاکتور تعمیرات، تصویر محل حادثه (۲ مورد) و برای خسارت هزینه پزشکی تصویر صورت حساب بیمارستان، تصویر مدارک پزشکی و پرونده‌های بیمارستانی، تصویر گزارش مقامات ذی‌صلاح لازم است.

برای خسارت نقص عضو تصویر گزارش نیروی انتظامی یا بازرسان قانونی و سازمان آتش‌نشانی، تصویر کپی شناسنامه و کارت ملی مصدوم، تصویر گزارش اولین مرجع درمانی و پزشک معالج، تصویر صورت حساب و پرونده کامل پزشکی مصدوم در زمان بستری، تصویر گواهی پزشک معالج مبنی بر اتمام درمان، تصویر عکس رادیولوژی پس از حادثه و پس از اتمام دوره درمان (در صورت شکستگی اعضای بدن) لازم است.

برای حادثه منجر به فوت نیز تصویر تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی ابطال شده، تصویر کپی برابر اصل معاینه جسد، تصویر کپی برابر اصل گزارش پزشک قانونی، تصویر کپی برابر اصل گواهی فوت، تصویر رای محاکم قضایی، تصویر گواهی انحصار وراثت نیاز است.

هم‌چنین، براساس ضوابط قراردادی، مشترکان تا ۱۵ روز پس از اختلال برق که باعث بروز یکی از موارد مذکور شده باشد، می‌توانند مراتب را به اطلاع امور مشترکان شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور برسانند و مدارک را به این دفاتر تحویل دهند. بدیهی است بررسی این مدارک در روالی قانونی انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۳ ۱۲:۲۳

این همه دوندگی یعنی بی خیال خسارت

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۳ ۱۲:۳۲

ایسناجان این که شدهفت خان رستم!

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۳ ۱۳:۰۳

هفت خوان راباید طی کرد ودرنهایت چیزی پرداخت نمی کنند.به هرحال اطلاعات خوبی بودازایسنا تشکر......

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۳ ۱۴:۱۱

... من خودم لطمه دیده اداره برقم دریغ از یک ریال

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۳ ۱۶:۰۸

محال اندر محاله یه ریال بهت بدن

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۳ ۱۶:۵۴

سلام و ادب خیلی تمایل دارم خبرنگار عزیزی که این خبر را تهیه و تنظیم نموده است را بشناسم و در جلسه ای با حضور علاقه مندان به حوزه حقوق شهروندی از ایشون قدردانی به عمل آوریم ل نوروزی دبیرخانه حقوق شهروندی

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۳ ۱۷:۱۵

اینا همه چرته این اداره جات برق وگاز ووو همه دارن اشکار از مردم کلاهبرداری میکنن چون اگه چیزی بسوزه یا اتفاقی بی افته اصلا چیزی به خسارت دیده نمیدن من خودم اسپلیتم سوخت بر اثر نواسان برق که خود اداره برق هم تائید کرد منو فرستادن بیمه دی بعد از دوماه بالا پایین کردن وصد هزار تومن خرج کردن بیمه دی گفت این به ما ربطی نداره برو خود اداره برق رفتم اداره برق الان دوساله به هیچ نتیجه ای نرسیدم

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۳ ۱۷:۲۳

اگه بیمه یا اداره برق زیر بار نرفتن به کجا باید مراجعه کرد

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۳ ۱۷:۴۸

سلام .برای ما اشکالی به وجود آمد حدود ۵۰۰هزار تومن خسارت به وجود آورد تا الان یک ریالی هم ندادن

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۳ ۱۷:۴۹

آتش سوری عمدتا با گاز انجام میشه آیا در مورد گاز هم چنین قانونی وجود دارد

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۳ ۱۹:۵۹

تیر ماه یخچال ما بر اثر سرقت سیم سوخت اداره برق قم گفت باید به سایت توانیر ثبت نام بکنیم.در بهمن اطلاع دادن سرقت سیم شامل بیمه نامه نیست. خواستم ببینم تکلیف ما چیست؟

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۳ ۲۰:۴۵

چیزدیگه ای خواستین تعارف نکنیدا.یهوبگین نمیخواییم پول بیمه ای که چهل ساله دادین روبرگردونیم دیگه این همه طومارچیه.

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۳ ۲۲:۲۲

رستم ازاون موانعی که گذشت کمتربود

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۳ ۲۳:۰۹

بیمه کوثر به هیچ کس پول نمیده خودشو راحت کرده یکلمه میگه دلیلش سرقت کابل بوده یانوسان بمن ربطی نداره

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۳ ۲۳:۳۳

با سلام ما این بیمه نمیخوایم چون شرکت توانیرو جوابگو نیست، مسولین رده بالا ازتون خواهش میکنم پیگیری کنید،یه راننده شرکت توانیرو چرا معاش ماهیانه شش میلیون میگیرد؟راننده شش میلیون دیگه رئیس و روسا چند میگیرن؟واقعا داره به مردم ظلم میشه، لطفا پیگیری کنید

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۴ ۰۱:۴۸

کدام کارشون به نفع ملت بوده که این دومی باشه همیشه ازقشر ضعیف گرفتن ودادن به سرمایه دار

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۴ ۰۲:۰۴

سلام بنده ساکن شهرجدید 2سال پیش اسناد ومدارک خسارت دادم ودرسایت ثبت نام کردم تابحال جواب ویاخسارت موردتحمیل را دریافت نکردم الف پ ازتبریز

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۴ ۰۷:۵۸

همش دروغه ما اقدام کردیم یک ساله تابمون میدن

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۴ ۰۸:۵۲

به عناوین مختلف از مردم می دزدند.

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۴ ۱۰:۱۸

چندروزه هوداشپزخانه بخاطر نوسانات برق سوخته میتونم طرح موضوع کنم لطفا راهنمایی کنید

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۴ ۱۰:۴۸

سلام. با تشكر از اطلاع رسانی بجا و بموقع شما. باز هم ممنون

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۴ ۱۱:۲۷

سال۹۶ تلویزیون خونمون بعلت نوسانات برق سوخت.نه شرکت برق گردن گرفت نه بیمه دی.

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۴ ۱۲:۳۱

خیلی خوب است

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۴ ۱۳:۰۴

باسلام ودرود ب...فقط دروغ است بنده تلوزیونم سوخت کسی پولش راندادبارها به سازمان برق رفتم

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۴ ۱۳:۴۱

دزدی وقتی اداره اطلاع رسانی نمیکنه

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۴ ۱۶:۲۴

اطلاع رسانی ها خیلی کمه

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۴ ۱۸:۴۴

سلام چرا تو این چند سال هیچکس تاحالا هیچی نگفته

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۴ ۲۱:۱۸

سلام با توجه به نوشته سطر آخر که بررسی مدارک طی مراحل قانونی انجام میشه . در واقع منظور دقیقا یعنی چند سال برای رسیدن به خسارت پیش آمده باید بریم و بیاییم آیا مثل ادارات دیگر ده سال یا ۲۰ سال ؟ اصلا به عمر بنده که حداودا ۴۰ ساله هستم میرسه که برم و بیام یا به دست نوه هام میرسه. لطفا این زمان بررسی رو دقیقا مشخص کنید . چون الان هم که مراجعه میکنیم شرکت برق منطقه ای میگه هر کسی آگهی کرده و این ادعا رو کرده برید از خودش بگیرید. این وضع تمام ادارات کشوره . خواهشا خودتون رو بخواب نزنید. ممنون

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۰۵ ۲۰:۱۶

با سلام ممنون از اطلاع رسانی شما آیا خسارت و سوختن وسایل برقی بدلیل رعد و برق هم شامل بیمه می شود یا خیر؟

avatar
۱۳۹۹-۰۳-۱۷ ۱۸:۵۰

پرداخت خسارت به بیمه شده دروغ محضه متاسفانه شرکت های توزیع حتی دولت هم در این اجحاف درحق مردم هماهنگ هستند امیدوارم حداقل مجلس شورای اسلامی نسبت به تغییر این قانون ناکارآمد وبستر ساز فساد وظلم در کشور اقدام کند