به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، با توجه به خطرات ناشی از استنشاق بخار بنزین برای سلامتی انسان و همچنین خطرات زیستمحیطی انتشار بخارات هیدروکربنی در هوا، لزوم کاهش انتشار این بخارات و آلاینده های محیطی بر کسی پوشیده نیست. به همین دلیل در بسیاری از کشورهای جهان، قوانین و مقرارت زیست محیطی شدیدی برای کنترل و کاهش انتشار آن ها وضع شده است. از طرفی، با توجه به هزینه بالای تولید یا واردات بنزین و مصرف بسیار این فرآورده استراتژیک در کشور، بازیافت بخارات این فرآورده، از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است.
در میان طرح های موجود در این زمینه می توان از طرح کهاب نام برد که با اهداف زیستمحیطی و صرفهجویی اقتصادی در مصرف سوخت و کاهش از دست رفتن بخار بنزین در مراحل مختلف سوختگیری پایهگذاری شده است. این طرح برگرفته از کلمات کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین است.
طرح کهاب در سال ۱۳۸۷ طی مصوبه هیئت دولت به عنوان یک طرح ملی معرفی شد. از اهداف اصلی این طرح، شناسایی مکان های انتشار بخار بنزین در محدوده فعالیت خود از زمان دریافت بنزین تا تحویل آن به خودروی سواری است.
همچنین، مطابق ماده (۱۶) آییننامه فنی ماده (۲) قانون هوای پاک در زمینه کنترل و کاهش آلودگی ها که شهریور سال گذشته در دولت به تصویب رسید وزارت نفت موظف به اجرا و تکمیل طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار) بنزین در کلیه جایگاه های سوخترسانی شهری با اولویت کلانشهر و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در قالب طرح شرکت های توزیع سوخت صاحبنشان (برندینگ) تا پایان سال ۱۳۹۸ شد.
ولی با وجود مصوبات بسیار هیئت وزیران در این زمینه، اجرای این طرح در جایگاه های بنزین و انبارهای نفت با تاخیر زمانی مواجه بوده و از طرفی منوط نمودن اجرای طرح فوق در قالب شرکت های زنجیره ای توزیع سوخت صاحبنشان، سبب مشمول شدن تعداد محدودی از جایگاه های عرضه سوخت بنزین نسبت به اجرای این طرح شده است.
لذا به منظور رفع موانع اجرایی، تسهیل و تسریع در انجام طرح مذکور که علاوه بر مزیت های زیستمحیطی، از توجیه اقتصادی مناسبی نیز برخوردار است، سازمان حفاظت محیط زیست، پیشنهاد اصلاح ماده (۱۶) آییننامه فنی ماده (۲) قانون هوای پاک را به دولت ارسال نموده است.
انتهای پیام
نظرات