به گزارش ایسنا، سید حسین موسویان دیپلمات پیشین کشورمان در سخنانی در گروه 78 کانادا اظهار کرد: از آغاز بحران هستهای ایران، معلوم نبود که چرا برنامه هستهای ایران از نظر دولت آمریکا تهدید اول امنیت ملی آمریکا تلقی میشد درحالیکه ایران هم عضو ان پی تی بود و بمب هستهای هم نداشته است. اگر این تهدید واقعی بود، اکنون برجام حاصل شده و ایران بیشترین شفافیت در برنامه هستهای خود را پذیرفته و تضمینهای لازم در مورد عدم انحراف به سمت بمب هستهای را پذیرفته، پس چرا ترامپ دنبال نابودی برجام است.
وی گفت: 10 سال مذاکرات هستهای به نتیجه نرسید صرفا به خاطر اینکه آمریکا حق غنیسازی ایران طبق مقررات معاهده ان پی تی را نمیپذیرفت.
این دیپلمات پیشین کشورمان در ادامه گفت: تهدید امنیت جهانی توسط تروریسم با ظهور طالبان آغاز شد، بعد القاعده و داعش و گروههای تروریستی مشابه شکل گرفت. منبع ایدئولوژی همه آنها وهابیت است و این ایدئولوژی کمترین اقلیت جهان اهل سنت است. ریشه وهابیت سیاسی است که برای ایجاد اختلاف در جهان اسلام درست شد. اختلاف در جهان اهل سنت بیش از اختلاف سنی ـ شیعه است. گروههای تروریستی مثل القاعده و داعش، از اهل سنت بیش از شیعیان کشتهاند. اختلاف ایران و عربستان، اختلاف شیعه ـ سنی نیست. اختلافات دو کشور ریشه ژئوپلتیک و استراتژیک دارد. با حمله نظامی آمریکا و متحدینش به عراق و افغانستان، لیبی، یمن، سوریه، شرایط منطقه علیه عربستان و به نفع ایران چرخش کرد. عربستان با دخالت در لبنان و عراق و یمن سعی کردند ورق را برگردانند اما نتیجه معکوس داشت.
موسویان اظهار کرد: منبع بیثباتیهای منطقه ایران نیست بلکه اشتباهات استراتژیک آمریکا و متحدینش در تجاوزات نظامی آمریکا به کشورهای منطقه خاورمیانه بوده است. آمریکایی که به عنوان قدرتمندترین ارتش جهان بعد از 16 سال اشغال افغانستان، قادر به حل بحران این کشور نبوده است، چگونه میتواند سایر بحرانهای منطقه را حل کند.
وی در ادامه به هفت اقدام برای ایجاد صلح و ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه اشاره کرد. که به شرح زیر است:
اول، همکاری مشترک قدرتهای منطقهای شامل ایران، عربستان، ترکیه، مصر و عراق،
دوم، همکاری مشترک پنج قدرت عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل،
سوم، نشست مشترک پنج قدرت جهانی و پنج قدرت منطقه برای توافق در مورد اصول مشترک حل بحرانهای منطقه،
چهارم، تعیین اصول مشترک حل بحرانها بر اساس: خواست اکثریت مردم، تشکیل حکومت فراگیر با مشارکت اکثریت و اقلیت، انتخابات آزاد با نظارت سازمان ملل.
پنجم، ایجاد سیستم همکاری و امنیت مشترک منطقهای با حضور ایران، شش کشور عرب حاشیه خلیج فارس و عراق برای تامین امنیت و صلح و ثبات توسط خود کشورهای منطقه.
ششم: مقابله با استفاده از زور و صدور تروریسم به کشورها برای ساقط کردن دولتها همچون حکایت امروز سوریه. چالش ایران و آمریکا هم از زمانی آغاز شد که آمریکا وارد پروژه تغییر رژیم در ایران شد.
هفتم: عدم استفاده ابزاری از تروریسم برای صدور سلاح و نظامی کردن خاورمیانه توسط آمریکا. ترامپ در دیدار با امیر قطر گفت که کشورهای عربستان، امارات و قطر از تروریسم حمایت کرده، الان قول دادهاند که دیگر حمایت نکنند و از ما اسلحه بخرند! این یک فاجعه در نرمهای بینالمللی است. در مقایسه سیاست منطقهای ایران با سایر قدرتهای منطقه مثل عربستان و ترکیه، سیاستهای ایران عملگرا و واقعگراتر است.
موسویان ادامه داد: اتهام اصلی علیه سیاست منطقهای ایران در مورد "هژمونی و سلطهطلبی منطقهای" است. من سی سال در سیستم حکومتی ایران کار کردهام. معتقدم اساس سیاست منطقهای ایران دفاعی است، نه تهاجمی. ایرانیها تجاوز هشت ساله عراق را به قصد تجزیه ایران تجربه کنند، ایرانیها به کارگیری سلاحهای شیمیایی توسط صدام و قربانی شدن دهها هزار نفر را لمس کردند، ایرانیها چند دهه بیشترین فشارهای آمریکا را برای تغییر رژیم، جنگ سیاسی ـ نظامی ـ اطلاعاتی آمریکا را لمس کردهاند، ایرانیها حضور نظامی آمریکا در سرتاسر مرزهایشان را میبینند. آنها کشته شدن دانشمندان هستهای خودشان در خیابانهای تهران را دیدهاند و غیره. از این رو ایران مجبور است امنیت خود را فراتر از مرزهایش تامین کند در غیر این صورت باید در تهران نشسته تا با دشمن در خاکش بجنگد.
وی گفت: ایران تنها کشور منطقه است که در تامین امنیت خود، مستقل است و در ساخت عمده تجهیزات دفاعی، خودکفاست.
این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به هجمه برخی کشورمان به مساله حقوق بشر در ایران با بیان اینکه "هیچگاه مدعی نیستم که وضع حقوق بشر در ایران ایدهآل است" گفت: اما به سه واقعیت باید توجه کرد:
اول: این که وضع حقوق بشر در ایران در مقایسه با همه کشورهای متحد آمریکا و اروپا به مراتب بهتر است. ایران انتخابات دارد و قانون اساسی دارد درحالیکه برخی از متحدین غرب در منطقه حتی قانون اساسی ندارند، حقوق بشر صفر است و همزمان متحد اصلی جهان غرب هم هستند. از این رو مساله غرب دموکراسی و حقوق بشر در منطقه نیست. چند سال پیش در یک سمیناری، در پاسخ به سوالی که از یک عضو کنگره آمریکا کردم، او گفت که در شصت سال گذشته ،"نفت" اساس سیاست و دین آمریکا در منطقه بوده است. من به ملتهای آمریکا و جهان غرب احترام میگذارم اما در مورد دولتها و حکومتهای غربی صحبت میکنم.
دوم: ایران در منطقهای زندگی نمیکند که همسایهاش سوئیس و اتریش باشد بلکه در مرکز بدترین بحرانهای جهانی است، منطقهای مملو از جنگ، تروریسم، جنگ فرقهای و جنگ شهری.
سوم: جمهوری اسلامی ایران در طول حیات خود با انواع جنگها همچون جنگ نظامی، جنگ اقتصادی، جنگ سیاسی، جنگ اطلاعاتی و سایبری مواجه بوده است. آیا در چنین وضعیتی میتوان توقع حقوق بشر ایدهآل داشت؟
موسویان در ادامه سخنرانی خود اظهار کرد: بعد از پاکسازی سوریه از لوث وجود دهها تروریست اعزامی از دهها کشور خارجی، میتوان انتخابات آزاد برگزار کرد تا مردم سوریه خود در مورد آینده خود تصمیم بگیرند. آمریکا و عربستان چه حقی داشتند که بگویند "اسد باید برود". این حق مردم سوریه است در مورد حکومت خود تصمیم بگیرند نه آمریکا.
وی همچنین درباره بازگشت تحریمها علیه ایران از سوی آمریکا تصریح کرد: ایران از تحریمهای اقتصادی خسارت دیده و خواهد دید اما از پا درنیامده و در مقابل سیاست زور و مداخله آمریکا مقاومت خواهد کرد.
این دیپلمات پیشین کشورمان درباره روابط تهران - آنکارا گفت: ایران و ترکیه دو قدرت منطقه هستند که به یکدیگر نیاز دارند و با هم همکاری خواهند کرد و مشکل قابل توجهی در روابط دوجانبه نخواهند داشت.
موسویان گفت: اگر پنج قدرت جهانی امضا کننده برجام بتوانند برجام را منهای آمریکا اجرا کنند، ایران در برجام باقی خواهد ماند. اگر اروپا نتواند به تعهداتش عمل کند، برجام با روسیه و چین در غیاب آمریکا و اروپا ماندنی نخواهد بود.
انتهای پیام
نظرات