• شنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 97021507823
  • خبرنگار : 71571

اعلام نظر شورای نگهبان درباره مصوبه‌های ارسالی از مجلس

اعلام نظر شورای نگهبان درباره مصوبه‌های ارسالی از مجلس

شورای نگهبان نظر خود را در خصوص مصوبات ارسالی از مجلس شورای اسلامی و اساسنامه‌های ارسالی از دولت اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، طرح استفساریه چگونگی امهال وام که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیستم اسفند ماه یک هزار و سیصد و نود و شش به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ 22/ 1/ 1397 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

لایحه حمایت از حقوق معلولان که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیستم اسفند ماه یک هزار و سیصد و نود و شش به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است در جلسه مورخ 22/ 1/ 1397 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

تذکر: با توجه به اینکه در تبصره 3 ماده 5 و تبصره 2 ماده 15 به مجازات مقرر در تبصره ماده 4 ارجاع گردیده با حذف تبصره مذکور باید این موارد نیز اصلاح شوند.

طرح اصلاح قانون بودجه سال 1396 کل کشور که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیست و دوم فروردین ماه یک هزار و سیصد و نود و هفت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ 5/ 2/ 1397 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

لایحه موافقتنامه انتقال محکومان بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری دموکراتیک سوسیالییتی سریلانکا مصوب جلسه مورخ بیست و ششم  فروردین ماه یک هزار و سیصد و نود و هفت مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 5/ 2/ 1397 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طرح الحاق موادی به قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، مصوبه جلسه مورخ سیزدهم اسفند ماه یک هزار وسیصد و نود و شش مجلس شورای اسلامی در جلسه  مورخ 26/ 12/ 1396 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نظر این شورا به شرح زیر اعلام می‌گردد.

  1. اطلاق شرکت بخش‌های غیر دولتی نسبت به اتخاذ تصمیمات اجرایی مذکور در ماده 61 مغایر اصل 60 قانون اساسی شناخته شد. همچنین اطلاق واگذاری تعیین وظایف و اختیارات کار گروه استانی به آیین نامه مغایر اصل 85 قانون اساسی است. به علاوه در تبصره این ماده از آنجا که نحوه تعیین و تعداد اعضاء و وظایف و اختیارات ستاد ملی مشخص نشده است ابهام دارد، پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد کرد.
  2. ماده 62 مبنیا بر ایرادات فوق اشکال دارد. همچنین اطلاق تبصره این ماده چون واژه خبرگان شاملاشخاص غیر اجرایی و غیر ثقه نیز می‌شود، مغایر اصل 60 قانون اساسی شناخته شد.

لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی مصوب جلسه مورخ چهارم بهمن ماه یک هزار و سیصد و نود و شش مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 26/ 12/ 1396 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نظر این شورا به شرح زیر اعلام می‌گردد.

علاوه بر اشکالات و ابهامات موجود در این مصوبه، نظر به این که متن ارسالی در برخی موارد صراحتا با بعضی از متن های منتشره کهدر ماده 41 معتبر شناخته شده‌اند، مطابقت ندارد و در مواردی نیز تطابق آن ابهام دارد، بنابراین اطمینان نسبت به این متن حاصل نمی‌شود لذا مقتضی است متن ترجمه صحیح، تصویب و به این شورا ارسال تا اظهار نظر ممکن گردد.

برخی از اشکلاات مربوطه عبارتند از:

  1. در بند 1 ماده 3 متن ارسالی، پس از بیان جزء (ب) قیودی ذکر گردیده است که مختص به این جزء بوده و دامنه شمول معاهده را نسبت به این بند مقید می‌سازد. بررسی متن اصلی معاهده گویای این امر است که قیود مذکور به هر دو جزء اختصاص داشته که از این حیث دامنه شمول این معاهده به این طریق دچار خدشه می‌گردد.
  2. در ماده 5 طبق متن انگلیسی، تقسیمات مزبور درذیل بندها اشتباه بوده و در برداشت، احتمال خطا را افزایش خواهد داد.
  3. در ماده 15 ،ردیف 3 تا 6 جزء(پ) بند 2 به اشتباه قسیم ردیف‌های 1 و 2 جزء مذکور قرار گرفته است، در حالی که با تطبیق صورت گرفته با متن اصلی معاهده، باید قسیم‌ بندهای 1 و 2 باشد و لذا در این ماده، ردیف‌های 3 و 4 و 5 و 6 جزء (پ) بند 2 باید به ترتیب به عنوان بندهای 3- و 4- و 5- و 6- این ماده اصلاح شود.
  4. در بندهای متعددی از مواد 16 و 18 معاهده عبارت "‌دولت درخواست کننده " و "دولت درخواست شونده" به اشتباه به کار رفته است. در بندهای زیادی از ماده 18 نیز تنها عبارت "دولت درخواست کننده" به کار رفته است زیرا یک دولت نمی‌تواند هم درخواست معاضدت را مطرح کند و هم درخواست آن را قبول نماید. به عنوان نمونه می‌توان به بند 20 ماده 18 اشاره نمود:  "دولت عضو درخواست کننده می‌تواند مقرر دارد که دولت عضو درخواست کننده محتوی و مضمون درخواست را مگر به میزان لازم برای اجرای درخواست، محرمانه نگاه دارد. چنانچه دولت عضو درخواست کننده امکان رعایت این الزام را نداشته باشد، فوری دولت عضو درخواست کننده را از موضوع آگاه خواهد ساخت."
  5. در ماده 31 ردیف‌های 5 و 6 و 7 و 8 و 9 جزء (ت) بند 2 باید به ترتیب به عنوان بندهای 3- ، 4- ، 5- ، 6- و 7- این ماده اصلاح شود.
  6. در بند 2 ماده 34 واژه " جزء " باید به واژه " جز " اصلاح شود. ذکر این نکته لازم است که اعمال آن، از جهت تاثیر فراوانی که در معنا و حکم این بند دارد، بسیار حائز اهمیت است.

طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مصوب جلسه مورخ بیستم اسفند ماه یک هزار و سیصد و نود و شش مجلس شورای اسلامی درجلسه متعدد شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نظر این شورا به شرح زیر اعلام می‌گردد.

  1. ماده 6 موضوع تبصره 1 ماده 30 از آنجا که روشن نیست مقصود از عبارت "بعد از برگزاری انتخابات" روز رای گیری است یا اتمام زمان انجام وظایف قانونی شورای نگهبان ابهام دارد پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد. همچنین الزام شوراینگهبان به صدور گواهی به نحوی که در صدر این تبصره آمده است، مغایر اصل 99 قانون اساسی شناخته شد.
  2. ماده 7 موضوع اصلاح ماده 31 فراز دوم این ماده مغایر اصل 93 قانون اساسی شناخته شد.
  3. صدر ماده 10 موضوع اصلاح ماده 35 و تبصره 2 این ماده، مغایر اصل 93 قانون اساسی شناخته شد.
  4. ماده 12 موضوع اصلاح ماده 38 مبنیا بر ایرادات قبلی اشکال دارد.
  5. ماده 14 موضوع اصلاح ماده 48 تشکیل دیوان اصل نود، مغایر اصل 90 قانون اساسی شناخته شد. همچنین چون به افزایش هزینه عمومی می‌انجامد و طریق جبران آن تامین نگردیده، مغایر اصل 75 قانون اساسی است.
  6. ماده 31 موضوع ماده 192 مکرر 2 از این جهت که مشخص نیست نسبت به گزارش کمیسیون در صورتی که مواد متعددی مطرح باشد به صورت انحلالی رای گیری می‌شود یا به نحو مجموعی، ابهام دارد ، پس از رفع ابهام اظهار نظرخواهد شد.

لایحه بودجه سال 1397 کل کشور که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیستم اسفند ماه یک هزار و سیصد و نود و شش به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده نظر این شورا به شرح زیر اعلام می‌گردد.

در بند (ط) تبصره 10 که به راه آهن جمهوری اسلامی ایران اجازه داده شده با استفاده از کلیه اموال منتقول وغیر منقول خود از جملهاراض ی ملی و دولتی در اختیار خود از طریق مشارکت اقدامات مذکور را انجام دهد چون اطلاق این عبارت شامل املاک اشخاص یا موقوفات در اختیار نیز می‌شود خلاف موازین شرع شناخته شد.

اصلاح اساسنامه شرکت فناوری اطلاعات ایران که با اصلاحاتی در جلسه مورخ نهم اسفند ماه یک هزار و سیصد و نود و شش به تصویب هیات وزیران رسیده است، در جلسه مورخ 5/ 2/ 1397 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

اصلاح اساسنامه شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران که با اصلاحاتی در جلسه مورخ سیزدهم اسفند ماه یک هزار و سیصد و نود و شش به تصویب هیات وزیران رسیده است، در جلسه مورخ 5/ 2/ 1397 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شاخته نشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha