• شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۶ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 96103015887
  • خبرنگار : 71567

طی نامه‌ای به رییس مجلس شورای اسلامی انجام شد؛

اعتراض تشکل‌های صنفی هیات‌علمی به سقف حقوق اساتید در بودجه 97

اعتراض تشکل‌های صنفی هیات‌علمی به سقف حقوق اساتید در بودجه 97

تشکل‌های صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور طی نامه‌ای سرگشاده به رییس مجلس شورای اسلامی به تصمیم کمسیون تلفیق بودجه مبنی بر تعیین سقف 5 میلیون تومانی برای حقوق اعضای هیات علمی اعتراض و آن را مغایر قانون دانستند.

به گزارش ایسنا،‌ تشکل های صنفی اعضای هیات علمی 34 دانشگاه و پژوهشگاه کشور طی نامه‌ای به دکتر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی،به تصمیم کمسیون تلفیق بودجه 97 در تعیین سقف 5 میلیون تومان برای حقوق اعضای هیات علمی اعتراض و آن را مغایر مفاد قانونی تلقی کردند.

متن نامه به شرح ذیل است: 

"ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
جناب آقای دکتر لاریجانی

با سلام،  اخباری که این روزها از کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی به گوش می‌رسد برای گروه‌های مختلفی از کارکنان دولت از جمله و به ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور اخبار خوشایندی نیست.

از یک طرف بنا به آنچه در جزء ۳ بند الف تبصره ۱۲ آمده و از سوی برخی از اعضای کمیسیون هم بر آن تاکید شده، دولت از افزایش حقوق آن دسته از اعضای هیئت علمی که حقوق آنها بالای ۵۰ میلیون ریال است منع شده و مرتکبین این چنین اقدامی به مجازات بر اساس ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی تهدید شده‌اند. قریب به اتفاق اعضای هیئت علمی که حقوق بالای ۵۰ میلیون ریال دریافت می‌کنند استادان، دانشیاران و یا  استادیاران با سابقه طولانی خدمت هستند. تصویب این بند به معنای تنبیه افرادی است که سال‌های طولانی عمر خود را وقف پیشرفت علمی کشور و آموزش جوانان این مرز بوم کرده‌اند. همچنین جنابعالی خود واقف هستید که این قانون چه پیام تلخی برای جوانان مشتاق به تحصیل و علاقه‌مند به پیشبرد برنامه‌های علمی کشور خواهد داشت.

قرار دادن اعضای هیات علمی در کنار برخی مقامات از قبیل مدیران عامل و اعضای هیات مدیره برخی موسسات نیز عمل ناصواب دیگری است که در این بند انجام شده است. اگرچه ممکن است حقوق این قبیل مدیران مانند گروهی از اعضای علمی بالای ۵۰ میلیون ریال باشد، اما قطعاً تفاوت این حقوق ها  بسیار بیشتر از آن است که بتوان آنها را با هم مقایسه کرد و قرار دادن این ها در کنار یکدیگر قیاس مع الفارق است.  

ضمن اینکه گروه مشاغلی که با هیات علمی مقایسه شده اند درست نیست زیرا از نظر مباحث علمی ، نظام طبقه بندی و ارزشیابی، مشاغل از یک سنخ نبوده و به عبارتی همگن نیستند.

از سوی دیگر گروه مشاغل مقامات به نحوی طراحی شده که دارای مزایای جانبی چشمگری است، مواردی از قبیل حق مدیریت،حق ماموریت،حق مسکن و ده‌ها مزایای جانبی دیگر.

موضوع دیگری که در جزء 4 همین بند ذکر شده، گذاشتن سقف برای پاداش پایان خدمت بازنشستگان است. همانگونه که جنابعالی قطعا به خاطر دارید این موضوع یک بار سال گذشته و به هنگام تصویب برنامه ششم توسعه مطرح شد که با درایت نمایندگان محترم رای نیاورد و از برنامه حذف شد.

ظاهراً طراحان این موضوع این بار قصد دارند آنچه در برنامه ششم به تصویب نرسیده را  در قالب لایحه بودجه سال ۹۷ به تصویب برسانند و در صورت گرفتن نتیجه مثبت این رویه را در سال‌های بعد نیز ادامه دهند.

باز هم قطعاً جنابعالی به خاطر دارید در سال گذشته با مطرح شدن این موضوع، گروه وسیعی از  اعضای هیات علمی برجسته و با تجربه کشور و اکثرا با مرتبه استادی یا دانشیاری تقاضای بازنشستگی خود را تقدیم کردند که با عدم تصویب پیشنهاد مذکور آن موضوع هم منتفی شد. در صورت تصویب این پیشنهاد در قانون بودجه سال ۹۷ ،  قطعاً همان فرآیند تکرار خواهد شد و در این صورت مجموعه علمی کشور به یکباره با ضربه سنگین و جبران ناپذیری مواجه خواهد شد.

حتی طرح مکرر این موضوع به خودی خود باعث ایجاد جو روانی ناسالم در مراکز علمی کشور  و بروز احساس عدم امنیت شغلی در بین اعضای هیات علمی با سابقه و با تجربه دانشگاه ها خواهد شد که یقینا کمترین اثر آن، ایجاد احساس یاس،و سرخوردگی در این قشر فرهیخته است.

قریب به اتفاق این افراد کسانی هستند که اگر می خواستند می توانستند به دیگر کشورهای جهان مهاجرت کنند و فارغ از چنین دغدغه هایی به کار آموزش و پژوهش بپردازند.  شایسته نیست با افرادی که خدمت به این مرزوبوم و پرورش جوانان کشور را به رفاه شخصی خود ترجیح داده‌اند چنین برخورد شود.

با عنایت به موارد فوق خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید که موارد ذکر شده در بالا از لایحه بودجه حذف شود و از این طریق اعضای علمی بتوانند با آرامش خاطر بیشتر همچون گذشته به خدمات علمی، آموزشی  و پژوهشی خود به میهن اسلامی و جوانان عزیز این سرزمین ادامه دهند".

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۱۰-۳۰ ۱۳:۰۰

آفرین. این ها سرمایه های ملی هستند و همه جوره باید این سرمایه ها را حفظ کرد. امیدواریم کمیسیون تلفیق این راه اشتباهی که در پیش گرفته است را اصلاح کند. مملکت ما کمونیستی نیست. ما مسلمانیم و در اسلام هر کس به اندازه ی تلاشش درآمد دارد.

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۱ ۱۷:۳۹

آفرین

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۲ ۱۳:۱۷

هیئت علمی که با این روند جذب امید دارد در ۴۰ سالگی استخدام شود با مدیری که در ۲۲ سالگی با لیسانس استخدام شده و الان در ۴۰ سالگی حقوق نجومی دارد حتما یکی است!!!!

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۲ ۱۴:۳۹

کدام تلاش ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ عضو هیات علمی باید از تخصص خودش استفاده کند برای تولید سرمایه نه اینکه دنبال افزایش حقوق از دولت باشد

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۳ ۱۱:۲۴

سرمایه ملی ما همشون رفتند اروپا چون اکثر اساتید با رانت استخدام شدند و نخبه ها در ایران بیکارند شما هم برو خارج ببینم می تونی یه کار ساده اونجا پیدا کنی

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۲ ۱۳:۳۱

بهترین کار رو کرده دولت. نباید کوتاه بیاد. بیشتر اساتید مسن به دلیل اینکه حقوق هاشون همچنان افزایش پیدا کنه بازنشسته نمی شوند. فرار مغز ها هم رخ نمی ده چون مغز ها جوونا هستند همون دانشجو ها که همین اساتید پیر نمی زارن بیان دانشگاه نه اساتید پیر و مسن

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۷ ۰۸:۲۴

شما اگر خودت هم انقدر توانايي علمي داشتي كه دانشيار يا استاد شده بودي باز هم اين حرفا رو ميزدي؟

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۲ ۱۴:۰۳

علی ( ع) می فرماید : العدل یضع الاشیا ء فی مواضعها : عدل آنست که هرچیزی را درجای خود قرار دهند . جایگاه هیات علمی و سوابق علمی اورا باید در نظر گرفت و اورا نباید با برخی مقامات که حقوق نجومی می گیرند مقایسه کرد .

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۲ ۱۸:۵۴

کاش مزایای کسانی که کنار هییت علمی گذاشتید رو هم مقایسه می کردن و بعد این تصمیم نابجا رو میگرفتن. قدر سرمایه های علمی مملکت رو بدونید

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۴ ۰۸:۵۰

در این مملکت مطمئن باشید هنوز اساتید با درجه علمی در سطح بین المللی وجود دارند. لطفا قضاوت کلی نکنید.

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۴ ۱۲:۵۴

اگر حقوق یک مربی دانشگاه را 4 میلیون در نظر بگیریم و یک استادیار را 5 میلیون با این قانون سال 97 مربی و استادیار حقوقشان مساوی میشود. چه جالب این دیگه مسخره است. مثل اینکه بگیم حقوق ستوان یکم و سرهنگ هم یکی شود. واقعا مرتب و مدارج رو به جلو و ارتقای شغلی چه مفهومی دارد.

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۸ ۱۷:۱۳

دقیقاً

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۵ ۱۴:۴۰

دانشگاه با گرفتن برخی پروژه ها و بهره گیری مفت از دانشجویان صنعت را هم نابود کرده. اساتید نه توان وارد شدن به کار تولیدی رو دارند نه توان رفع مشکلات جامعه را... یه سری درسها را 40 سال تکرار میکنن... اینقدر هم خوبه کسانی که مدتی توی صنعت کار کردن دیگه حاضر نیستن روی پروژه های صنعتی کار کنن مگر پروژه هایی که توی دانشگاه میدن مفت دانشجو انجام بده

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۵ ۱۵:۲۳

آقا غیر از آنچه توی کتابها نوشته شده چیز دیگه ای برای گفتن دارید!؟ کل مملکت شده واردات! اگه اینقدر دانشگاه بخواد باشه این کشور نابود میشه! دیگه راحتترین کار دانشگاه هست. 4 ساعت در هفته درس دادن در دانشگاه شد کار!؟ یه مدیر یه شرکت 6 روز هفته 60 ساعت فعالیت میکنه تا بتونه یه شرکت خصوصی رو اداره کنه! باز هم ورشکستگی و جمع شدن براش هست! خیلیها دوست دارند توی دانشگاه بخاطر ساعات کم کار، استرس پایین بابت درس دادن کتابهای تکراری که خود طرف قبلا خونده استخدام شن... الان کسی دنبال پروژه و تولید و استرس انجام بموقع کار و حقوق پایین نیست. یه مدرک دکتری رو با 2-3 تا آزمون میگیری و توی دانشگاه هم غذات براهه ، عشق و حالت سرجاشه... بعد هم همونا رو درس میدی! اگه دانشگاه اینقدر مزایا نداشت این همه آدم چرا دنبال تولید و اختراع و اکتشاف نیستن!؟ همه چیزهامون شده واردات از چین و روسیه و حالا هم از جاهای دیگه! کار راحت و بی دردسر اینقدر نباید حقوق داشته باشه. باید نهایت مثل معلم ها باشه ... چون اونها ساعات کاریشون بیشتر هم هست!

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۶ ۰۸:۳۱

کمیسیون تلفیق در مصوبه خود نامی از هیئت علمی نیاورده اما تنها صدای اینها بلند شده است. به قول معروف چوب را که بلند کنی مجرم دگرگون می شود. آقایان هیئت علمی، کمی هم انصاف داشته باشید، هزاران نفر در کشور دارای مدارک دکتری هستند و بیکارند. دلیل بیکاری آنها نیز همین حقوق های بالاست. چرا شما فکر می کنید از معلمین آموزش و پرورش مهم تر هستید

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۶ ۱۰:۰۶

گر حکم شود که مست گیرند در شهر هر آنچه هست گیرند. حکایت حقوق های نجومی عده ای آقا زاده و مدیر دزد و آویزان به بیت المال مردم رو با حداقل شایستگی که در حال حاضر بعنوان حقوق دارن به اعضای هیئت علمی میدن اشتباه گرفتن حق این گروه نه 5 میلیون که پنجاه میلیونه تو آمریکا بالاترین حقوق ماله اساتیده حتی رئیس جمهور آمریکا نیز حقوقش کمتر زاز یک استاد دانشگاه هست

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۷ ۰۹:۵۳

گنه كرد در بلخ آهنگري به شوشتر زدند گردن مسگري. مشكل چيزي ديگه در جايي ديگه است اونا رو درست كنيد. حقوق يك استاد دانشگاه در دنيا بطور متوسط از 150 تا 250 هزار دلار در سال متفاوت است يعني چيزي بين 50 تا 90 ميليون تومان ماهيانه. اين تصميم كميسيون واقعا عين بي‌عدالتي و اجحاف در حق اساتيد دانشگاههاي ايران است كه با محروميت‌ها و مشكلات بسياري هم در تدريس مواجهند.