• چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۶ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96082414507
  • خبرنگار : 71415

عبدالله عبدالله: طالبان باید در مذاکرات صلح افغانستان شرکت داده شود

عبدالله عبدالله: طالبان باید در مذاکرات صلح افغانستان شرکت داده شود

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان خواهان آن شد که گروه شبه نظامی طالبان در میز مربوط به مذاکرات صلح این کشور با هدف پایان دادن به جنگ، کرسی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه واشنگتن تایمز، عبدالله عبدالله روز سه‌شنبه گفت: گنجاندن شبه‌نظامیان طالبان در هرگونه مذاکرات صلح دوجانبه یا چند جانبه به منظور پایان دادن به جنگی که در چند دهه اخیر تبدیل به جزیی از زندگی افغان‌ها شده و همین طور به منظور بهره بردن کشور از نتایج صلح، کاملا درست خواهد بود.

عبدالله در سخنرانی در مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی مستقر در واشنگتن گفت: دولت کابل تاکنون اقداماتی را برای جذب گروه‌های مختلف افغانستان به فرآیند سیاسی اتخاذ کرده است. در همین راستا گلبدین حکمتیار از چهره‌های برجسته طالبان و رهبر گروه شبه‌نظامیان حزب اسلامی گفته سازمان او آماده شرکت در دور بعدی فرآیند انتخابات استانی و منطقه‌ای افغانستان در سال آینده میلادی است.

به گفته عبدالله، این تمایل حزب اسلامی برای مشارکت در انتخابات سال آینده نشانه واضحی است مبنی بر اینکه برخی گروه‌های شبه نظامی سرسخت افغانستان ممکن است برای آمدن به پای میز مذاکرات تمایل پیدا کنند.

وی در جریان سخنرانی خود نیز این پرسش را مطرح کرد: آیا بهتر نیست به جای آنکه اجازه دهیم این گروه‌ها برای حملات تروریستی برنامه‌ریزی کنند، یک چنین مذاکرات سیاسی با این گروه‌ها داشته باشیم؟

این درحالی است که یک نظرسنجی سالانه بنیاد آسیا واقع در سانفرانسیسکو که در کابل منتشر شده، نشان داده ۶۱.۲ درصد افغان‌ها معتقدند کشورشان در مسیر غلط حرکت می‌کند در حالی که در سال ۲۰۱۶، ۶۵.۹ درصد این اعتقاد را داشتند.همچنین ۳۲.۸ درصد افغان‌ها می‌گویند کشورشان در مسیری درست حرکت می‌کند در حالی که در سال ۲۰۱۶ این درصد ۲۹.۳ بود.

رئیس اجرایی دولت افغانستان خاطرنشان کرد: به دنبال تشکیل شاخه داعش در افغانستان این نگرانی به وجود آمد که توافق با طالبان به خشونت‌ها پایان ندهد.

وی تصریح کرد: به رغم افزایش فعالیت گروه‌هایی نظیر داعش و شبکه حقانی، طالبان همچنان اصلی‌ترین سازمان شبه‌نظامی در افغانستان هستند.

او گفت: چتر همه این گروه‌ها طالبان است. هیچ کس نمی‌تواند بدون حمایت آنها کاری انجام دهد. اگر طالبان بخواهد به پای میز مذاکره بیاید، اکثر گروه‌های شبه نظامی افغان نیز از آنها پیروی خواهند کرد.

به گفته عبدالله این گروه‌های تروریستی که همچنان از حمایت و پناهگاه برخوردار هستند بزرگترین چالش برای صلح در افغانستان محسوب می‌شوند.

عبدالله در عین حال تاکید کرد: اکثریت مطلق مردم افغانستان مشتاق به فرآیند صلح هستند.

وی افزود: هنوز گروه‌هایی هستند که از حمایت و پناهگاه برخوردار هستند و ممکن است باشیوه‌های تروریستی و خشونت فتوحاتی را به دست آورند. این چالشی بزرگ برای ما باقی خواهد ماند اما من تردیدی ندارم که شرایطی به وجود خواهد آمد که هر چه بیشتر این گروه‌ها متقاعد می‌شوند که به جای ادامه یک جنگ بی‌پایان، وارد فرآیند صلح شوند.

عبدالله همچنین گفت: اسلام‌آباد گروه تحریک طالبان پاکستان را همچنان تهدید اصلی برای خود می‌داند. ما موافق هستیم و با آنها می‌جنگیم و آنها را یک تهدید لحاظ کرده‌ایم. افغانستان بین این گروه تروریستی و دیگر گروه‌ها هیچ فرقی قائل نمی‌شود. ما هرگز از هیچ گروه تروریستی در کشورمان حمایت نکرده‌ایم. از نظر ما همه یکی هستند. همزمان ما از گفت‌وگو با طالبان استقبال می‌کنیم و در را به روی آن باز گذاشته‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha