• سه‌شنبه / ۲۳ آبان ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96082313722
  • خبرنگار : 71593

انتقاد مجدد زوما از "انحصار" قدرت اقتصادی در دست سفیدپوستان آفریقای جنوبی

انتقاد مجدد زوما از "انحصار" قدرت اقتصادی در دست سفیدپوستان آفریقای جنوبی

رییس جمهور آفریقای جنوبی درخواست برای اصلاحات اساسی به منظور انتقال قدرت اقتصادی "انحصاری" از سفیدپوستان که تحت آپارتاید تسلط را در دست دارند، دوباره مطرح کرد. جاکوب زوما در این باره گفت، بدون چنین تغییراتی سیاه‌پوستان برای مدتی طولانی فقیر خواهند ماند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جاکوب زوما، رییس جمهور آفریقای جنوبی این اظهارات را در واکنش به انتقادهای اساسی مطرح شده از جانب حزب حاکم ANC بیان کرد که زوما و دوستانش، برادران گوپتا را به فساد متهم می‌کنند.

زوما انتقادات خود را در پاسخ به سوالی درخصوص نقشش به عنوان دشمن "برتری سفیدپوستان"، طی مصاحبه‌ای با شبکه خبری ANN۷ مطرح کرد؛ شبکه خبری‌ای که گوپتاها آن را تاسیس کرده‌اند. زوما و برادران گوپتا هرگونه خطا را تکذیب کرده‌اند.

زوما اظهار کرد: نمی‌دانم این بحث‌ها برای چیست. چون سرمایه انحصاری وجود دارد و در آفریقای جنوبی این سرمایه در دست سفیدپوستان است، به خاطر تاریخ ما این انحصار رنگ دارد و رنگ آن سفید است.

زوما در ماه دسامبر از سمت خود به عنوان رهبر حزب ANC استعفا کرد اما می‌تواند تا انتخابات سال ۲۰۱۹ ریاست جمهوری آفریقای جنوبی را برعهده داشته باشد.

وی گفت: شرکت‌هایی که بر معادن تسلط دارند، تعداد زیادی نیستند و همین شرکت‌ها متهم شده‌اند. این یعنی آن‌ها اقتصاد را در انحصار خود می‌گیرند و آنان سیاه‌پوست نیستند.

شرکتChamber of Mines  آفریقای جنوبی می‌گوید، در سال ۲۰۱۶، ۳۹ درصد از بخش معادن در دست "مردم محروم آفریقای جنوبی"، یا همان رنگین‌پوستان بوده است.

زوما گفت، سیاست "تغییرات اقتصادی اساسی" که شامل اقداماتی برای تغییر قانون اساسی برای داشتن اجازه سلب مالکیت از زمین به منظورتوزیع مجدد آن در میان سیاه‌پوستان نیز می‌شود، گامی ضروری برای "اصلاح گذشته" است.

زوما ادامه داد: حزب ANC ملزم به دنبال کردن این سیاست است، چرا که اگر این کار را انجام ندهد، برای مدت طولانی در فقر و نابرابری خواهیم ماند.

گزینه‌ها برای جایگزینی زوما به عنوان رهبر حزب ANC، سیریل رامافوسا، معاون رییس جمهور و عضو اتحادیه تجاری است که در جهان تجارت، ثروتی به دست آورده و در کنار او نکوسازانا دلامینی-زوما، رییس سابق اتحادیه آفریقا و همسر سابق زوما قراردارد.

از دید سرمایه‌گذاران خارجی که به پوشش کمبودهای این کشور کمک می‌کنند،‌ رامافوسا گزینه مناسب‌تری است. بسیاری از آنان از  دلامینی-زوما به خاطر درخواست‌هایش برای توزیع مجدد ثروت و ارتباطات او با همسر سابقش از وی ناامید هستند.

گوید مانتاش، دبیرکل حزب ANC در مصاحبه خود با رسانه دولتی SABC در واکنش به ادعاهای مطرح شده درباره نفوذ سیاسی بی‌مورد برادران گوپتا و دسترسی آنان به منابع دولتی و قراردادها با کمک زوما، گفت: تسخیر دولت یک واقعیت است.

مانتاش به عنوان متحد رامافوسا شناخته می‌شود و ارتباط آنان به دهه ۱۹۸۰ میلادی و همکاریشان در تاسیس اتحادیه ملی کارگران معدن بازمی‌گردد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha