• یکشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 96082111864
  • خبرنگار : 71491

معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی:

ادغام آموزش علوم پزشکی در وزارت علوم جزو برنامه‌های سازمان برنامه نیست

ادغام آموزش علوم پزشکی در وزارت علوم جزو برنامه‌های سازمان برنامه نیست

معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: ادغام آموزش علوم پزشکی در وزارت علوم جزو برنامه های سازمان برنامه و بودجه نیست و اصلا به این مساله نباید فکر کرد که آموزش علوم پزشکی را به سمت آموزش عالی ببریم.

به گزارش ایسنا،  سعید نمکی معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان برنامه و بودجه صبح امزروز در همایش معاونان آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: مطلقا کسی نباید به این فکر کند که آموزش پزشکی به آموزش عالی منتقل شود. آموزش عالی پزشکی کشور یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است و ادغام این دو اصلا جزو برنامه‌های ما نیست.

وی با بیان اینکه اولویت بحث آموزش و پژوهش چیزی است که به شدت به دنبال آن هستیم، گفت:  متاسفانه در حال تربیت آدم‌هایی وابسته به دستگاه‌ها هستیم. اگر در آزمایشگاه‌ها و سی تی اسکن‌ها بسته شود، پزشکان دچار مشکل می‌شوند. این شیوه آموزش باعث افزایش تقاضای القایی و تربیت انسان‌های تک بعدی می‌شود.

معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تاکید کرد: انتظار داریم معاونین آموزشی دانشگاه‌ها با خرافه‌گرایی مقابله کنند. یکی از خطراتی که پزشکی مملکت را تهدید می‌کند، خرافه‌گرایی است. اگر در این زمینه غفلت شود، طوفان جهالت نابودمان می‌کند. طب نوین چون جاهایی در زمینه پاسخ‌گویی جا مانده و بیمار از درمان باز می‌ماند، سراغ رمال و دعانویس و علف فروش می‌رود.

وی با بیان اینکه جوامع برای توسعه باید انسان توسعه یافته داشته باشند، گفت: انسان توسعه یافته به موقع مالیات می‌دهد، خشونت اعمال نمی کند و قانون مدار است. به همین دلیل امروزه آموزش را هزینه تلقی نمی‌کنند و آموزش یک سرمایه گذاری بلند مدت تلقی می‌شود و این اعتقادی است که برای بحث آموزش به منظور توسعه ملی داریم.

معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ادامه داد: در سازمان برنامه و بودجه به امر آموزش نگاه سرمایه گذاری داریم و البته در این سازمان به دلیل گرفتاری‌ها و روزمره‌گری‌هایی که در کشور وجود دارد و نگران آینده هستیم، مشکلاتی نیز گریبان گیر ما است.

نمکی ادامه داد: امروز در منطقه عده‌ای برای ما رجزخوانی می‌کنند و ما در نظام بودجه ریزی معتقدیم کسی نیست که امروز نگاه چپ به ما بکند به دلیل بنیه دفاعی و نظامی قوی که در کشور وجود دارد، اما به دلیل اینکه اگر دیوانه‌ای تهدید می‌کند ما باید خود را برای سنگ اندازی او آماده کنیم و اگر سنگی انداخت و شیشه‌ای شکست بتوانیم آن را مرمت کنیم. بنابراین باید به این موضوعات توجه داشته باشیم.

معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه در سال‌های اخیر سخت‌ترین ایام اقتصادی را سپری کردیم، گفت: با نفت قیمت زیر 30 دلار باید طلبکاری‌هاری زمان 120 دلاری را هم پرداخت کرد.

وی افزود: در حال حاضر نیز بحث آموزش به گونه‌ای به حوزه‌ای که من در آن فعال هستم محول شد و در این دوره‌ای که بیش از حدود 15 روز نیست که متوجه شده‌ام علی رغم کاستی‌هایی که در حوزه علوم پزشکی وجود دارد، این حوزه بسیار پیشتاز عمل کرده و یکی از علل پیشتازی این است که دانشجوهایی را تربیت کرده است که در نظام ارائه خدمت جایگاه مناسبی را به دست آورده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تربیت شدگان و تولیدات دانشگاه‌های علوم پزشکی گران‌تر از آن چیزی هست که باید باشد، گفت: وقتی افرادی را گران تربیت می‌کنیم،‌ این افراد خدمات گرانی نیز ارائه می‌کنند و باید در این حوزه بازنگری و توجه ویژه‌ای انجام شود.

نمکی ادامه داد: هنوز دانشگاه‌های علوم پزشکی جزیره‌ای عمل می کنند و ما هزاران مرکز پژوهشی داریم که مستقل عمل می‌کنند و نگاه جزیره‌ای موجب شده است امکانات کشور هدر برود.

لزوم احیای سازمان‌های بهداشت و درمان در استان‌ها

معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه روسای دانشگاه‌ها گرفتار روزمره‌گی هستند و آموزش را از دست داده‌اند، گفت: یکی از راهکارهایی که بتوان دانشگاه‌ها را از این روزمره‌گی خارج کنیم این است که بار دیگر سازمان‌های بهداشت و درمان استان‌ها را احیا کنیم و رئیس دانشگاه‌ بتواند به کار پژوهش برسد و بودجه بهداشت و درمان را فرد دیگری مدیریت کند.

وی افزود: امروزه چهره‌های با تجربه و موفقی داریم که می‌توانند با همکاری رئیس دانشگاه این موضوع را اداره کنند.

نمکی با انتقاد از اینکه امروزه دانشگاه‌های علوم پزشکی افراد تک بعدی را تربیت می‌کنند، اظهار کرد: در گذشته به پزشکان حکیم گفته می‌شد و این افراد فلسفه، موسیقی و هنر می‌دانستند، اما امروزه انسان‌های یک بعدی تربیت می‌شوند که انسان‌های موفقی نیستند.

نقش مهم دانشگاه‌ها در آموزش برای مقابله با خرافه‌گرایی در حوزه علوم پزشکی

وی با اشاره به ترویج خرافه‌گرایی در علوم پزشکی افزود: این موضوع آفت جدی برای توسعه ملی است و اگر فرهنگ می‌خواهد موثر باشد در مسیر توسعه باید منطبق بر علم و متضاد با خرافه باشد.

معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در پایان تاکید کرد: خرافه‌گرایی در حال حاضر پزشکی را تهدید می‌کند و دکان‌های زیادی در این زمینه باز شده است که نقش دانشگاه‌ها در آموزش در این زمینه بسیار زیاد است که طب سنتی مدیریت کنند و عالمانه در برابر موضوعات غیر علمی بایستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha