به گزارش ایسنا طبق گزارش رسیده، نمایشگاه گروهی «طبیعت بی جان» از جمعه این هفته پنجم آبان ماه تا یازدهم این ماه در گالری «فردا» برپا میشود که در آن ۴۵ هنرمند با کیوریتوری «هانی نجم» به خلق اثر پرداختهاند.
در این نمایشگاه آثار مازیار اصغری، رحیم مولاییان، ساغر مسعودی، هانی شرار، غلامرضا امین زاده، نیوشا خطیب، سحرعبدالهی، هومن بیات، کامبیز حضرت پور، آرزو جباری، مهشید هاشمی، سالومه گل نراقی، محبوبه میرزایی، فریبا دارابی، رضا شاه حسینی، هوزانا رحیمی، آزاده پذیرا، علیرضا رضوی، سحر سیدنژاد، سمانه گروسی، مرجان خرم گل کاران، امیرحسین مولایی زاده، سهیلا عزیزی، سحر بزرگ نژاد، فاطمه شریعتمداری، فاطمه ستاره، گلناز شهاب نیا، طاها حامد، رزا زرشناس، نسرین یوسفی، حوریه هادی، سوسن شریفی، م. یاقوت، امیر دهقان، فرانک ژین، افسانه مسگرزاده، ثمره بدری، نسرین علائمی، نادیا کرمی، امیر اصغرزاده، مریم حسن پور، مهسا امین زاده، سحرشکراله زاده، امیراحسان محمدی و محمدرضا شرف الاسلامی به نمایش درخواهد آمد.
رحیم مولاییان دربارهی این نمایشگاه نوشته است: «طبق عقاید رایج، زئوس و پارهازیوس در یونان باستان در خلق واقع گرایانهترین طبیعت بیجان به رقابت میپرداختند و در قرن ۱۳ میلادی طبیعت بیجان در آثار جیوتو و شاگردانش برای نقاشی دیواری مذهبی به کار میرفت، در رنسانس جنبه نمادین و سمبلیک یافت و در آثار وان ایک در اروپای شمالی وارد حیطه فوق رئالیستی شد.
داوینچی اولین فردی بود که کوشید طبیعت بیجان را مستقل و جدا از پیام مذهبی به تصویر بکشد. از قرن ۱۶ رشد و علاقه مندی به محیط طبیعی پیرامون شکلگیری دایره المعارف گیاهی، داروها، سنگ های معدنی، صدفها، حشرات و میوهها و گلهای جنگلی زمینه نگاهی نو در خصوص طبیعت بی جان را شکل داد.
آغاز قرن ۱۸ و رشد طبقه آریستوکرات یا ثروتمندان فرانسوی زمینه ساز آغاز فضایی تجملی و در عین حال انتزاعی از اشیا تزئینی و تصنعی را ایجاد کرد که آن را" گول زدن چشم» نامیدند.
در آغاز بستر هنر مدرن و انحلال کامل آکادمیها در اروپا طبیعت بی جان بستری بصری و زمینه ساز تحقیق و بررسی روابط رنگ و فرم گردید و آغاز قدرتمند آن در آثار سزان مشهود است. در اثر «آفتابگردان» ون گوگ و گوگن ارزش زیبا شناسی اثر غالب، شکل عینی طبیعت بی جان شد و نقطه اوج آن در آثارنقاشان فوویست بود. سزان طبیعت بی جان را بهترین وسیله برای بیان کردن اهداف و تجارب و شکل بندی های هندسی فضایی خود یافت، یعنی آغاز اندیشه سازماندهی کمپوزیسیون در خود مختاری رنگ و فرم که راه را برای شیوه آبستره باز کرد.
«طبیعت بی جان» اثر لگر با فضای بزرگ سفید و خطوط تیز و رنگ های ساده به دنبال ایجاد یک تاثیر مکانیکی بر اثر بر میآید.
سوررئالیستها اشیا را وارد فضایی رویایی و خواب آلود کردند. در آثار خوان میرو، اشیا بیوزن در فضای نقاشی معلق هستند و جورجیو موراندی اشیاء و بطریها را به وهمی تصویری سوق میدهد.
هنر پاپ مسیر «طبیعت بیجان» را عوض کرد و معرف نقشی تجاری تکرار شونده با القاء کارکرد فضای اجتماعی و مصرف الگویی در جهان معاصر شد. و امروز در هنر معاصر «طبیعت بیجان» به روشهای میکس مدیا، عکاسی، ویدیو آرت، موسیقی و اینستالیشن زمینه گستردهای را فراهم ساخت تا بتوان از مرز رابطهای عینی میان انسان و شی به رابطهای درونی پیچیده وانتزاعیتر دست یافت مرزی که شاید با دریچهای گشوده رو در رو ما را به تجربیاتی تازه فرا میخواند.»
این نمایشگاه از ۵ تا ۱۱ آبانماه در گالری فردا برپا خواهد شد و علاقهمندان برای دیدن آن میتوانند از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری فردا واقع در خیابان کریمخان زند، زیر پل کریمخان، خیابان حسینی، کوچه اعرابی ۶، پلاک ۲ واحد ۲ مراجعه کنند.
گالری روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ میزبان بازدیدکنندگان است.
انتهای پیام
نظرات