• چهارشنبه / ۳ آبان ۱۳۹۶ / ۰۱:۳۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 96080201380
  • خبرنگار : 71021

خُرده‌کلاهبرداری از مسافران کیش

خُرده‌کلاهبرداری از مسافران کیش

ماجرا معمولا از داخل تاکسی فرودگاه شروع می‌شود؛ وقتی راننده پیشنهاد گذراندن اوقات خوش در جزیره را می‌دهد. با وجود این‌که قیمت تفریحات و شکل رزرو مشخص است اما همیشه به واسطه‌ای نیاز است تا مامورِ رساندن مسافر به آن تفریحات شود که البته همیشه قائله ختم به خیر نمی‌شود، چون معمولا یکی مال‌باخته و دیگری منتفع می‌شود.

به گزارش ایسنا، آنچنان که اهالی جزیره کیش می‌گویند، حجم خُرده‌کلاهبرداری‌ها از مسافران غریبه رو به افزایش است، چون نظارتی حاکم نیست. برخی حتی معتقدند رها کردن منطقه آزاد کیش به حال خود پس از رفتن مدیرعامل قبلی، علت بی‌سروسامانی‌های این جزیره بوده که نزدیک به دو ماه هیچ مسؤول و سرپرستی نداشته است.

نرخ هر تفریح در کیش که اهالی‌اش خیلی اصرار دارند بگویند کم از دبی ندارد، در سراسر جزیره یکسان است؛ از ۱۰ هزار تا ۱۶۵ هزار تومان. امکان خرید بدون واسطه هم وجود ندارد، در هر شرایطی باید به واسطه‌ها در هتل‌ها، کانترهای فروش در پاساژها و دفاتر خدمات مسافرتی مراجعه کرد. حق واسطه معمولا محفوظ است، سهم اندکی هم به سازمان منطقه آزاد کیش می‌رسد. بسیاری از واسطه‌ها همین را بهانه می‌کنند که چون پول به حساب منطقه آزاد می‌رود، بازگرداندنش سخت است، اما دیده می‌شود که بیشتر این پول‌ها به حساب‌های شخصی واسطه‌ها یا دفاتر مسافرتی واریز می‌شود.

مسافران کیش اغلب تورهای دریایی را بدون آن‌که از شرایط جوی مطلع شوند می‌خرند، به ندرت به آن‌ها درباره وضعیت جوی جزیره و برقرار بودن بساط تفریحات راهنمایی می‌دهند

راننده یک ون که ادعا دارد راهنمای تور است و در یکی از پاساژهای جزیره کیش، دفتر خدمات گردشگری نیز دارد، وقتی مسافران‌اش را از فرودگاه به هتل می‌رساند، برگه‌ای را به آن‌ها می‌دهد که فهرست تفریحات به همراه قیمت در آن مشخص شده؛ تاکید می‌کند فقط با خودش تماس گرفته شود، چون افراد فرصت‌طلبی در جزیره هستند که از ناآگاهی مسافران سوءاستفاده می‌کنند و پول می‌گیرند و در ازای آن خدماتی نمی‌دهد و دستِ مسافر هم هیچ وقت به آن‌ها نمی‌رسد.

او به مسافران‌اش هشدار می‌دهد که از این دست کلاهبرداری‌ها در جزیره زیاد اتفاق می‌افتد و به هرکسی اعتماد نکنند و سپس مسافران‌اش را ترغیب می‌کند قبل از تحویل گرفتن اتاق‌هایشان در هتل، پکیج تفریحی خود را از طریق کانتری که در گوشه‌ای از لابی هتل مستقر شده رزرو کنند؛ چون هر لحظه امکان پُر شدن ظرفیت آن وجود دارد. مسافران اغلب تورهای دریایی را بدون آن‌که از شرایط جوی مطلع شوند می‌خرند، مسؤول فروش به ندرت آن‌ها را از وضعیت جوی جزیره و برقراری بساط تفریحات، مطلع می‌کند.

یکی از مسافران راننده‌ای که خودش را راهنمای گردشگری معرفی کرده، برای ایسنا تعریف می‌کند که با وجود همه هشدارهایی که آن راننده داد، خودش تا آخرین لحظه بدتعهدی کرد و بی‌آن‌که مسافران را از وضعیت جوی جزیره مطلع کند، به فروش تور دریایی اقدام کرد که لغو شد و تا آخرین ساعات حضور هم پول مسافران را برنگرداند.

این مسافر می‌گوید: مدیر هتلی که کانتر فروش پکیج‌های تفریحی را در لابی خود دارد، زیر بارِ مسؤولیت این اتفاق نمی‌رفت و می‌گفت درست است که این کانترها در هتل‌ها مستقر شده‌اند و فروش تورها و گشت‌های تفریحی در هتل انجام می‌شود اما این موضوع به آن‌ها ارتباطی پیدا نمی‌کند و سازمان منطقه آزاد باید روی این بحران نظارت داشته باشد.

مدیر آن هتل در توجیه جریان مال‌باختگی برخی مسافران جزیره به ایسنا می‌گوید: این بحران از زمانی در کیش شروع شده که مدیران قبلی این جزیره، هتل‌ها را از فروش تور و گشت‌های تفریحی منع کردند و این مسؤولیت را انحصارا به کانترها و دفاتر خدمات مسافرتی واگذار کردند و این مشکل از زمانی حادتر شد که سازمان منطقه آزاد می‌خواست این تورها را سامان‌دهی کند، اما پای واسطه‌ها را به این جریان باز کرد که از طریق آن‌ها و در ازای فروش هر خدمات تفریحی، دو هزار تومان هم به حساب خودش واریز می‌شود و همین مساله، بهانه‌ای شده تا بازگرداندن پول به مسافر در صورت انصراف و یا کنسل شدن به خاطر پدیده‌های جوی و یا هر شرایط دیگری با مشکل مواجه شود.

بیشتر راننده‌های تاکسی در کیش با کانترهای فروش و دفاتر خدمات مسافرتی جزیره کار می‌کنند و با مهارت خاصی مسافر را به سمت این مراکز هدایت می‌کنند

در سطح جزیره سوار هر تاکسی که شوید، راننده به سرعت تشخیص می‌دهد که غریبه هستید و اتوماتیک‌وار تمام تفریحات را فهرست می‌کند تا وسوسه شوید، همه‌ی آن‌ها هم بدون استثناء هشدار می‌دهند که گرفتار فرصت‌طلبان و سوءاستفاده‌گرها باشید، بیشتر آن‌ها با کانترهای فروش و دفاتر خدمات مسافرتی جزیره کار می‌کنند و با مهارت خاصی مسافر را به سمت یکی از مراکز رزرو و فروش خدمات تفریحی در کیش هدایت می‌کنند تا آن‌ها هم از این جریان گردشگری در کیش که روزهای کم رونقی را می‌گذارند، بهره‌ای ببرند.

در کانترها یا دفاتر خدمات مسافرتی سطح جزیره، اپراتورهایی به انتظار نشسته‌اند که تا مشتری را می‌بینند، در چشم به‌هم زدنی به کمک ویدئو کل تفریحات جزیره را با قیمت توضیح می‌دهند؛ تاکید هم می‌کنند که هتل‌ها و گذری‌ها و حتی کانترهای داخل پاساژها چندان مطمئن نیستند و معتبرتر از خودشان در کل جزیره پیدا نمی‌شود! چون آن‌ها تا از کیفیت و وضعیت خدماتشان مطمئن نشوند به مشتری خدمات نمی‌فروشند.

یکی از این اپراتورها به خبرنگار ایسنا می‌گوید: در یک سال اخیر مسافران زیادی را دیدم که به خاطر بدتعهدی واسطه‌ها و کانترهای نامعتبر، معترض بوده‌اند و بدون این‌که به مال خود برسند جزیره را ترک کرده‌اند. اگر مسافر جزیره را ترک کند، معلوم نیست به حقوق از دست رفته‌اش برسد یا نه، برای همین توصیه ما این است که تا وقتی مسافر در جزیره حضور دارد کارش را پیگیری کند.

یکی از راننده‌های گردشی در جزیره هم که یکی از کارهایش ترغیب و هدایت مسافران به سمت کانترهای فروش گشت و تفریحات جزیره است، می‌گوید: این کلاهبرداری‌ها مدتی است در جزیره زیاد شده. البته شکل کار دفاتر خدمات مسافرتی و کانترهای مرکزی با آن افراد بدون هویت خیلی فرق دارد، آن‌ها نمی‌توانند اعتبارشان را به خاطر چند هزار تومان لکه‌دار کنند. اگر کیفیت خدمات ضعیف باشد، مسافر را به هیچ وجه مجبور به خرید پکیج‌های تفریحی نمی‌کنند.

او می‌گوید، مسافران زیادی را در جزیره دیده که به خاطر بدتعهدی فروشندگان سرویس‌های تفریحی، مال باخته شده‌اند، هیچ‌کسی هم زیر بار مسؤولیت نمی‌رود. معمولا این‌طور مواقع، مسافر مقصر شمرده می‌شود، ‌چون با وجود این همه هشدار، ریسک کرده و سراغ افراد بی‌اعتبار رفته است.

یکی از سرمایه‌گذاران گردشگری در کیش نسبت به این وضع که بی‌اعتمادی مسافران جزیره را در پی خواهد داشت، هشدار می‌دهد و به ایسنا می‌گوید: همه این مشکلات برای این است که یک مسؤول دلسوز بالای سر کار نیست؛ هیچ نظارتی وجود ندارد، این نشان می‌دهد در جزیره چه مسؤول باشد چه نباشد، خیلی هم به حال گردشگران و ساکنان آن فرقی نمی‌کند. ماجرای کلاهبرداری‌ها خیلی هم جدید نیست، چند سالی است که مخصوصا در جریان برگزاری جشنواره‌های تابستانی زیاد شاهدش بوده‌ایم، اما جلوی آن را نمی‌گیرند و هر بار به یک شکلی بروز می‌کند.

کیش پس از انتصاب مدیرعامل آن به عنوان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حدود دو ماه سرپرست و مدیرعامل نداشت تا این‌که دهه دوم مهرماه مدیرعامل جدید آن منصوب شد. معاون گردشگری قبلی این جزیره نیز همزمان با مدیرعامل پیشین درحالی کیش را ترک کرد که بالافاصله پس از تحویل پست ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری به علی‌اصغر مونسان، راهی معاونت گردشگری این سازمان شد و کرسی قبلی خود را رها کرد. اکنون نیز معاون اقتصادی این جزیره همزمان سرپرستی معاونت گردشگری کیش را به عهده گرفته است، جزیره‌ای که اولویت اصلی‌اش توسعه گردشگری و جذب سرمایه در این بخش است.  

ایسنا - سمیه حسنلو

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۸-۰۳ ۱۰:۲۱

اولا مناطق آزاد بخصوص كيش، برخلاف عرف و شرع و قانون، حياط خلوت دولت است و تفرجگاه دولت و كساني است كه بواسطه ارتباط با دولت نيازمند تفريح هستند. دوما هيچ مرجع تخصصي مستقلي بر عملكرد مناطق آزاد نظارت و كنترل ندارد و مديران آن با هر كيفيت و بدون شايستگي ، آزادانه به گسترش رانت و سو استفاده و با خيال راحت و بدون حساب كشي عمل مي كنند. سوما با توجه به تجارب قبلي ، سازمان بازرسي و ديوان محاسبات مجلس هيچكدام كفايت نظارت بر مناطق آزاد را ندارند و سازمان بازرسي كه صلاحت كنترل عملكرد مناطق آزاد را ندارد و چنين وظيفه اي هم طبق قانون ندارد. سازمان حسابرسي هم از بازرسي بدتر. ديوان محاسبات مجلس هم علاوه بر بي كفايتي علمي ، بدنبال سهم خواهي خود است. بنابراين سواي مقدمات درست حسيني شاهرودي اما نتيجه گيري آن بسيار غلط است. مردم ساكن در مناطق آزاد كوچكترين سهمي در انتخاب مديران ندارند و زد و بند و ديكتاتوري كامل جهت انتصاب مديران در جريان است. نتيجه همه اين مشكلات اين شده است كه بي كفايت ترين افراد هم اكنون مديريت منطقه آزاد كيش را بعهده دارند و هيچ مرجع جهت پاسخگويي وجود ندارد. بصورت خلاصه به اين وضعيت فساد ساختاريافته مي گويند.

avatar
۱۳۹۶-۰۸-۰۳ ۱۰:۴۹

حالا اصولا چرا باید برای تفریح به کیش رفت...!!!؟؟

avatar
۱۳۹۶-۰۸-۰۳ ۱۰:۵۵

متأسفانه اوضاع داره هر روز بدتر از قبل میشه در هیچ چیزی به هیچ کسی نمیشه اعتماد کرد الآن وضعیت طوری هست که هر چیزی بخوای بخری یا خدمات و غیره باید دعا کنی که سرت کلاه نره، نه نظارتی هست و نه وجدانی، اگه هم جایی نظارت درست و حسابی باشه و بخوای پول خودت رو پس بگیری معمولن باید بیشتر از اون پول خرج کنی! که خب خیلی ها بی خیال میشن

avatar
۱۳۹۶-۰۸-۰۳ ۱۱:۰۱

ملت با این همه بدتعهدی باز هم میرن کیش بجای اینکه این جزیره بیخود رو انقدر بالا ببرن برن قشم هم بکر و دست نخوردس هم مردمش خیلی خوب و خونگرم هستن

avatar
۱۳۹۶-۰۸-۰۳ ۱۱:۲۸

بسیار عااااالی وپر از حقیقت محض

avatar
۱۳۹۶-۰۸-۰۳ ۱۱:۲۹

عااااالی بود وحقیقت محض

avatar
۱۳۹۶-۰۸-۰۳ ۱۳:۱۷

شمال از این خبرا نیست دوستان بیاین شمال 😁

avatar
۱۳۹۶-۰۸-۰۳ ۱۵:۳۶

پارسال پنج روزی به کیش سفر کردیم.بلااستثنا در تمام کانترهای گردشگری در زیر کاغذهای تبلیغاتی که پخش میکردند ذکر کرده بودند که در صورتت بروز باد شدید و کنسل شدن تور دریایی مبلغ اخذ شده مسترد نمیگردد.ما هم قید تور کشتی رو زدیم و فقط غواصی رو رفتیم که اونم درست وقتی که از وضعیت خوب دریا مطلع شدیم خریداریش کردیم...

avatar
۱۳۹۶-۰۸-۰۳ ۱۶:۰۳

درست است یکی از تاکسی ها با بیان دروغ ما را تشویق کرد که به یک رستوران دورافتاده در جزیره برویم. من و خانواده هم که بچه کوچک داشتیم به آنجا رفتیم. علاوه بر آنکه غذایی بی کیفیت داشت هزینه بسیار زیادی هم مطالبه کرد بعدا متوجه شدم راننده تاکسی برای هر مسافر مبلغ 20 هزار تومان از رستوان می گیرد واقعا آنروزمان را خراب کرد و علاقه مرا برای رفتن به کیش بسیار کم کرد.