«عباس عزیزخانی» در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: خانواده یکی از مهمترین مولفهها در ایجاد اعتماد به نفس بین فرزندان است که این مسأله در خصوص فرزندان معلول اهمیت بیشتری دارد، چون خانواده نخستین محیطی است که پایههای شخصیتی هر فرد در آن شکل گرفته و تقریباً بهصورت پایدار در طول عمر فرد ادامه دارد، بر همین اساس نباید از نقش مهم خانواده در پرورش توانمندی دانشآموزان معلول غافل بود.
این مدرس دانشگاه، با اشاره به اینکه برای تربیت دانشآموز کمتوان در گام نخست باید خانوادههای این دانشآموزان را با نقش مهم و محوری خود در این زمینه آشنا کنیم، تصریح کرد: متأسفانه بارها مشاهده شده در سطح جامعه انتظارات ما از کودکان و دانشآموزان کمتوان و حتی در بین خانوادهها، همانند انتظارات ما از دانشآموزان عادی است و این مسئله به مرور موجب ایجاد حس بیاعتمادی در این کودکان میشود.
این روانشناس که با مجتمع پویای ابهر همکاری دارد، خاطرنشان کرد: در همه امور بهویژه امور تحصیلی نیز باید از دانشآموزان کمتوان، انتظارات معقول داشت و اگر خانوادهها این مسأله مهم را مورد توجه داشته باشند، بسیاری از مسیر تربیت و تعلیم اینگونه دانشآموزان را طی کردهایم.
عزیزخانی با اشاره به پیامد مثبت انتظارات معقول از دانشآموزان کمتوان، تصریح کرد: تقویت حس اعتماد به نفس و شکوفایی استعدادهای این قشر از جامعه که حتی در مواردی هم قابلیتهای خوبی دارند، از جمله پیامدهای داشتن انتظار معقول از کودکان و دانشآموزان کمتوان است.
انتهای پیام
نظرات