علی متقیان (مدیر عامل خبرگزاری دانشجویان ایران)، محمد صادق افراسیابی (رییس انجمن سواد رسانهای ایران و دبیرکل دومین همایش بینالمللی سواد رسانهای)، بهزاد تیمورپور (رییس فرهنگسرای رسانه و شبکههای اجتماعی و دبیر بخش نشست و کارگاههای دومین همایش بینالمللی سواد رسانهای)، سمانه ناظریان (عضو هیات مدیره انجمن سواد رسانهای ایران و دبیر شورای فرهنگی و اطلاعرسانی دومین همایش بینالمللی سواد رسانهای) و شقایق مهاجری (مدیر روابط عمومی دومین همایش بینالمللی سواد رسانهای) در نشست خبری دومین همایش بینالمللی سواد رسانهای که در محل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برگزار شد، حضور داشتند.
در بخش نخست این نشست، محمدصادق افراسیابی به بخشهای مختلف دومین همایش بینالمللی سواد رسانهای اشاره کرد و گفت: بخش «تجربهنگاری» ویژه نخبگان، اساتید و دانشجویان و علاقهمندان به حوزه کارآفرینی است که تجربه موفق و ناموفق سواد رسانهای هر ماه در شورای فرهنگ عمومی کشور پیگیری میشود و دبیر این بخش دکتر اخوان رییس انجمن علمی مدیریت دانش کشور است. ما همچنین بخش نشستها و کارگاههای ویژه عموم مردم در این همایش را داریم. بخش ویژه ما در همایش، بازیهای رایانهای است که دبیر آن سید محمد علی سیدحسینی است.
او با اشاره به کار ویژه دومین همایش بینالمللی سواد رسانهای بیان کرد: کار ویژه ما در همایش سواد رسانهای، فضای مجازی و بازیهای رایانهای است. در واقع در حال حاضر فضای مجازی به زیست بوم دوم زندگی مردم تبدیل شده است که در آن فعالیت میکنیم. به این جهت شعار این دوره همایش، سواد رسانهای و فضای مجازی سالم، ایمن و مفید است. ما در سال گذشته شعار خود را سواد رسانهای و مسوولیت اجتماعی بیان کردیم که بر مسوولیتپذیری همه اقشار جامعه تاکید داشتیم. البته مسوولیتپذیری همچنان در این دوره هم به قوت خود باقی است و باید در فضای مجازی مسوولیت پذیر باشیم.
رییس انجمن سواد رسانهای اظهار کرد: تجربه به ما نشان داده است که راهکارهای سلبی در کشور ما به نتیجه نمیرسد و باید راهکارهای ایجابی را انجام دهیم؛ برای مثال کشور چین مدل متفاوتی را تجربه کرده است اما هر کشوری مدل بومی خاص خود را دارد. ایران هم مدل بومی خود را باید پیدا کند. به دلیل اینکه ایران با کشورهای دیگر جهان متفاوت است و مردم در کشور ما به اظهار نظر، مشارکت، تعیین سرنوشت و اراده قوی تمایل دارند.
او ادامه داد: برای مثال مردم ما زمانی پویش تحریم خرید خودرو را در کشور راهاندازی کردند که باعث شد مسوولان با مردم همراهی کنند. همچنین پویش دیگری با عنوان نخریدن کفشهای خارجی و چینی را داشتیم که در شهر تبریز اجرا شد. این کار هم موفق شد و قدرت مردم ما را نشان میدهد. در فضای واقعی و فضای دوم (فضای مجازی) مردم با اراده هستند و نمیتوانیم نسخهای بر اساس تجربیات کشورهای دیگر صادر کنیم. بر همین اساس باید ببینیم که در ایران چه نسخهای برای سیاستگذاری فضای مجازی جواب میدهد.
افراسیابی با بیان اینکه راهکار سلبی در کشور ما پاسخ نمیدهد، گفت: اگر برای یک روز جیمیل را فیلتر کنند، مردم از فیلترشکن استفاده خواهند کرد و تحمل نمیکنند. بنابراین باید راهکاری درستی با سلیقه مردم پیدا کنیم. البته من دغدغه کسانی که راهکار سلبی ایجاد میکنند را میفهمم به دلیل اینکه همه ما دغدغه داریم که فضای مجازی سالم، مفید و ایمن را ایجاد کنیم. خانوادهها نگران هستند که فرزندانشان در فضای مجازی آلوده نشوند و همچنین مسوولان نگرانند.
دبیر کل دومین همایش بینالمللی سواد رسانهای ادامه داد: مهمترین راهکارهای ایجابی در کشور، آموزش است. کاستلز در کتاب «قدرت ارتباطات» بیان میکند که در حوزه جامعه شبکهای، آموزش مهم است یعنی وظیفهای که دولتها میتوانند در حوزه جامعه شبکهای داشته باشند، آموزش است. اینترنت در فضایی مانند آمریکا متولد شد که در همین فضا اندیشمندان غربی معتقدند که باید بحث آموزش را در این حوزه پیگیری کنیم؛ بنابراین مهمترین راهکار در فضای مجازی، رسانههای دیجیتال و بازیهای رایانهای، بحث آموزش است. ما حتی در حوزه فنی میتوانیم اقدامات خوبی انجام دهیم، ما بحث شبکه ملی اطلاعات را داریم که میتواند راهکاری موثر برای کاهش آسیبها باشد.
او با بیان اینکه آموزش یک رکن فرهنگی و اجتماعی در کشور است تا مردم بدانند چگونه از فضای مجازی استفاده کنند، اضافه کرد: آیا در سایر حوزههای فنی، فناوری، قانونگذاری و ... با آموزش میتوان نیازها را رفع کرد؟ آیا سواد رسانهای میتواند تمام دردهای جامعه را درمان کند؟ پاسخ ما خیر است. ما به سیاستگذاری منسجم برای این حوزه نیاز داریم. مجلس، دستگاههای قانونگذاری و شورای عالی فضای مجازی باید به قانونگذاری منسجمی دست پیدا کنند. هر کشوری مدل سیاستگذاری فرهنگی برای فضای مجازی خود را دارد. اگر کشور ما مدل سیاستگذاری دارد، چرا ارائه نمیشود؟ پس این مساله نشان میدهد که ما در این حوزه ضعف داریم. ما هنوز یک نظام جامع رسانهای و فضای مجازی نداریم. هر کشوری برای خودش الگو و مدل سیاستگذاری فرهنگی خودش را دارد، اما در کشور ما این مدل وجود ندارد.
افراسیابی ادامه داد: اگر به سیاستگذاری کلان فرهنگی برسیم قطعا بحث افزایش سواد رسانهای و فضای مجازی یکی از مهمترین اقدامات ماست و حوزه آموزش را پوشش میدهد. کاستلز بیان میکند کاری که حکومتها و دولتها در فضای مجازی باید انجام دهند، آموزش است. نقطه مشترک میان تمام گروهها و طیفهای مختلف کشور، حوزه آموزش است. آموزش میتواند نقطه وحدتی در کشور ایجاد کند که ما باید روی آن سرمایهگذاری کنیم.
او با اشاره به فیلترینگ در کشور ایران گفت: فیلترینگ ایرادهای زیادی دارد؛ برای مثال اگر سایتی فیلتر شود کسی که از دامنه خارجی آن سایت بهره میبرد، میتواند با فیلترشکن وارد شود و کسی که از دامنهها و هاستهای داخلی (ir) استفاده میکند، دچار ضرر میشود. ما حتی باید راهکاری پیدا کنیم که فیلتر عادلانه باشد. در همه کشورها فیلترینگ وجود دارد اما نباید قابل دور زدن باشد. اگر سایتی برای منافع ملی مضرر است هیچ کس نباید به آن دسترسی پیدا کند.
دبیر کل دومین همایش بینالمللی سواد رسانهای با اشاره به همکاری نهادها وسازمان های کشور در حوزه سواد رسانهای اضافه کرد: در حوزه سیاستگذاری فرهنگی، آموزش و پرورش کارهایی باید انجام دهد و نقدهایی به کتاب سواد رسانهای (مقطع دهم متوسطه) وارد است و نکات مثبتی هم دارد برای مثال در گذشته مفهوم سواد رسانهای در خانوادهها مهم نبود اما امروز اهمیت دارد. همچنین صداوسیما برنامهریزی در حوزه سواد رسانهای را در دستور کار قرار داده است که بعضی شبکهها مانند دو سیما بیطرفانه تر و کارشناسانهتر به موضوع سواد رسانهای پرداختند اما شبکههای دیگر خیلی موفق نشدند وما اعلام کردیم که حاضریم به آن ها مشاوره دهیم تا بهتر کار خود را انجام دهند. در میان شبکههای رادیویی: رادیو جوان، ایران، سلامت، فرهنگ و گفتوگو به امر سواد رسانهای توجه ویژه وکارشناسی داشتند اما بقیه نتوانستند در این حوزه فعالیت خوبی داشته باشند وباید در دستور کارشان قرار بگیرد.
او ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ترجیح داد به جای اینکه خودش حرکتی را به تنهایی انجام بدهد محور فعالیتهایی قرار بگیرد که در حال انجام است؛ بنابراین دومین همایش سواد رسانهای با همکاری و حضور سایر دستگاهها مانند آموزش و پرورش، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، خانه شهریاران جوان، وزارت علوم و تحقیقات، وزارت فناوری و اطلاعات و صداوسیما انجام شد. ما در همایش دوم سواد رسانهای میخواهیم کتاب سواد رسانهای را تقویت و از لحاظ علمی نقد و بررسی کنیم، همان طور که در همایش اول این کار را انجام دادیم. ما امسال با همکاری دانشگاه جامع علمی و کاربردی و فرهنگسرای رسانه رشته دانشگاهی تک پودمان در دانشگاه جامع علمی و کاربردی با عنوان تربیت مربی سواد رسانهای و مهارتهای سواد رسانهای برای کمک به آموزش و پرورش ایجاد کردیم.
افراسیابی با اشاره به محورهای دومین همایش سواد رسانهای بیان کرد: محور اول: سواد رسانهای، سواد اطلاعاتی و تربیت خانوادگی است که نقش خانواده در افزایش توانمندی استفاده موثر از اطلاعات را آوردیم تا بیان کنیم خانوادهها باید چه کاری انجام دهند تا در افزایش توانمندی استفاده از اطلاعات ایفای نقش داشته باشند. ما علاوه بر این در محور اول، موضوع سواد رسانهای، فضای مجازی و شکاف نسلی را داریم تا بفهمیم باعث چه نوع شکاف نسلی شده و چه باید کرد و سواد رسانهای چه نقسی در این راستا دارد. همچنین رویکردهای تربیتی به سواد رسانهای در فضای مجازی ـ نقش سرگرمآموزی (Edutainment) و سواد بازیهای رایانهای در تربیت رسانهای ـ الگوی بهینه تعامل خانواده و رسانه در فضای مجازی ـ سواد رسانهای، وظایف و تعهدات خانواده ـ مسئولیت اجتماعی والدین در نهادینه سازی سواد رسانه ای ـ ضرورت توجه خانوادهها به نشان دار بودن فضای مجازی (شامد) و رتبهبندی بازیهای رایانهای (اسرا) برای تحقق فضای مجازی سالم، مفید و ایمن زیر مجموعه محور اول هستند. همچنین راهکارهای ایفای نقش اولیاء و مربیان در استفاده بهینه از فضای مجازی مورد دیگری است که ما سعی کردیم به آموزش و پرورش کمک کنیم.
او درباره محور دوم این همایش بیان کرد: سواد رسانهای، سواد اطلاعاتی و سبک زندگی است و ایرادی که همایش اول داشت این بود که به موضوع سواد اطلاعاتی توجه نشده بود. همچنین کتاب سواد رسانهای هم این ایراد را دارد. ما باید یک عقبماندگی چندین ساله را در این حوزه جبران کنیم چون امروز باید سواد اطلاعاتی، دیجیتالی و رسانهای را لحاظ کنیم و سواد رسانهای همه این موارد را پوشش نمیدهد. این سه حوزه متفاوتند و باید متفاوت بررسی شوند. یکی از زیر مجموعههای این محور سواد رسانهای، رویکرد نقادانه به اطلاعات و زندگی سالم است که باید به مردم آموزش دهیم اطلاعاتی که به دستشان میرسد را تحلیل و پردازش کنند. گوگل یک موتور جستجوی عمومی است که معلمان، دانشآموزان، اساتید و مردم از آن استفاده میکنند، در حالی که برای حوزه تخصصی و آکادمیک باید از موتور جستجوی گوگل اسکلار و دیگر سایتهای تخصصی استفاده کنند. این امر نشان میدهد در حوزه سواد رسانهای مشکل داریم؛ بنابراین باید نگاه نقادانه به اطلاعات را آموزش دهیم.
افراسیابی زیر مجموعههای دیگر محور دوم را چنین برشمرد: سواد رسانهای، خانواده و اوقات فراغت ـ سواد رسانهای، خانواده و جامعهپذیر کردن فرزندان ـ والدین و انتشار تصاویر کودکان در شبکههای اجتماعی؛ تبعات و تدوین معیارها ـ جایگاه قدرت درک و گزینش فرامتن برای تحقق فضای مجازی سالم، مفید و ایمن ـ سواد رسانهای و هویت در فضای مجازی
دبیر کل دومین همایش بینالمللی سواد رسانهای به محور سوم این همایش اشاره کرد و گفت: محور سوم «مدیریت مصرف رسانهای و اطلاعاتی در فضای مجازی» است که زیرمجموعههای آن شامل رژیم مصرف رسانهای و توانایی جستجوی هدفمند اطلاعات در خانواده ـ سواد رسانهای خانواده و تاثیر آن بر مدیریت مصرف رسانهای فرزندان ـ نقش نظارتی خانواده در مصرف رسانهای فرزندان ـ نقش هدایتی خانواده در مصرف رسانهای فرزندان ـ مقایسه تطبیقی کشورهای توسعه یافته درخصوص چگونگی نظارت خانواده در فضای مجازی ـ سواد رسانهای و بدافزارها است.
او با اشاره به محور چهارم همایش بینالمللی سواد رسانهای بیان کرد: آموزش، سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی محور چهارم است که زیر مجموعه آن ـ بررسی شیوههای آموزش ۱۶ ممنوعیت تولید و انتشار محتوای دیجیتال در فضای مجازی است که تکمیل کننده کار وزارت فرهنگ و ارشاد است و اگر انتشار پیدا کند جرم است. باید جرایم را آموزش دهیم تا افراد ناخواسته جرائم رایانهای را مرتکب نشوند.
افراسیابی ادامه داد: زیر مجموعه دیگر این محور آموزش مهارتهای سواد رسانهای در فضای مجازی برای بزرگسالان و نقد و بررسی کتاب تفکر و سواد رسانهای پایه دهم متوسطه است که این کتاب باید در آموزش و پرورش اصلاح شود. ایرادی که به کتاب وارد است این است که از اساتیدی که در حوزه ارتباطات مرجعیت دارند، استفاده نمیشود و باید این مشکل حل شود. چرا ما از اساتید سرشناس استفاده نکنیم؟ پیشنهاد دادیم یک دبیرخانه مشترک بین ما و آموزش پرورش برای سواد رسانهای تشکیل شود تا این اساتید بیایند تا کتاب را اصلاح کنیم و آموزش و پرورش هم اعلام آمادگی اولیه کرده است.
او اضافه کرد: سیاستگذاری در زمینه آموزش سواد رسانهای زیرمجموعه دیگری است. باید بدانیم کشورهای دیگر چگونه سواد رسانهای را به خانوادهها نشان دادهاند و این امر را بررسی کنیم.
رییس انجمن سواد رسانهای با بیان اینکه محور پنجم «اخلاق و سواد رسانهای» است، گفت: ضرورت توجه به اخلاق حرفهای در سیاستگذاریها و تصمیمسازیهای حوزه سواد رسانهای امروز چالش اصلی ما در حوزه تولید محتوا و فضای مجازی است. کانالها حاضرند هر مطلبی را منتشر کنند تا مخاطب جذب کنند. همچنین سواد رسانهای در آموزههای دینی بحث دیگری است. ادیان شامل دین اسلام و ادیان توحیدی است و ما باید از تجربههای سایر ادیان استفاده کنیم تا بدانیم چه کاری برای سواد رسانهای انجام دادهاند.
او ادامه داد: ما امسال از سه ماه قبل جلسات متعددی را برگزار کردیم تا بتوانیم برای فراخوان همایش به یک نتیجه مطلوب برسیم. در کنار فراخوان، ما در برنامه کاری خود عصرانههای سواد رسانهای را داریم که روزهای چهارشنبه ساعت ۴ تا ۶ بعدازظهر در فرهنگسرای سواد رسانهای برگزار میشود. ما نشستهای تجربهنگاری را نیز در دستور کار خود داریم.
بهزاد تیمورپور، رییس فرهنگسرای رسانه با اشاره به موضوع سواد رسانهای بیان کرد: موضوع سواد رسانهای بحث جدیدی در کشور ماست که کشور انگلیس پیشرو آن بود. ما در ترجمه سواد رسانهای مشکل داریم به این معنی که سواد رسانهای را مطرح میکنیم اما اطلاعات دقیقی ممکن است ارائه نکنیم و این نگرانی ماست. همچنین گاهی تبلیغات را با اطلاع رسانی اشتباه میگیریم و در حوزه سواد رسانه ای این مشکل را داریم.
او ادامه داد: ما فهمیدیم بخشی از گیمرها (بازیکنندهها) بر اساس آمار مرکز رسانههای دیجیتال دختران دبیرستانی هستند. ما نگران این مساله هستیم که این دختران پنج سال بعد باید وارد خانواده و نقش مادری شوند. این امر دغدغه ملی است و آینده کشور را درگیر میکند. ما باید نسبت به این مسائل حساس باشیم. رسانهها میتوانند در جریان مطالبهگری موثر و فعال باشند.
دبیر نشستها و کارگاههای دومین همایش ملی سواد رسانهای با بیان اینکه بازیهای خوب، کم تولید میشوند، گفت: در حوزههای مدیریتی بازیهای رایانهای، اولویتبندی وجود ندارد یا ضعیف است. دوستان در یک ماموریتی قدم برمیدارند که اگر اساتید دانشگاه وارد بررسی این ماموریت شوند ۵۰ درصد انحراف اولویت مأموریت وجود دارد. رسانهها باید با برگزاری میزگرد بتوانند انحراف مأموریت را کم کنند. مسوولانی که در این امور هستند میتوانند محتوای جلسات را گوش دهند و با بودجهای که در اختیار دارند بازی خوب تولید کنند. متأسفانه در دوره برخی مدیران گفته میشود که فلان بازی باید در دوره من رونمایی شود. به همین دلیل زمان ساخت این بازیها کم میشود و کیفیت آن کاهش پیدا میکند.
تیمورپور با اشاره به خطر بازیهای آنلاین گفت: شاید میلیونها دلار از کشور ما به خاطر بازیهای آنلاین خارج میشود. در واقع یک پولشویی و جریان مالی اتفاق میافتد اما حساسیتی بر روی آن نیست. تولید محتوا نیز در کشور ما کمتر از ۱۰ درصد در فضای مجازی اتفاق میافتد. نکتهای که اهمیت دارد این است که تولید محتوا باید سالم، ارزان و به هنگام باشد. فرهنگسرای رسانه توانسته است تولید محتوا را در اولویت کار خود قرار دهد و ما در این فرهنگسرا اینفوگرافی، موشنگرافی، فیلم، انیمیشن و ... داشتهایم که مخاطبان نیز از آن استقبال کردند. اما با این حال تولیدات ما در این زمینه کم است و امیدوارم که در آینده نزدیک بهتر فعالیت کنیم.
او گفت: ۲۰ درصد فرهنگسراها در حوزه آموزش سواد رسانهای کار میکنند و این امر از طرف سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران مطالبه میشود.
محمد صادق افراسیابی ادامه داد: میزان رتبهبندی بازیهای رایانهای (اسرا) مهم است. آموزش و پرورش در کتاب سواد رسانهای، صداوسیما و خبرگزاریها باید بحث رتبهبندی را به مردم اطلاع بدهند زیرا بسیاری از مردم این رتبهبندیها را نمیشناسند. برخی از بازیهایی که در کشور ما موجود است مغایر با سبک ایرانی و اسلامی خریداری میشود. این بازیها یا مناسب نیستند یا رژیم مصرف آنها رعایت نشده، یعنی رده سنی مناسبی آنها را استفاده نمیکنند. بحث رتبهبندی اگر خوب بیان نشود خطرناک است و در آینده با افرادی روبهرو خواهیم شد که از لحاظ شخصیتی دچار مشکلاند. تأثیرگذارترین رسانه در کوتاهترین زمان، بازیهای رایانهای است. ۷۰ درصد بازیهای رایانهای مفیدند اما بازار ایران ۳۰ درصد نامناسب را داراست و ۹۰ درصد از این بازیها با قاچاق وارد کشور میشوند.
او با اشاره به نقش خانوادهها در استفاده درست از بازیهای رایانهای گفت: خانوادهها سواد پایینی در بازیهای رایانهای دارند. اگر خانوادهها اسرا را میشناختند هر بازی را برای فرزندان خود نمیخریدند. بازیهای رایانهای موضوع مهمی است که نیازمند افزایش سواد بازیهای رایانهای است.
افراسیابی با اشاره به تولیدکنندگان داخلی بازیهای رایانهای بیان کرد: برخی از تولیدکنندگان داخلی در حال ورشکستگی هستند زیرا سواد رسانهای و ارتباطی پایین دارند. ما در کشور بازی خوب و مهم هم داریم اما به دلیل نبود برندینگ و اطلاعرسانی آنها نمیتوانند خود را تبلیغ کنند. متأسفانه سیاستگذاران و قانونگذاران، دستگاهها و نهادها، سواد رسانهای پایینی دارند و به این امر اهمیت نمیدهند. ما باید در مجلس و شورای عالی فضای مجازی و نهادهای قانونگذار به این امر توجه کنیم. بازیهای رایانهای در کشورهای خارجی فروخته نمیشود مگر اینکه آنها کارت ملی خود را ارائه بدهند اما در ایران این قوانین را نداریم. ما یک بنیاد ملی بازیهای رایانهای داریم که اعضای هیات امنای آن، وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، وزارت علوم، صداوسیما، سازمان تبلیغات، شورای اطلاعرسانی دولت است اما این نهادها این بنیاد را به حال خود رها کردهاند و فقط وزارت ارشاد در این بنیاد بار دستگاههای دیگر را به دوش میکشد.
دبیر کل دومین همایش بینالمللی سواد رسانهای در پایان گفت: حوزههای مضر در این راستا ترویج پیدا کردهاند و حوزههای خوب مغفول ماندهاند. ما نیازمند یک حرکت جهادی هستیم. ما فرهنگسرای رسانه و شبکه اجتماعی را کنار خود داریم و با خبرگزاری دانشجویان ایران نیز یک سال است که همکاری داریم. این خبرگزاری در جریان همایش اول نشان داد که متفاوت از اغلب رسانهها عمل میکند. این خبرگزاری از ظرفیت خوب خبرنگاران برخوردار است که سواد رسانهای بالایی دارند و به مطالبی که نوشته میشود، دقت میکنند. همچنین در این راستا سازمان صداوسیما، وزارت فناوری و اطلاعات کارهای خوبی را تشکیل دادهاند. همچنین دولت یازدهم و دوازدهم فراجناحی عمل کرد و نخبگان را شناسایی کرد و توجه نکرد که این نخبه چه گرایش سیاسی دارد و ما اعتدال را در این دو دولت دیدیم. امیدواریم که شهردار جدید آقای نجفی نیز این گونه عمل کند و اعتدال را مانند دولت یازدهم و دوازدهم رعایت کنند و بتواند از افراد مختلف اصولگرا و اصلاحطلب استفاده کند. نباید مسائل سیاسی به تخصصگرایی ترجیح داده شود. لازمه کار ما توجه به تخصصگرایی فارغ از رویکرد سیاسی و جناحی است. ما در انجمن سواد رسانهای عملکرد صداوسیما، شهرداری و آموزش و پرورش را رصد میکنیم و تا به امروز سه کارگروه با صداوسیما، آموزش و پرورش و سازمان فرهنگی هنری شهرداری و خانه شهریاران جوان داشتهایم. ارزیابی ما از فرهنگسرای رسانه خوب بوده است و این فرهنگسرا از گروههای مختلف سیاسی استفاده کرده است.
به گزارش ایسنا، در جریان این نشست همچنین تفاهم نامهای میان بهزاد تیمورپور (رییس فرهنگسرای رسانه) و محمد صادق افراسیابی (رییس انجمن سواد رسانهای) با هدف تعامل بیشتر میان فرهنگسرای رسانه و انجمن سواد رسانهای با محوریت فضای مجازی و بازیهای رایانهای امضا شد.
انتهای پیام
نظرات