• شنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۶ / ۱۶:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96072212267
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

زیر یک‌سالگی سن مؤثر برای درمان اختلالات تکاملی

زیر یک‌سالگی سن مؤثر برای درمان اختلالات تکاملی

ایسنا/خراسان رضوی مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سن موثر برای درمان اختلال‌های تکاملی کودکان کم‌تر از یک‌سالگی است.

به گزارش ایسنا، «حامد قضاوی»، صبح امروز در نشست خبری هفته ملی کودک باعنوان «هرکودک نشانی از خداست» که در ساختمان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: برنامه سلامت کودکان یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های وزرات بهداشت است که سابقه 20 یا 25 ساله دارد. در چند سال اخیر نیز رویکرد جدیدی ادغام شده، به این صورت که همه کودکانی که به مراکز بهداشت مراجعه می‌کنند به صورت جامع و کامل معاینه خواهند شد و در صورت نیاز به پزشکان تخصصی و فوق‌تخصصی ارجاع می‌شوند.

قضاوی با بیان‌ این‌که «در مشهد 522 هزار کودک زیر 5 سال داریم که از این میزان 100 هزار نفر سنشان کم‌تر از یک سال است»، خاطرنشان کرد: کودکان کم‌تر از یک سال به توجه بیشتر نیاز دارند و با توجه به حساسیت این دوره و تأثیر تشخیص به‌موقع  مراکز حوزه بهداشت، یک کودک را 16 بار مورد معاینه و مراقبت قرار می‌دهند تا بتوانیم فرآیند معاینه را به‌صورت کامل انجام دهیم.

مدیر سلامت جمعیت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در این فرآیند، از فرق سر تا نوک پای کودک، مورد معاینه قرار می‌گیرد و در هر قسمت  از لحاظ جسمی و روانی اگر مشکلی باشد به پزشکان مربوطه فرستاده می‌شوند.

قضاوی برنامه‌های مختلف حوزه کودک را این‌گونه تشریح کرد: ترویج تغذیه با شیر مادر برنامه ویژه و مهمی  است که در تکامل کودک مهم‌ترین نقش را دارد و برنامه‌های تن‌سنجی و سلامت دهان‌ودندان از دیگر طرح‌های حوزه کودکان است که همه در برنامه ادغام‌یافته سلامت کودکان انجام می‌شود.

مدیر سلامت جمعیت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برای بیماری کودک نیز برنامه غربال‌گری را داریم تا هر کودکی که به مراکز بهداشت مراجعه می‌کند، مورد آزمایش‌های غربال‌گری قرار گیرد. علت غربالگری این است که کودکی را که فقط در ظاهر سالم است، اما دچار بیماری‌ است را تشخیص دهیم.

قضاوی غربال‌گری تکامل را امری مهم دانست و افزود: در صورت وجود  بیماری آن‌ را  به گروه‌های مربوطه ارجاع می‌دهیم. یک نکته بسیار مهم، بحث غربال‌گیری تکامل است که طبق سخن مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی و جمعیت خانواده که به مبحث نخبه‌پروری اهمیت ویژه‌ای قایل شدند، برای رسیدن به این هدف که کودکی نخبه داشته‌ باشیم، باید قبل از تولد یعنی در دوران جنینی برایش برنامه‌ریزی شود و در یک بستر آماده و مناسب رشد کند تا بتواند به یک فرد نخبه تبدیل شود.

مدیر سلامت جمعیت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: یکی از مواردی که می‌تواند هوش و اختلال تکاملی را به ما نشان دهد، موضوع مراقبت‌های تکاملی اطفال است. هم‌اکنون همه کودکانی که به سن یک سالگی می‌رسند در مراکز خدمات جامعه سلامت مورد بررسی از نظر تکامل قرار می‌گیرند و طبق پرسش‌نامه‌ای به‌عنوان asq  پر می‌شود. مواردی که از لحاظ تکاملی دچار مشکل است، شناسایی شده و به پزشک مربوطه ارجاع داده می‌شود.

قضاوی افزود: اگر اختلال قطعی بود به مرکز جامعه اختلال تکامل دانشگاه علوم پزشکی مشهد معرفی ‌می‌شوند و از آن‌جا به فوق‌تخصص‌های مربوطه، فرستاده خواهند شد تا کارهای کاردرمانی و گفتاردرمانی و... انجام شود.

مدیر سلامت جمعیت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: اگر اختلال تکاملی کودک در سن یک سالگی شناسایی شود، فرصت برای درمان باقی می‌ماند و نباید منتظر بود تا  کودک به سن 4 یا 5 سالگی برسد، چون به طور مثال در آن زمان اگر مشکلی در خصوص توان‌مندی ذهنی داشته باشد، از نظر ای‌کی‌یو تشخیص داده نخواهد شد و در سن مدرسه با افت نمرات پی خواهیم برد که این کودک مشکل تکاملی دارد.

زندگی پدر و مادر نخستین الگوی رفتاری کوکان

قائم‌مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:نخستین الگوی رفتاری کودکان در مسیر زندگی پدر و مادر آن‌هاست.

به گزارش ایسنا، «سیدکاظم فرهمند»، صبح امروز در نشست خبری هفته ملی کودک باعنوان «هرکودک نشانی از خداست» که در  ساختمان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، بابیان این‌که «والدین مهم‌ترین و بیش‌ترین نقش را در رعایت حقوق کودکان دارند»، اظهار کرد: آن‌چه در مکتب اسلام نیز وجود دارد، بخش گسترده‌ای از رعایت حقوق کودکان بر عهده پدرو مادر کودک است. نام‌گذاری نیکو برای کودک نیز جزو وظایف والدین تعیین شده است.

فرهمند سلامتی را در چهار بعد شامل سلامت جسمی، سلامت روحی‌روانی و عاطفی و معنوی دانست و افزود: در این چهار بعد بیش‌ترین وظیفه بر عهده پدر مادر کودک است که بخشی از آن را پدر و مادر باید فراهم کنند و بخشی دیگر را باید پیگیری کنند، تا از طریق دولت برای کودکان فرآهم شود.

وی بااشاره به این‌که«نخستین الگوی رفتاری کودکان در مسیر زندگی پدر و مادر آن‌ها است»، خاطر نشان کرد: با توجه به تأثیر فراوانی که کودکان از رفتار والدین خود می‌گیرند، پدر و مادر نقش تعیین‌کننده‌ای در آینده کودک دارند و همیشه باید فرزند خود را از وجود محبت در زندگی لبریز کنند و تلاش کنند تا خلأ عاطفی در روح ‌روان کودک به وجود نیاید چون خلأ عاطفی باعث ایجاد آسیب‌های فراوانی برای کودک خواهد بود.

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: رفتار با کودکان بر اساس هر دوره سنی متفاوت است و در هر دوره پدرومادر باید آموزش‌های لازم را به فرزندان خود بدهند، به طور مثال تقویت فرزند از نظر دینی باید در یک سن مناسب صورت گیرد تا کودک بتواند ارتباط خوبی با آموزه‌های دینی برقرار کند یا آموزش حقوق اجتماعی و شهروندی نیز در دوره‌ای مناسب برای آن‌ها انجام شود.

فرهمند با بیان‌این‌که «ایجاد سلامت اجتماعی و روانی یک وظیفه مهم برعهده پدر و مادر است»، اظهار کرد: در این زمینه مشکل قانون یا محتوا نداریم و اگر به دانسته‌های خود عمل کنیم موفق خواهیم شد و با توجه به وجود شبکه‌های گسترده اطلاع رسانی در جوامع کنونی می‌توان آموزه‌های مربوطه به سلامت فرزندان را به آسانی فرا گرفت.

قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد:علمی که به عمل منجر شود ارزش‌مند خواهد بود. ما در خصوص موضوعات مختلف آگاهی داریم اما در اکثر زمان‌ها از آن استفاده نمی‌کنیم واگر بخواهیم از آسیب‌های اجتماعی در آینده فرزندانمان جلوگیری کنیم باید از کودکی بستر سالم‌سازی را فراهم کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha