• سه‌شنبه / ۱۸ مهر ۱۳۹۶ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 96071809952
  • منبع : نمایندگی یزد

امام جمعه یزد تأکید کرد:

لزوم استفاده از سبک معماری ایرانی اسلامی در معماری مدرن

لزوم استفاده از سبک معماری ایرانی اسلامی در معماری مدرن

ایسنا/یزد امام جمعه یزد با اشاره به ضرورت معرفی ارزش‌های اسلامی مردم یزد به گردشگران خارجی، گفت: استفاده از سبک معماری ایرانی اسلامی در معماری مدرن ضروری است.

به گزارش ایسنا، آیت الله«محمدرضا ناصری‌یزدی» در جریان دیدار مدیرکل و فعالان گردشگری استان یزد با اشاره به این‌که عبرت و درس گرفتن یکی از مهمرتین تاکیداتی است که در ارتباط با گردش در دنیا مورد توجه قرار است، اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید در زمین نظاره کنید و از پیشینیان عبرت بگیرید.

وی با تاکید براین‌که نگاه گردشگری در اسلام نگاه صرفا مادی نیست، افزود: گردشگری سود و اشتغال به دنبال دارد ولی نباید به هر روشی اقدام به درآمدافزایی از گردشگری کرد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با اشاره به این‌که کشورهای غیراسلامی گردشگر را تنها برای کسب پول انجام میدهند، افزود: در این زمینه آنها به هر کاری و هر نوع اقداماتی میپردازند تا پول بیشتری کسب کنند.

ناصری یزدی با تاکید بر این‌که در مرحله اول نگاه گردشگری در اسلام بصیرت، بصیرت افزایی، متنبه و بیدار شدن انسان‌ها است، گفت: گردشگری باید به معرفت الله و شناخت خدا و پیدا کردن مسیر بیانجامد.

وی به ظرفیت‌های گردشگری مذهبی اشاره کرد و ادامه داد: استان یزد ظرفیتهای بسیار زیادی در این زمینه دارد که یکی از مهمترین این ظرفیتها، سبک معماری ایرانی اسلامی خانه‌ها است.

امام جمعه یزد خاطرنشان کرد: در گذشته خانه‌ها در طول روز به صورت کامل روشن بودند و به هیچ عنوان نیازی نبود از چراغ و لامپ استفاده کنیم ولی الان در تمام طول روز خانه‌ها تاریک هستند و حتما باید برای روشن شدن خانه‌ها از لامپ استفاده کرد.

ناصری یزدی تصریح کرد: مصرف انرژی هم در خانه‌های قدیمی بسیار کم بود به گونه‌ای که در طول تابستان تنها با یک باد منازل خنک می‌شدند و برای ورود باد به خانه هم بادگیر می‌ساختند ولی الان باید انواع کولرها و خنگ کننده‌ها را برای زندگی در تابستان در خانه‌ها گذاشت.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت آموزش و استفاده از سبک معماری ایرانی اسلامی در معماری امروزی ایران تاکید کرد و گفت: این همه موفقیت و افتخاراتی که در گذشته وجود داشته برگرفته از ایمان و بسیار بالای پیشینیان ما و استفاده از ظرفیتها و توانمندی‌های نیروهای داخلی بوده است.

ضرورت ایجاد زمینه توسعه گردشگری مذهبی در یزد

«فاطمه دانش‌یزدی» مدیرکل میراث فرهنگی یزد با اشاره به این‌که یزد ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه گردشگری دارد، اظهار کرد: استان یزد به عنوان پایلوت در حوزه گردشگری مذهبی توانسته به عنوان یک استان پیشرو مطرح شود.

وی افزود: گردشگری مذهبی یکی از مواردی است که در حوزه گردشگری توانسته در ایران نقش بسیار اساسی را داشته باشد و تعداد قابل توجهی از گردشگران ایران مربوط به این بخش هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، گفت: بر اساس آمارهای موجود، از مجموع 9 هزار مکان مذهبی که در ایران وجود دارد، حدود 5800 اثر به عنوان آثار ملی هستند که بیش از 1200 مورد از آنها به ثبت ملی رسیده‌اند.

دانش یزدی ادامه داد: در میان کشورهای خاورمیانه و آفریقا، ایران می تواند در حوزه گردشگری مذهبی و معنوی نقش بسیار پررنگ و اساسی را داشته باشد و زمینه برای توسعه بیش از پیش گردشگری در منطقه را فراهم نماید.

وی با تاکید بر این‌که گردشگری مذهبی یکی از رویکردهای اساسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد است، تصریح کرد: در استان یزد با توجه به عشق بسیار بالایی که به اباعبدالله الحسین(ع) وجود دارد، 15 سال قبل به صورت خودجوش کمیته‌ای به وجود آمد و گردشگران با اهداف مذهبی وارد یزد می‌شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد ادامه داد: حدود یک سال گذشته کمیته گردشگری مذهبی یزد با همکاری انجمن‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و جامعه المصطفی(ص) در میراث فرهنگی یزد شکل گرفت.

دانش یزدی افزود: هنوز اگر یک قدمی در حوزه گردشگری مذهبی، پایدار و تاریخی با توجه به ثبت جهانی برداشته‌ایم، تنها بخش کمی از راه را دنبال کردیم و هنوز در ابتدای مسیر قرار داریم.

وی تصریح کرد: امیدواریم دستگاه‌های دولتی و بخش‌های خصوصی به ما کمک کنند که در این زمینه قدم برداریم و بتوانیم از تمام ظرفیت‌های استان یزد در حوزه‌های گردشگری استفاده نماییم.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha