• شنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۶ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 96071507369
  • خبرنگار : 30057

اجرای پروژه مشترک تولید گیاهان متحمل به خشکی میان ایران و مؤسسه تحقیقات بین‌المللی کشاورزی

اجرای پروژه مشترک تولید گیاهان متحمل به خشکی میان ایران و مؤسسه تحقیقات بین‌المللی کشاورزی

رئیس بخش تحقیقات فیزیولوژی مولکولی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به سفر هیاتی از موسسه بین‌المللی تحقیقات کشاورزی مناطق گرمسیری به ایران، گفت: در جریان این بازید راه‌اندازی دفتر این مؤسسه در ایران و همچنین تدوین پروژه مشترک در زمینه گیاهان متحمل به خشکی و کم‌آبی پیگیری می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر شریعت پناهی، رییس بخش کشت بافت پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در بازدید هیات مؤسسه بین‌المللی تحقیقات کشاورزی در مناطق نیمه‌خشک گرمسیری (ایکریسات) از این پژوهشکده، افزود: علاوه بر آن محققان این پژوهشکده موفق به پوشش‌دهی بذور و نانوسموم و کودهای آهسته رهش شدند.

به گفته وی، استفاده از کودهای آهسته رهش باعث کاهش مصرف کود و سم می‌شود.

شریعت پناهی تولید نانوذرات زیست تخریب پذیر را از دیگر دستاوردهای این پژوهشکده نام برد و اضافه کرد: استفاده از این نانو ذرات موجب رفع آلودگی‌های  زیست‌محیطی خواهد شد.

رییس بخش کشت بافت پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به تولید نانو سیلیکا در این پژوهشکده، یادآور شد: از این ماده به عنوان حامل در سموم و کودهای آهسته رهش استفاده می‌شود و برای کاهش ضایعات برنج کاربرد دارد.

وی مطالعه در زمینه گیاهان کلزا، گندم، خیار، فلفل و پروژه‌های جدید سورگوم و ارزن و برنج را از دیگر حوزه‌های تحقیقاتی این پژوهشکده عنوان کرد.

در این بازدید دکتر بابک ناخدا، رئیس بخش تحقیقات فیزیولوژی مولکولی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی که از طرف سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مسئول هماهنگی برنامه همکاری ایران و ایکریسات انتخاب شده است، اظهار کرد: در این سفر در خصوص تدوین برنامه کاری سال‌های 2017 تا 2020 میلادی پروژه‌های تحقیقاتی مشترک و ارتقای توان فنی محققان ایرانی با هیات اعزامی مذاکره می‌شود.

وی تهیه و ارسال ژرم‌پلاسم گیاهی مناسب به ایران، تبادل محققان و همچنین تدوین پروژه مشترک در زمینه گیاهان متحمل به خشکی و کم آبی، تحقیقات دیم و مدیریت مزارع در شرایط دیم و کم‌آب و همچنین تاسیس دفتر نمایندگی ایکریسات در ایران را از جمله موضوعات مطرح در جلسات با این هیات ذکر کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha