به گزارش ایسنا، در جریان جلساتی که چند روز قبل میان هیات ایرانی از طرف سازمان راهداری و هیات آذربایجان در حوزه ترانزیت انجام شد دو طرف به امضای تفاهمنامه همکاریهای حمل و نقل دو طرفه در حوزه جاده رسیدند و بنا شد برنامهریزیهایی برای افزایش سطح تعاملات اقتصادی میان دو کشور در دستور کار قرار گیرد.
این تفاهمنامه در حالی نهایی شده که آمار ترانزیتی هشت ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۷ نشان از آن دارد که میزان جابجایی بار و مسافر بین ایران و آذربایجان در حوزه جاده پیشرفتی قابل قبول داشته است.
با وجود مثبت بودن افق همکاریها میان دو کشور و البته ثبت آمارهایی که توانسته این همکاریها را گسترش دهد ایران هنوز مشکلاتی در ادامه همکاری با دولت باکو دارد که البته با وجود برگزاری مذاکرات اخیر و برنامهریزی در این زمینه هنوز امکان اجرای آن از طرف دولت آذربایجان فراهم نشده است.
یکی از این مسائل یکسانسازی وزن مجاز ناوگان باری در تردد میان دو کشور است که با وجود اعلام ایران هنوز این شرایط از سوی آذربایجان فراهم نشده و از این رو مقامات سازمان راهداری اعلام کردند در صورت عدم اقدام مناسب از سوی طرف آذری از ابتدای سال ۲۰۱۸ ایران نیز در این رابطه رفتاری متفاوت خواهد داشت.
یکی دیگر از مسائل عدم رفع مشکل توقفهای طولانی مدت کامیونهای ایرانی در گمرک باکو برای تخلیه بار است که موجب نارضایتی رانندگان ایرانی و تحمیل هزینههای مالی و زمانی شده است. ایران بار دیگر از دولت باکو خواسته تا در این زمینه تصمیماتی جدی را در دستور کار قرار دهد که البته هنوز این اتفاق در عرصه عمل اجرایی نشده است.
هر چند آذربایجان وعده داده در جریان کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور که در آینده نزدیک برگزار میشود نسبت به اتخاذ تصمیمهای لازم در این زمینه اقدام خواهد کرد اما به نظر میرسد با وجود پیگیریهای سازمان راهداری هنوز دولت آذربایجان نسبت به اجرای تعهدات خود و تقاضاهای دولت ایران پایبندی لازم را نشان نمیدهد تا به این ترتیب پس از مشکلاتی که سازمان راهداری در طول سالهای گذشته با ترکیه و ترکمنستان داشت حالا اختلاف نظرهایی جدید در حوزه ترانزیت نیز با همسایه شمال غربی کشور یعنی آذربایجان به وجود آید که مشخص نیست آیا مانند اختلافهای سابق در آمار ترانزیت کشور تاثیری منفی خواهد گذاشت یا نشست بعدی که در سطح مقامات بالاتر انجام میشود این مشکلات را حل میکند.
انتهای پیام
نظرات