• چهارشنبه / ۵ مهر ۱۳۹۶ / ۱۶:۰۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 96070503435
  • منبع : نمایندگی یزد

تهیه کتاب آموزشی اشعار مداحان یزدی برای سراسر کشور

تهیه کتاب آموزشی اشعار مداحان یزدی برای سراسر کشور

ایسنا/یزد مسئول کانون مداحان و شعرای آیینی استان یزد با بیان این‌که سبک مداحی حسین سعادتمند ثبت ملی شده است، گفت : کتاب آموزشی با محتوای اشعار مداحان استان یزد به همراه لوح فشرده در سراسر کشور منتشر می‌شود.

«محمدحسین آبیاری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در مورد آیین عزاداری یزدی‌ها در ماه محرم، اظهار کرد:‌ عزاداری یزدی‌ها یکی از قدیمی‌ترین و سبک‌های عزاداری در ایران است.

وی با اشاره به تغییرات نحوه عزاداری که عمدتاً به دلیل تغییر نسل انجام شده است،‌ افزود: این تغیرات نباید در سبک سنتی و فرهنگ آیین عزاداری مردم یزد اعمال شود .

مسئول کانون مداحان و شعرای آیینی استان یزد در ادامه با اشاره به اهمیت محتوای اشعار آیینی گفت: اشعار مدیحه سرایان و مداحان اهل بیت علاوه بر ترویج فرهنگ عاشورا باید داغ واقعه کربلا را در دل مردم و عزادارن تازه کند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: کمیته مدیحه سرایان و نوحه خوانان استان با هدف نظارت کامل بر اشعار هیات‌های سرشناس در یزد تشکیل شده است.

وی رفع نواقص مضمون اشعار آیینی و ارائه کتاب الگویی برای مدیحه سرایان را از جمله اقدامات انجام شده در استان عنوان کرد و ادامه داد:‌ این کتاب حاوی اشعار گذشته و حال عزاداری یزدی‌ها بوده که نقش مهمی در یک دست کردن محتوای اشعار مدیحه سرایان یزدی ایفا می‌کند.

آبیاری در ادامه با بیان این‌که رعایت شخصیت و وجه حسینی در تمام فصول سال برای هیأتی‌های ضروری است،‌ گفت: پوشش و وجه اجتماعی مداحان یکی از مهمترین مسائلی است که با وجود مشاهده مواردی محدود در استان باز هم اهمیت ویژه‌ای دارد.

مسئول کانون مداحان و شعرای آیینی استان یزد افزود: گاهی باید یادآوری شود که ظاهر و پوشش هیأتی‌ها به عنوان الگو در جامعه بسیار حائز اهمیت است و نقش مهمی در هدایت دیگر افراد ایفا می‌کند.

وی با بیان این‌که سبک مداحی «حسین سعادتمند» به عنوان یکی از شاخص‌ترین مداحان استان یزد ثبت ملی شده است،‌ گفت:‌ این شاعر و مداح آیینی نقش مهمی در معرفی سبک مداحی و عزاداری یزدی‌ها به دیگر استان‌های کشور ایفا کرده است.

این مقام مسئول افزود: کتاب آموزشی با محتوای اشعار مداحان استان یزد به همراه لوح فشرده در سراسر کشور منتشر می‌شود.

آبیاری در این راستا ادامه داد: استان یزد به عنوان حسینیه ایران ظرفیت اعزام اساتید به منظور آموزش سبک مداحی به سراسر کشور را دارد و امید است بتواند فرهنگ مداحی را در خارج کشور نیز آموزش بدهد .

وی از تشکیل هیات طلایه داران عترت در استان یزد خبر داد و خاطرنشان کرد: این هیأت متشکل از نمایندگان شهرستان‌های استان با هدف معرفی و بررسی دقیق آیین‌های مختلف عزاداری در نقاط مختلف تشکیل شده است.

آبیاری در ادامه با اشاره به ضرورت حفظ  ارزش تعزیه در محرم افزود: تشکیل محلی برای استقرار و اجرای تعزیه داران جهت جلوگیری از تعزیه‌های سیار و خرافه پراکنی در دستور کار کانون مداحان استان قرار گرفته است .


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha