به گزارش ایسنا،آیتالله علیرضا اعرافی ظهر امروز در دیدار با علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور و معاون وزیر آموزش و پرورش با وی، افزود: سازمان سواد آموزی گامهای موثری در ارتقای سطح آگاهی و بینش در سطح کشور برداشته است که جای قدردانی دارد.
وی اظهار کرد: نهادها و حوزهها ملزم به راهبرد کلان در دفاع از سوادآموزی هستند و حوزه انقلابی و پاسخگو، از رشد و پیشرفت و تعالی کشور متناسب با وظایف خود حمایت میکند.
اعرافی خاطرنشان کرد: حوزه ارتقای سطح علمی و سواد جامعه را یک حق اجتماعی میداند چرا که سطح آگاهی و دانش و علم جایگاه ویژهای به کشور و انقلاب اسلامی در سطح منطقه و جهان میبخشد.
وی تاکید کرد: سوادآموزی و ارتقای سطح علمی بالاترین ارزش است و میزان سواد مردم در جایگاه کشور اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که در بسیاری از کشورهای جهانی شاخصههای مهمی را برای پیشرفت خود برمی شمرند که سواد و آگاهی از شاخصه های مهم قدرت و پیشرفت است.
وی ادامه داد: شاخصهای پیشرفت و تعالی ایران میتواند پشتوانه ارزشهای دینی، معنوی، فرهنگی و اخلاقی باشد؛ از این رو توجه به پیشرفت لازمه رویکرد نهادهای علمی و حوزوی است.
اعرافی گفت: با حفظ اصول و ضوابط و حقوق شهروندی در چارچوب قوانین میتوان راهکارهایی را در جهت از میان بردن بیسوادی به کار گرفت این امر نیاز به نوآوری و ابتکاراتی دارد.
وی یادآور شد:خارج از تدابیر و هماهنگی و برنامهریزیها باید در ستادها ابتکاراتی به خرج داد تا سواد آموزی توسعه یابد.
مدیر حوزههای علمیه کشور افزود:در آموزش زبان در جامعة المصطفی الگوئی برای طلاب غیرایرانی وجود دارد که میتوان از این الگو نیز در سوادآموزی کشور استفاده کرد در این مرکز بیش از 100 هزار نفر طلبه غیر ایرانی به همراه خانواده از 130 کشور جهان زبان فارسی یاد میگیرند.
وی بیان کرد:در این زمینه با نگاهی معنوی و اخلاقی کتبی در مورد زبانآموزی تدوین شده که نقش موثری در ترغیب به کسب دانش دارد و سازمان سوادآموزی باید احساس نیاز فرهنگی و ذاتی به کسب سواد را در جامعه ترغیب کند که در این زمینه حوزهها نیز نقش مهمی دارند.در سند تحول آموزشی نیز به طور غیرمستقیم و در نقشه جامع علمی کشور به طور مستقیم چند بند جدی در خصوص سوادآموزی آمده است که اهمیت سواد را بیان میکند بنابراین باید همکاریهایی میان حوزه و آموزش و پرورش در جهت توسعه سواد آموزی شکل بگیرد تا اقدامات موثرتری عملیاتی شود.
رئیس جامعة المصطفی العالمین بیان کرد: میتوان برای با سواد کردن اتباع خارجی طرحی را با مشارکت آموزش و پرورش و جامعة المصطفی پیگیری کرد تا خانوادههای طلاب نیز تحت پوشش سواد آموزی قرار گیرند و مرکز امور طلاب و خانواده برنامههایی را در خصوص سواد آموزی دارد اما مشارکتهای بیشتر میتواند افراد بیشتری را در سطح کشور تحت سوادآموزی قرار دهد.
اعرافی گفت:با هماهنگی دفتر تبلیغات طرحهایی را در دست اجرا داریم که در آن،طلاب خارجی آموزشهایی را ببینند تا بتوانند در منطقه و کشورهای اسلامی آموزشهای تبلیغی خوبی داشته باشند که در این راستا تعامل سازمان سواد آموزی با بخش بینالملل میتواند اثر گذار باشد.
وی بیان کرد:نهادهای هماهنگی عالی حوزه مسائل مختلف اجتماعی و تبلیغی را مورد بحث قرار میدهند که در حال حاضر 10 آسیب مهم اجتماعی در حال بررسی است متناظر با این نهاد در قم میتوان ظرفیتهایی را در جهت سواد آموزی در جهت رفع آسیبها در کشور به ویژه برای بانوان ایجاد کرد.
مدیر حوزههای علمیه کشور اظهار کرد:هم افزایی حوزههای علمیه و آموزش و پرورش اثرات مثبتی دارد و در این راستا میتوان پیشنهاداتی را مورد ارزیابی قرار داد که در گرایش جامعه به سمت سواد آموزی اثر گذار باشد.
وی در پایان گفت:ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش هم طرحهایی را دنبال میکند که میتوان در قالب سرباز طلبه و معلم طلبه بابهایی را در جهت سواد آموزی و فرهنگسازی گشود.
انتهای پیام
نظرات