سید محمد میررضوی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به ابلاغیه جدید محمد شریعتمداری – وزیر صنعت، معدن و تجارت – مبنی بر حذف درج قیمت مصرفکننده از سوی تولیدکنندگان هفت قلم کالای صنایع غذایی که شامل انواع محصولات کارخانهای کنسرو، کمپوت، سس، ترشی، شور، مربا و عسل بستهبندی میشود، اظهار کرد: موضوع قیمت گذاری روی بستهبندی توسط تولیدکننده از ابتدا قانونی نبوده است، چرا که این قیمتگذاری باید توسط فروشنده نهایی کالا تعیین و با برچسب قیمت مشخص شود.
وی ادامه داد: تصمیم اتخاذ شده قابل دفاع است و موجب میشود فضای رقابتی در بازار ایجاد شود که در نهایت به سود مصرف کنندگان است.
دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با تاکید بر اینکه باید سازوکار مورد نظر برای اجرای تصمیم اتخاذ شده از ابتدای مهرماه سال جاری پیش بینی شود، گفت: باید بدانیم که سازوکار اجرای طرح مذکور راحت نیست و باید با برگزاری جلسات مابین انجمنهای تولیدی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت و سایر سازمانهای مربوطه تدابیر لازم جهت اجرای صحیح این تصمیم اندیشیده شود.
نوع محصولات کنسروی باید مشخص شوند
میررضوی در پاسخ به این که ابلاغیه جدید وزیر صنعت، معدن و تجارت کدام یک از محصولات کارخانهای کنسرو شده را شامل میشود، خاطر نشان کرد: محصول کنسرو غیرکارخانهای نداریم و در مورد این بخش از ابلاغیه ابهامی وجود دارد که باید در جلسه با مسئولان وزارتخانه برطرف شود، چرا که به طور مثال آبلیمو، سکنجبین، کشک و بسیاری دیگر از محصولات کنسروی هستند در حالی که نامی از آنها برده نشده اما تحت پوشش صنایع کنسرو هستند.
وی افزود: باید در این رابطه رایزنیهای لازم صورت گیرد تا به صورت شفاف مشخص شود که کدام یک از محصولات کارخانهای کنسرو مشمول طرح مذکور هستند.
وجود 2000 کارخانه شناسنامهدار کنسرو
دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با اشاره به اینکه سالهاست به دنبال اجرایی شدن حذف برچسب قیمتگذاری کالا از سوی تولید کنندگان در صنعت کنسرو هستیم، عنوان کرد: تمامی محصولات کارخانه کنسرو مدنظر ماست و معتقدیم که این اقدام منجر به رقابتی شدن فضا خواهد شد، چرا که حدود 2000 واحد تولیدی کنسرو در کشور وجود دارد که شناسنامهدار هستند.
میررضوی همچنین در پاسخ به این که امکان سوء استفاده از سوی برخی خردهفروشان به دلیل نبود صندوقهای مکانیزه فروش وجود دارد، تصریح کرد: اجرای صحیح این طرح نیازمند شبکه قوی نظارتی است و به طور حتم باید سیستمهای بازرسی و نظارتی به طور مستمر در راستای اجرای درست آن گام بردارند. به هرحال باید در مورد خردهفروشیها این امکان وجود دارد و باید سازوکار عدم سوءاستفاده از آن پیشبینی شود.
به گزارش ایسنا، پس از دستور محمدرضا نعمتزاده – وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت – در ارتباط با عدم درج قیمت مصرفکننده گروههای کالایی بیسکوییت، شیرینی، کیک و شکلات، انواع چیپس و اسنک و محصولات سلولزی و بهداشتی، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز ابلاغیهای را در ارتباط با دستور حذف درج قیمت مصرف از تولید کنندگان هفت قلم کالای صنایع غذایی که شامل انواع محصولات کارخانهای کنسرو، کمپوت، سس، ترشی، شور، مربا و عسل دارای بستهبندی است ابلاغ کرد.
انتهای پیام
نظرات