• شنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96061106412

آمریکا گشت‌زنی‌ها در دریای چین جنوبی را زیادتر می‌کند

آمریکا گشت‌زنی‌ها در دریای چین جنوبی را زیادتر می‌کند

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال پنتاگون برای افزایش گشت‌زنی‌های متداول دریایی در دریای چین جنوبی تا دو الی سه بار در ماه، برای "دفاع از آزادی‌های دریانوردی" در این آب‌های مورد مناقشه که چین ادعای مالکیت بر آن را دارد، برنامه‌ریزی می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، روزنامه وال استریت ژورنال دلیل این حرکت را بیشتر ایجاد شرایطی استوارتر در واکنش به ادعاهای دریایی چین دانست.

مقامات آمریکایی از بیان مکان و زمان این گشت‌زنی‌های جدید سر باز زدند اما گفتند این برنامه به درخواست فرماندهی اقیانوس آرام آمریکا برای افزایش عملیات به اصطلاح "آزادی دریانوردی" به دو تا سه بار در ماه تا چند ماه آینده صورت گرفته است.

به گفته این روزنامه گشت‌زنی‌های آینده می‌تواند شامل نیروی هوایی ارتش آمریکا و کشتی‌های جنگی نیروی دریایی این کشور نیز باشد.

از زمان آغاز به کار دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، سه عملیات "آزادی دریانوردی" انجام شده است که درعملیات اخیر ناوشکن آمریکا موسوم به "جان اس. مک‌کین" در نزدیکی ساحل سنگاپور با یک کشتی باری برخورد کرد که منجر به کشته شدن سه ملوان شد.

در دولت باراک اوباما نیروی دریایی آمریکا چهار عملیات نظیر این را در دریای چین جنوبی در پی اقدام چین برای ساخت جزایر مصنوعی، باند فرودگاه، بندرگاه و امکانات دیگر در این دریا برای دفاع از ادعای خود، انجام داد.

چین ادعای مالکیت تقریبا تمام این دریا را دارد که دارای پنج تریلیون دلار گردش مالی سالانه در تجارت کشتیرانی و همچنین ذخایر عظیم نفت و گاز است.

ادعای مالکیت این دریا از جانب ویتنام، مالزی، برونئی و تایوان نیز که همسایگان دیگر این دریا هستند پیوسته مطرح می‌شود.

واشنگتن و پکن از زمان نشست امیدوار کننده ماه آوریل میان ترامپ و شی جینپینگ، رییس جمهور چین شاهد بهبود فزاینده روابط این دو کشور بوده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha